رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور خبر داد؛

آزمون سردفتری در شهریورماه برگزار خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت از سال ١٣١٠ تا ١۴٠٢ کلا ٨۵٠٠ سردفتر جذب شده بودند، در طول سال ١۴٠٢ مجموعا ٩۶٠٠ نفر به عنوان سردفتر پذیرفته شدند، همچنین در اوایل شهریورماه نیز آزمون بعدی برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۹۳۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
آزمون سردفتری در شهریورماه برگزار خواهد شد

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار ضمن تشکر از خبرنگاران و تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، گفت: در حوزه دفاتر اسناد رسمی چندین مورد و مشکلاتی داشتیم که بعضی از آن‌ها حل شده و در حال بررسی است. اجرایی شدن قانون الزام به ثبت معاملات که هشت سال در مجلس و مراجع مختلف در حال بررسی بود و باید زودتر از این تصویب می‌شد به  تصویب رسید.

وی ادامه داد: اکنون از تاریخ ١۴۰۳/۴/۳ این قانون در کشور لازم الاجراست که مراجع مختلفی از جمله مشاورین املاک، وزارت راه و وزارت صمت و چندین وزارت خانه دیگر و همچنین سازمان تامین اجتماعی در این قانون نقش موثر دارند که با همکاری یکدیگر به بهترین شکل اجرا شود.‌

خندانی گفت: امیدواریم که همه این ارگان‌ها مسئولیت‌های خود را به سرعت انجام داده که انشاله مجریان مستقیم این کار که دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت بوده در کنار آن‌ها این قانون را به ثبت برسانند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: ما در راستای اجرای این قانون با مجموعه مشاورین املاک همکاری کردیم البته مشاورینی که مجوز قانونی دارند و در جلسات مشترک که با آن‌ها داشتیم، به تفاهم رسیدیم. علاوه بر این با سازمان ثبت و قوه قضاییه نیز تفاهماتی صور گرفت تا این قانون با کیفیت انجام شود.

وی افزود: مجموعه دفاتر اسناد رسمی آمادگی کامل برای اجرای این قانون را دارند علاوه بر این در زیر ساخت‌های فنی و هم زیر در ساخت‌های قانونی آمادگی کامل در سراسر کشور داریم.

وی گفت: از روز سیزدهم مرداد ماه هم سامانه کاتب برای ثبت معاملات رسمی برقرار شده و در پانزدهم مرداد ماه دسترسی مشاورین املاک به این سامانه فراهم شده است. 

خندانی اظهار کرد: هر مشاور املاک دارای مجوز می‌تواند وارد کاتب شود و بعد از نصب آن با کدی که در اختیار دارد وارد سامانه شده و قراردادهای خود را به ثبت برسانند. توصیه می‌شود با توجه به دسترسی آسان این سامانه دوستان به این سامانه ورود کنند.

وی در خصوص نقش خبرنگاران در آشنایی مردم با این قانون بیان کرد: نقش خبرنگاران در آموزش به مردم برای ورود به این سامانه و همفکری آنان بسیار مهم است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: مقام معظم رهبری نیز همانگونه که اصرار به تصویب این قانون داشتند، اکنون تاکید بر اجرای درست  و فرهنگ سازی این قانون دارند. این فضا در حقیقت وارد شدن از یک فضای قدیمی به یک فضای جدید است و شکل و نحوه کار دچار دگرگونی می‌شود که نقش  فرهنگ سازی بسیار پررنگ است.

خندانی بیان کرد: با تلاش و زحمات کانون، از امسال روز ۶ دی به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی در تقویم کشور ثبت شد.

وی درباره اهمیت داوری در مراجع قضایی گفت: بحث داوری در کشور ما قدمت طولانی دارد. اگر به داوری توجه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برای ثبت شکایت از طرف مردم  برای مشاورین املاکی که خواستار دستی نوشتن سند اجاره هستند چه باید کرد، گفت: اگر مشاوران املاک نسبت به اسنادی که در تاریخ بعد از ۳/۴ تنظیم شده حاضر به ثبت در سامانه نشوند، مردم می‌توانند در اتحادیه مشاورین املاک و یا بازرسی کل کشور شکایت خود را ثبت کنند. همچنان  سامانه کاتب هم در حال فعالیت بوده تا در خود سامانه هم بتوان شکایت کرد.

خندانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مشاورین املاک در این قانون گفت: مشاورین املاک باید  در حدود شرح وظایف خود در قانون عمل کنند، مشاورین املاک در این حوزه حذف نمی‌شوند و بلکه جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد. مشکلاتی بود که برای خود مشاور نیز ایجاد می‌شد و ایجاد این سامانه به همه اشخاص مرتبط کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سامانه کاتب گفت: قانون الزام نیز در این سامانه طراحی شده، این یک سامانه قوی است و تمام اقداماتی که افراد در راستای معاملات انجام می‌دهند از طریق این سامانه امکان آن فراهم شده است. قابلیت دسترسی همه همکاران ما فراهم شده. همچنین در اختیار مشاورین املاک نیز قرار گرفته است. ١۶٠٠ قرارداد تا به امروز در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی در خصوص امضای الکترونیک و احراز هویت نیز گفت: به دلیل اینکه نیازمند لحاظ شدن یکسری پیوست‌های امنیتی هستیم، در حال حاضر این مورد در سامانه امکان پذیر نیست و در آینده امکان آن فراهم خواهد شد.

خندانی افزود: فلسفه تصویب این قانون ‌این است که همه معاملات رسمی شوند این کار را  نمیتوان در نزد مرجعی که خودش مجوز ندارد، انجام داد. بنابراین تکلیف مشاورین املاک که مجوز ندارند روشن بوده و حق اجرایی کردن این قانون را ندارند. این مشاورین املاک که مجوز ندارند، امکان ورود به سامانه را ندارند زیرا شرط ورود مجوز است که همه مجوزها روزانه در حال رصد است.

وی درباره تقسیم اسناد گفت: ما یک سقف درآمدی تعیین کردیم در این قانون بحث تقسیم اسناد مطرح است. که سامانه‌ای لازم است تا ابتدا اسناد بین دفاتر تقسیم عادلانه شود که این موضوع به عدالت نزدیک است البته این کار نیاز به سازو‌کار ‌‌فرایندی دارد که در حال پیگیری است.

خندانی درباره دسترسی اشخاص حقیقی به این سامانه مطرح کرد: پلتفرم کاتب برای آن‌ها نیز تعریف شده است اما برای تنظیم اسناد، مشاورین املاک می تواند ورود کنند ولی برای ارائه سایر خدمات مثل خدمت غیر حضوری دسترسی برای اشخص حقیقی آزاد است در آینده ممکن است برای تنظیم اسناد نیز این امکان فراهم شود. 

وی اظهار کرد: از سال ١٣١٠ تا ١۴٠٢ کلا ٨۵٠٠ سردفتر جذب شده بودند، در طول سال ١۴٠٢ مجموعا ٩۶٠٠ نفر به عنوان سردفتر پذیرفته شدند. در اوایل شهریورماه نیز آزمون بعدی برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار