یک حقوقدان در گفت‌وگو با پانا:

طرح «قاضی‌مدرسه» باعث می‌شود تا دانش‌آموزان از حقوق و کیفرهای قانونی آگاه شوند

تهران (پانا) - یک حقوقدان گفت طرح «قاضی‌مدرسه» می‌تواند عاملی تاثیرگذار باشد تا دانش‌آموزان بدانند که قانون چگونه با آن‌ها رفتار می‌کند و از حقوق و کیفرهای قانونی آگاه و مطلع می‌شوند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح «قاضی‌مدرسه» باعث می‌شود تا دانش‌آموزان از حقوق و کیفرهای قانونی آگاه شوند

یاسر میرزاجعفری، حقوقدان در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «هدف اصل فردی‌کردن جرم و مجازات ایجاد تناسب بین جرم و مجازات است یعنی اعمال مجازات با شخصیت و ویژگی‌های جسمی، روانی و اجتماعی فرد مجرم متناسب باشد.»

وی گفت: «به عبارت دیگر باید هر مجرم بر اساس ویژگی‌های شخصیتی خود مجازات و به جایگاه اجتماعی وی، سابقه کیفری، شرایط خاص جسمی و کهولت سن ... نیز توجه شود و در مجازات هرکس این ویژگی‌ها در نظر گرفته شود.»

این حقوقدان درباره وجود طرح قاضی‌مدرسه بیان کرد:‌ «این طرح یکی از راه‌های تضمین اصل فردی کردن یا تناسب بین جرم و مجازات است. اجرایی‌شدن این طرح در مدارس دخترانه و پسرانه کاربرد دارد. البته در مدارس دخترانه به دلیل اینکه بلوغ را زودتر تجربه می‌کنند، مفیدتر است.»

میرزاجعفری افزود: «با توجه به ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی، افراد نابالغ مسئولیت کیفری ندارند و مطابق ماده ۱۴۷ قانون مذکور سن بلوغ در دختران و پسران، به ترتیب 9 و 15 سال تمام قمری است. بنابراین شروع سن مسئولیت مشخص است و باید افراد در مقابل کاری که انجام می‌دهند، پاسخ‌گو باشند. طرح «قاضی‌مدرسه» می‌تواند عاملی تاثیرگذار باشد تا دانش‌آموزان بدانند که قانون چگونه با آن‌ها رفتار می‌کند و از حقوق و کیفرهای قانونی آگاه و مطلع می‌شوند.»

این حقوقدان بیان کرد: «بهتر است که در این طرح در کنار قضات مددکاران اجتماعی نیز حضور داشته باشند و به دانش‌آموزانی که انضباط پایین‌تری دارند، آموزش‌های لازم را بدهند. نکته بسیار مهم حضور والدین در کنار دانش‌آموزان و آشنایی با قضات است، بهتر است در هنگام حضور قضات در مدارس والدین نیز دعوت شوند.»

میرزا جعفری تاکید کرد: «از نظر پذیرش صحبت‌های قضات در مدارس می‌توان گفت قضات تا حد زیادی در تاثیرپذیری دانش‌آموزان نقش دارند. قاضی، مددکاران اجتماعی، والدین و بچه‌ها به شکل زنجیره به هم متصل بوده و در این اثر پیشگیرانه نقش دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار