معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:

صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ۹ برابر افزایش یافته است

تهران (پانا) - معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت بر اساس اسناد گمرک در پایان سال ۱۳۹۹، ۲۹۶ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال گذشته به ۲ هزار و ۵۲۰ میلیون دلار رسیده که به معنای رشد ۹ برابری صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ۹ برابر افزایش یافته است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در جلسه هیات دولت سیزدهم با ارائه گزارشی از عملکرد سه‌ساله معاونت متبوع خود، گفت: بحث حمایت از جریان دانش‌بنیان کشور و گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان یکی از گفتمان‌های محوری رئیس‌جمهور شهید بود. مهمترین دستاوری که در دولت داشتیم هماهنگی بسیار نزدیک همه دستگاه‌های اجرایی و به شکل خاص وزارت اقتصاد، نفت، نیرو، صمت، علوم و بهداشت بود که همکاری خوبی داشتند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: توسعه نهادی و ساختاری اقتصاد دانش‌بنیان یکی از دستاوردهای حوزه معاونت علمی است. رهبری انقلاب در محدود موضوعاتی که تاکید به توسعه ساختار و ایجاد ساختار دارند حوزه علم و فناوری است. سازمان ملی هوش مصنوعی به همت رئیس‌جمهور شهید هفته گذشته افتتاح شد و با منابع پیشران معاونت علمی و صندوق توسعه ملی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مرزعه پردازش گرافیکی سازمان ملی هوش مصنوعی اختصاص یافت. 

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یادآور شد: تشکیل بنیاد ملی علم ایران از دیگر دستاوردهای این معاونت است، به این ترتیب ایران صاحب بنیاد ملی علم شد و حمایت‌ها از طرح‌های پژوهشی که پیش از این از طریق صندوق پژوهش و فناوری بود حدود ۱۰ یا ۱۵ برابر افزایش یافت و به ۴ تا ۵ میلیارد تومان ارتقاء یافت. شورای راهبری علوم و فناوری‌های کوآنتومی نیز در این دولت تشکیل شد و ۴ جلسه داشت، همچنین بعد از ۷ تا ۸ سال پیگیری، سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل شد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ارتقاء یافت که صاحب موضوعیت است.

وی اظهار کرد: همه فعالان حوزه دانش‌بنیان شهادت می‌دهند که مهمتر از قانون جهش تولید که همه آیین‌نامه‌هایش نوشته و اجرا شده، قانون حمایتگرانه دیگری نداریم. پیش‌بینی برای امسال این است که بیش از ۲۰ همت منابع از محل این قانون برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی محقق می‌شود. تعداد شرکت‌های خلاق دانش‌بنیان که قریب به ۲ هزار است بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. فروش شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۲۵ درصد رشد یافت و امسال به بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. افزایش بیش از ۴.۷ برابری قراردادهای بار اول را در این دوره شاهد بودیم که وزارت نفت در این زمینه نقش‌آفرینی خوبی داشت. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۶ هزار شرکت در ۱۴۰۰ امروز به بیش از ۱۰ هزار شرکت رسید.

دهقانی ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان شامل ۲ هزار فقره ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری برای شرکت‌ها و ۱۱ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه صندوق نوآوری را داشتیم. همچنین رشد دو برابری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه دانش‌بنیان نیز ثبت شد. منابعی که امسال برای معاونت علمی تامین شد از سه منبع عمومی، پروژه‌های پیشران و بند ژ تبصره ۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای معاونت علمی به ۵ برابر سال گذشته رسید.

وی با اشاره به دستاوردهای تعامل‌های بین‌المللی اظهار کرد: بر اساس اسناد گمرک در پایان سال ۱۳۹۹، ۲۹۶ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشتیم و این رقم سال گذشته به ۲ هزار و ۵۲۰ میلیون دلار رسید که به معنای رشد ۹ برابری صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است. همچنین رشد ۴ برابری تعداد شرکت‌ها و رشد ۲ برابری تعداد اقلام صادراتی را ثبت کردیم. برنامه بین‌المللی برای استفاده از ایرانیان خارج از کشور داریم که در ۸ تا ۹ سال گذشته بر اساس این فعالیت، بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از محققان به کشور برگشته‌اند و از این تعداد بیش از ۱۴۰۰ نفر مربوط به سه سال گذشته هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار