ممنوعیت گرفتن دسته چک برای چه اشخاصی است؟

تهران (پانا) - یک حقوقدان گفت افرادی که حکم قطعی ورشکستگی آن‌ها صادر شده است، از صدور دسته‌چک ممنوع هستند. دسته دوم که ممنوعیت گرفتن دسته چک دارند، اشخاصی هستند که بیش از یک بار چک آن‌ها برگشت خورده و کیفر خواست آن‌ها صادر شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۴۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت گرفتن دسته چک برای چه اشخاصی است؟

زهرا افتخاری‌نیا، حقوقدان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «قانون چک در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است و آخرین تغییر آن در سال 1400 اتفاق افتاده است. قبل از سال 1396 چک غیرصیادی بودند و بعد از این سال چک‌ها به صورت کامل صیادی شدند. به این صورت که کد شانزده رقمی روی چک بوده و رنگ آن‌ها کرم بود و بعد از سال 1400 رنگ چک به بنفش تغییر کرد.»

وی ادامه داد: «قانون جدید یک سری محدودیت‌ها و امتیازات داشت که هم شامل چک‌های صیادی و هم غیرصیادی می‌شد. تفاوت چک‌های صیادی با غیرصیادی این است که چک‌های صیادی باید در سامانه صیادی ثبت شده و چک‌های غیرصیادی نیاز به ثبت ندارند.»

وی درباره انواع مختلف چک در حال حاضر، گفت: «ما چند نوع چک داریم. دسته اول چک‌های عادی که شامل چک‌های صیادی و غیرصیادی کرم رنگ و بنفش می‌شود. دسته دیگر چک‌های الکترونیک بوده است. دسته سوم چک‌های موردی بوده که برای اشخاصی است که حساب جاری بدون دسته چک دارد. دسته دیگر چک تضمین شده و نوع دیگر تایید شده است که عملا دیگر چک تایید شده وجود ندارد.»

افتخاری‌نیا افزود: «چک تضمین شده توسط بانک به درخواست مشتری صادر می‌شود. مورد بعد چک بانکی یا رمز دار است. چک بانکی در وجه شخص معین صادر می‌شود و غیر قابل انتقال است یعنی مباشرت شخصی که چک در وجه آن کشیده می‌شود، شرط است.»

وی درباره تفاوت چک رمزدار با چک بانکی بیان کرد: «تفاوت این دو در این است که چک رمزدار دارای رمز بوده ولی چک بانکی رمز ندارد.»

این حقوقدان در مورد داشتن دسته‌چک، گفت: «داشتن دسته چک برای گروهی از افراد ممنوع است. دسته اول افرادی هستند که حکم قطعی ورشکستگی آن‌ها صادر شده است.  اگر شخصی مدعی باشد که دسته چک بعد از تاریخ توقف او صادر شده و آیا امکان چک‌کشیدن دارد یا خیر؟ باید گفت این ممنوعیت فقط برای صدور دسته چک بوده و اگر چک بعد از تاریخ توقف صادر شد، باید پرداخت شود.»

افتخاری‌نیا ادامه داد: «دسته دوم که ممنوعیت گرفتن دسته چک دارند، اشخاصی هستند که بیش از یک بار چک آن‌ها برگشت خورده و کیفر خواست صادر شده است که به مدت سه سال محروم از داشتن حساب جاری و به تبع آن داشتن دسته چک می‌شوند.»

وی گفت: «نکته دیگر این که قبلا امکان وجود دسته‌چک در بانک‌های مختلف وجود داشت اما اکنون اگر چک شما در یک بانک برگشت بخورد، دیگر نمی‌توانید در بقیه بانک‌ها دسته‌چک داشته باشید.»

این حقوقدان بیان کرد: «هنگام دریافت دسته‌چک بانک یک سری تعهدات را از شخص درخواست‌کننده می‌گیرد. یکی از این شروط این است که اگر چکی از شخص به هر دلیلی برگشت بخورد، بانک اجازه داشته باشد که از حساب‌های شما در همان بانک یا بانک‌های دیگر چک را پاس کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار