استاد دانشگاه علوم قضایی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

قضاوت، شغلی برای کسب درآمد نیست

تهران (پانا) - استاد دانشگاه علوم قضایی گفت قضاوت شغل نیست و نباید به آن به‌عنوان منبعی برای کسب درآمد نگاه کرد. قضاوت از شئون حاکمیت است که قاضی به‌صورت مستقل بین آحاد جامعه نسبت به تضمین قانون، اجرای قانون، نظم عمومی، حقوق مردم و حقوق عامه فصل خصومت می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
قضاوت، شغلی برای کسب درآمد نیست

امیر بی‌‍‌پروا در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که بازار کار قضاوت چگونه است، بیان کرد: «قضاوت شغل نیست و نباید به آن منبعی برای کسب درآمد نگاه کرد. قضاوت از شئون حاکمیت است که قاضی به‌صورت مستقل بین آحاد جامعه نسبت به تضمین قانون، اجرای قانون، نظم عمومی، حقوق مردم و حقوق عامه، فصل خصومت می‌کند. به قضاوت نباید به‌عنوان شغل و بازار کار نگاه کرد.»

وی افزود: «قضات پایه‌های قضایی مختلف دارند که بر اساس مدرک‌تحصیلی، سابقه کار، فعالیت پژوهشی، جایگاه شغلی، محل خدمت تعیین می‌شود و هر قاضی به‌طور معمول هر 3 سال یکبار می‌تواند تقاضای ارتقای پایه کند.»

استاد دانشگاه علوم قضایی گفت: «ساعت کاری یک قاضی معمولا به‌صورت تمام وقت است. برخی دادگاه‌ها ممکن است ساعت‌ها طول بکشند. قضات در طول مدت اشتغال خود با رأی‌هایی که برای انواع پرونده‌های قضایی صادر می‌کنند، گاهی در معرض خطر و تهدید نیز قرار می‌گیرند.»

وی بیان کرد: «برخی معتقدند میزان درآمد قضات در ازای این خطرها و تهدیدهای احتمالی کافی نیست. علی‌رغم اینکه درآمد در انتخاب هر شغلی بسیار مهم است در انتخاب شغل قضاوت عواملی مانند علاقه به اجرای عدالت و مسئولیت‌پذیری نسبت به میزان درآمد در اولویت هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار