افتتاح کلینیک مجازی خودمراقبتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تهران (پانا) - کلینیک مجازی خودمراقبتی سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس این دانشگاه آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۵۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح کلینیک مجازی خودمراقبتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

علیرضا زالی در آیین رونمایی از وب اپلیکیشن خودمراقبتی سلامت اهمیت خود مراقبتی در کشورهایی که در حوزه سلامت توسعه‌یافته‌اند را رو به ‌افزایش دانست.

وی گفت: در نظام نامه‌ های مراقبتی کشور فصل جدیدی برای خود مراقبتی گشوده شده که به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ گفتمان عمومی و مدیریتی است.

وی تاکید کرد: در پیشرفته ‌ترین کشورهای جهان با بالاترین شاخصه‌ های بهداشتی و درمانی در طول ۱۰ سال گذشته استراتژی عمومی سازی فرآیندهای خود مراقبتی در نظام ‌های سلامت به یک فرهنگ اجرایی تبدیل شده است.

زالی با بیان اینکه در کشورهایی با زیرساخت‌ های بهداشتی و درمانی مطلوب اهمیت خود مراقبتی درک شده است، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر با همت وزارت بهداشت فرایندهای مساله خود مراقبتی در کشورتسریع یافته است و امروز در بسیاری از نظام نامه ‌های مراقبتی کشور فصل جدیدی برای خود مراقبتی گشوده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت خود مراقبتی در سیاست‌ های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان سند فرادستی سیاست‌های کلی وزارت بهداشت، یادآور شد: بعد از ابلاغ سیاست‌ های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت بحث خود مراقبتی در ادبیات بهداشت و درمان و در عرصه سیاستگذاری شکل جدیدی به خود گرفت.

به گفته زالی، منظور از خود مراقبتی استفاده از ظرفیت‌های دانشی، مهارتی، نگرشی و بینشی هر فرد در جامعه و برای پاسداشت سلامت خود است که ابعاد سلامت معنوی، جسمی، روان و سلامت اجتماعی را در بر می‌گیرد و فقط شامل سلامت فیزیکی نیست.

خود مراقبتی بدون ارتقای سواد سلامت ممکن نیست

وی با بیان اینکه در خود مراقبتی پیش شرط اول این است که ما دانش مهارت بینش و نگرش شهروندان را بالا ببریم، گفت: خود مراقبتی بدون افزایش اطلاعات مردم در سلامت جایگاهی ندارد و شرط لازم برای تحقق خود مراقبتی ارتقای سواد سلامت است که این هم خوشبختانه از سیاست‌های بسیار مهم و مورد تایید وزارت بهداشت است.

زالی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و سایر بسترها برای ارتقای خودمراقبتی، اهمیت کانون‌ها و منابع معتبر خبری را برای دسترسی مردم به اطلاعات و شواهد مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوران کرونا انتشار اخبار و اطلاعات فیک و غیراصیل به یک موضوع و چالش جهانی تاثیرگذار در حوزه سلامت تبدیل شد بنابراین باید بتوانیم در کنار بالا بردن سطح سواد سلامت مردم، دانش رسانه ‌ای را نیز برای خود مراقبتی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات بروز و بهنگام باید در اختیار مردم قرار گیرد، تاکید کرد: وقتی در مورد خود مراقبتی صحبت می‌کنیم مردم نباید آن را با خود درمانی اشتباه بگیرند چون این دو پدیده کاملا مجزا هستند. خود درمانی در نظام سلامت مورد تایید نیست؛ اگر مردم کسالتی پیدا می‌کنند، باید به پزشک مراجعه کرده و سرخود نباید دارو مصرف کرده و یا آن را قطع کنند.

وی در ادامه خودغفلتی را نقطه مقابل خود مراقبتی دانست و گفت: خود مراقبتی با مقوله خود درمانی متفاوت است و در واقع به این معناست که دانش و مهارت‌های خود را افزایش دهیم.

کلینیک مجازی خودمراقبتی از مهمترین بخش های کاری حوزه بهداشت است

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را سردمدار علم و نوآوری علم خواند و گفت: در جهت استفاده از سیستم های الکترونیکی چند پروژه رو نمایی شده است و این وب اپلیکیشن یکی از مهمترین بخش‌های کاری حوزه بهداشت با عنوان خود مراقبتی است.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، خود مراقبتی برنامه‌ای است که می تواند مستند باشد و باید دانشگاه پشتیبان آن باشد و باید در سطح کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نرم افزار خودمراقبتی و در فضای مجازی باید اطلاعات افراد به درستی محافظت شود و این کاری بزرگ و امکان‌ پذیر است، گفت: از نوآوری‌ هایی که برای حل مشکلات مردم ارائه می ‌شود، حمایت می کنیم. در وزارت بهداشت پای کار هستیم و باید در حوزه خود مراقبتی اطلاعات درست به مردم ارائه دهیم.

استفاده از فناوری به صورت ربات پرسشگر

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره این کلینیک مجازی توضیح داد: این کلینیک مشکلات شایع را در هفت بخش مختلف با استفاده از فناوری به صورت ربات پرسشگر در اختیار مراجعان قرار می‌دهد تا مراجعان با استفاده از تفاسیر ارایه شده بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از این برنامه تلفن همراه از مراجعات غیر ضروری و همچنین تاخیر یا عدم مراجعه در موارد ضروری پیشگیری می‌کند، گفت: این کلینیک مجازی شامل هفت بخش مادر و نوزاد، کودکان، مادران، دوره نوجوانی، بزرگسالان، همه سنین و سلامت روانی می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: این وب اپلیکیشن شامل 51 چکاپ سلامت است و مطالب آموزشی و توصیه‌های سلامت آن در قالب متن و مولتی مدیا بر اساس کتاب خود مراقبتی ناخوشی ‌های جزئی وزارت بهداشت تهیه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار