یک کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

تکلیف قانونی خواهان و خوانده در دادگاه چیست؟

تهران (پانا) - یک کارشناس حقوقی بیان کرد در دادگاه هر خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت آن‌ها را ضمیمه دادخواست کرده است حاضر و خوانده نیز باید اصل و رونوشت اسنادی را که می‌خواهد به آن‌ها استناد کند در جلسه دادرسی حاضر کند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تکلیف قانونی خواهان و خوانده در دادگاه چیست؟

یاسر میرزا جعفری، کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت آنها را در دادخواست ضمیمه کرده در اولین جلسه دادرسی حاضر کند. در صورت عدم عمل به تکلیف فوق، چنانچه مستند وی یک سند عادی باشد که مورد تردید یا انکار خوانده واقع شود و دادخواست وی مستند به ادله دیگری نباشد، قرار ابطال دادخواست صادر می‌شود.»

وی گفت: «خوانده نیز باید اصل و رونوشت یا روگرفت اسنادی را که مایل است به آنها استناد کند را به تعداد خواهان‌ها افزون بر یک نسخه در اولین جلسه دادرسی حاضر کند. در صورت عدم عمل به تکلیف فوق، چنانچه مستند وی یک سند عادی باشد که مورد تردید یا انکار واقع شود، آن سند از اعداد دلایل او خارج می‌شود.»

میرزاجعفری ادامه داد: «مطابق ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان باید اصل اسنادی که رونوشت آن‌ها را ضمیمه دادخواست کرده است در جلسه دادرسی حاضر و خوانده نیز باید اصل و رونوشت اسنادی را که می‌خواهد به آن‌ها استناد کند، در جلسه دادرسی حاضر کند.»

رونوشت اسناد خوانده باید به تعداد خواهان‌ها به علاوه یک نسخه باشد

این کارشناس بیان کرد: «رونوشت اسناد خوانده باید به تعداد خواهان‌ها به علاوه یک نسخه باشد. یک نسخه از رونوشت‌های یادشده در پرونده بایگانی و نسخه دیگر به طرف تسلیم می‌شود. در مورد این ماده هرگاه یکی از اصحاب دعوا نخواهد یا نتواند در دادگاه حاضر شود، چنانچه خواهان است باید اصل اسناد خود را و اگر خوانده است اصل و رونوشت اسناد را به وکیل یا نماینده خود برای ارائه در دادگاه و ملاحظه طرف بفرستد.»

وی افزود: «در صورتی که آن سند عادی باشد و مورد تردید و انکار واقع شود، اگر خوانده باشد از اعداد دلائل او خارج می‌شود و اگر خواهان باشد و دادخواست وی مستند به ادله دیگری نباشد در آن خصوص ابطال می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار