وزیر بهداشت خبر داد؛

رشد ۲ برابری پارک‌های علم و فناوری سلامت در دولت شهید جمهور

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش پارک های علم و فناوری سلامت از ۱۰ به ۱۷ پارک علم و فناوری در دولت شهید جمهور خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۳۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۲ برابری پارک‌های علم و فناوری سلامت در دولت شهید جمهور

بهرام عین‌اللهی در حاشیه افتتاح پارک علم و فناوری سلامت شهید بهشتی اظهار کرد: امروز دانشگاه ها در جهان نقش مهمی در رفع نیاز جامعه دارند و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقایسه با دیگر نهادها تمرکز ویژه ای بر امر پژوهش داشته و خوشبخاته در دولت شهید جمهور شاهد جهش در حوزه پژوهشی هستیم.

عین اللهی تاکید کرد: ما در این دولت پژوهش را تنها برای تولید مقاله انجام ندادیم بلکه پژوهش باید در خدمت رفع نیاز مردم ‌و ایجاد زیر ساخت برای حل مشکلات جامعه قرار گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش شرکت‌های دانش در دولت شهید آیت الله رئیسی خبر داد و گفت: در دولت شهید جمهور تعداد شرکت های دانش بنیان از ۷۰۰ به حدود ۱۵۰۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافته است.

وی افزود: در این دولت شرکت های دانش بنیان در کل کشور رشد ۲ برابری داشته است که این شرکت ها در آینده زمینه تولیدات را در کشور فراهم می کنند.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان مربوط به حوزه سلامت هستند، گفت: سهم شرکت های دانش بنیان در حوزه اقتصادی ۲۳ درصد است.

عین اللهی افزود محصولات تولید شده توسط این شرکت ها سبب شده تا از واردات کاسته شود و از نظر ارزی ذخیره شایانی را در اقتصاد کشور داشته باشیم و این نشان می دهد شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت بهره وری بسیاری دارند.

وی در همین رابطه به تولید واکسن کرونا با همت دانشمندان و شرکت های دانش بنیان اشاره و تاکید کرد: ایجاد ۶ مرکز تولید واکسن کرونا، منجر به خودکفایی ما در تولید واکسن کرونا شد.

وی به ایجاد مراکز نوآوری در سراسر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۴ مرکز نوآوری در کشور ایجاد شده و در این مراکز ایده های جدید سلول های بنیادی بررسی می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش پارک های علم و فناوری سلامت از ۱۰ به ۱۷ پارک علم و فناوری در دولت شهید جمهور خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری کار کاملا زیربنایی و زیر ساختی است و بستری ایجاد می کند که مبتکران و ‌مخترعان برای ایجاد زمینه تولید اینجا جمع شوند، بنابراین کارخانه های علوم پزشکی هستند.

عین اللهی با بیان این که تا به امروز ۱۱۴ مرکز رشد ایجاد شده است، گفت: حدود ۵ هزار و ۹۸ محصول سلامت محور تولید شده و هزار و ۳۰۳ محصول مجوز گرفته و تاکنون ۷۴۰ محصول به مرحله تجاری سازی رسیده است و این محصولات نیاز ما را تامین می کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی و دانشجویان استعدادهای درخشان در حوزه پژوهشی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: به تازگی نیز ۲۵۰ مجوز هیات علمی پژوهشی جدید اعلام شده که ۲۰۵ نفر در رشته هایی که نیاز به کمک آنان است، جذب شده اند و ۶ صندوق حمایت از پروژه نیز ایجاد شده است بنابراین در حوزه پژوهشی و تولید به سمت خودکفایی کارهای بزرگی انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به راه اندازی مراکز رشد فناوری سلامت در سراسر کشور گفت: علاوه بر پارک‌های علم و فناوری، حدود ۱۱۷ مرکز فناوری سلامت فعال، ۱۴مرکز نوآوری تخصصی در حوزه ژن درمانی، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت، مشغول به فعالیت هستند.

یونس پناهی با اشاره به مطالبات در آغاز دولت شهید جمهور برای کاربردی کردن حوزه های پژوهشی در حل مسائل و مشکلات جامعه اظهار داشت: ما در همین راستا کمیته‌های تخصصی فناوری در وزارت بهداشت را تشکیل و با توسعه و گسترش شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد پارک های مراکز فناوری و مراکز نوآوری را در دستور کار قرار دادیم که از این طریق ایده ها را به محصول تبدیل کرده تا در راستای بهبود نظام سلامت در کشور، مورد استفاده قرار گیرند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تعداد پارک‌های علم و فناوری سلامت در سراسر کشور تاکید کرد: در گذشته تعداد پارک های علم و فناوری سلامت ۱۰ عدد بود که برخی از آنها فقط دارای مجوز بوده و وجود خارجی نداشتند، اما اکنون تعداد ۱۷ پارک علم و فناوری سلامت در کشور فعالیت دارند که در دولت شهید جمهور ۷ پارک علم و فناوری سلامت مجوز فعالیت گرفتند.

وی درباره شرکت های دانش بنیان افزود: در این دولت تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۷۰۰ شرکت به حدود یک هزار و ۵۰۰ شرکت افزایش پیدا کرده است که در حوزه های مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی مصرفی، تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای و به طور مشخص در حوزه غذا و ایمنی غذا مشغول به فعالیت هستند.

پناهی به راه اندازی مراکز رشد فناوری سلامت در سراسر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر پارک‌های علم و فناوری، حدود ۱۱۷ مرکز فناوری سلامت فعال، ۱۴ مرکز نوآوری تخصصی در حوزه ژن درمانی، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت مشغول به فعالیت هستند.

معاون تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰ نمونه محصول اولیه داریم که حدود ۷۴۰ محصول تجاری شده و هزار و ۳۰۳ محصول مجوز گرفته و نزدیک به ۴ هزار محصول سلامت محور در دانشگاه‌ها در حال بررسی است که پس از اخذ مجوزهای لازم مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: پارک علم و فناوری سلامت شهید بهشتی که امروز توسط وزیر بهداشت افتتاح شد از جمله پارک‌های موفق و مطرح است و بسیاری از کیت‌های تشخیصی، درمانی نیز در این پارک طراحی و تولید می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار