معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

۵۰ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده کشور افزوده شد

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت در دولت سیزدهم ۷۵۰ هزار هکتار به مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست کشور اضافه شد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
۵۰ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده کشور افزوده شد

علی سلاجقه روز یکشنبه در جلسه هیات دولت که برای نخستین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، با ارایه گزارش عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم اظهار داشت: در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای حفاظت از محیط زیست انجام و سازمان در انجام امور از فضای سیاست زدگی خارج شد و به کارهای تخصصی پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس برنامه تحولی در سه بخش بنیادی ، عملکردی و میدانی مسائل محیط زیستی را با جدیت دنبال کردیم، تصریح کرد: بعد از ۵۰ سال ۲ قانون اساسی کشور شامل قانون حفاظت و همچنین شکار و صید را بازنگری و به روز کردیم ، لوایح خوبی در این زمینه در دستور کار کمیسیون ها قرار گرفت که قرار بود به دولت تقدیم شود.

سلاجقه ادامه داد: همچنین ۲ آیین نامه کسب و کار در محیط زیست و جمع آوری پلاستیک های زیر ۲۵ میکرون را داشتیم ، ۱۵ درصد برنامه هفتم به مسائل محیط زیست مربوط بود که مهمترین آن تغییر اقلیم است ، همچنین چهار جلسه شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور شهید برگزار شد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت. چاپ ۱۵۰ عنوان کتاب در زمینه فرهنگ سازی محیط زیست به چاپ رسید.

وی افزود: پرداختن به مسائلی مانند آشوراده، میانکاله، انزلی، پسماند سراوان و تصفیه خانه ها با جدیت در این دولت پیگیری و بخش زیادی از آنها هم ساماندهی شد و در این مدت از ۱۶۰ پاسگاه در سراسر کشور بازدید و مشکلات و کمبودها را برطرف کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده ساماندهی جاده میامی - سبزوار است که آن را برای گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی امن کردیم.

سلاجقه با اشاره به عملکرد سازمان محیط زیست در بخش بین المللی گفت: تصویب قطعنامه گرد و غبار و تایید آن در سازمان ملل از جمله اقدامات اساسی ایران در بُعد بین المللی در زمینه گرد و غبار بود که کشورهای درگیر این پدیده را در کنار هم قرار داد و همه به این نتیجه رسیدند که باید برای مقابله با این پدیده از تمام امکانات در کنار هم استفاده کنند.

وی یادآورشد: همچنین کنوانسیون تهران که ۱۷ سال بود مشکل داشت را ساماندهی کردیم و قرار شد کاپ ۶ آن در تهران برگزار شود، کنوانسیون کویت نیز بعد از ۶ سال فعال شد و در این مدت در ۵۴ کنوانسیون بین المللی فعال بودیم.

سلاجقه گفت: آزاد سازی سواحل، نوسازی حمل و نقل عمومی، میانکاله ، تعیین تکلیف ۴۱۱ پروژه ، به روز رسانی احکام و جرایم محیط زیستی، افزایش ۷۵۰ هزار هکتار به مناطق چهارگانه ، اجرای بیمه خسارت حیات وحش، جرم انگاری شکار یوزپلنگ و احداث ۲ هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست در سراسر کشور از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است. 

وی افزود: در زمینه طرح ها و پروژه های دارای مجوز ارزیابی محیط زیست نسبت به دولت های قبل ۴۶ درصد پیشرفت داشتیم. ۱۳۰ درصد افزایش در خوداظهاری، ۷۰ درصد پیشرفت در اجرای طرح های مناطق حفاظت شده، افزایش ۵۵.۵ درصد در زمینه تعداد ایستگاه های پایش میکروبی سواحل و شناگاه ها، افزایش ۱۸۶ درصدی بازرسی ممیزی از سکوهای نفتی بنادر، اسکراپ یاردها و آب توازان داشتیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی در زمینه مردمی سازی محیط زیست اقدامات اساسی انجام دادیم، در زمینه بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی ۲۸۸ درصد پیشرفت داشتیم، همچنین در زمینه ارزش گذاری مناطق نسبت به تمام مساحت کشور ۳ هزار و ۵۵۰ درصد پیشرفت داشتیم و تا شهریورماه ۹۲ درصد کشور ارزش گذاری می شود.

سلاجقه اظهار داشت: همچنین صندوق ملی محیط زیست نیز تسهیلات زیادی را در اختیار صنایع و متقاضیان قرار داد تا نسبت به کاهش منابع آلاینده خود اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار