پانا گزارش می‌دهد؛

سلامت و درمان چه جایگاهی در برنامه‌های نامزدان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟

تهران (پانا) - حوزه بهداشت و درمان را می‌توان یکی از مهم‌ترین و پر چالش‌ترین بخش‌های کشور دانست که ارتباط بسیار نزدیکی با موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و همچنین به صورت روزمره افراد زیادی با این بخش سر و کار دارند.

کد مطلب: ۱۴۸۳۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سلامت و درمان چه جایگاهی در برنامه‌های نامزدان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟

اهمیت حوزه بهداشت و درمان به‌قدری زیاد است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را نادیده بگیرد؛ چه کارمند جزئی که هر روز به محل کار خود می‌رود، چه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است سیاست‌های مدنظر خود را در این حوزه تدوین و تبیین کند و در صورت پیروزی و رئیس‌جمهور شدن آن‌ها vh اعمال کند.

حال که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و قرار است تا چند روز آینده مردم چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی را انتخاب کنند، خبرگزاری پانا اقدام به بررسی موضع 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه بهداشت، درمان و سلامت کرده است.

مناظره دوم کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حول محور «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» بود که بخش بهداشت، درمان و سلامت نیز شامل این موضوع می‌شد. با توجه به اینکه 3 نفر از کاندیداتورهای موجود پزشک هستند، قطعا باید به امر سلامت مردم و همچنین ارائه خدمات عدالت‌محور تاکید ویژه‌ای شود. در ادامه نظرات هر 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را مرور خواهیم کرد.

قاضی‌زاده هاشمی: اولویت اول جلوگیری از بیماری مردم است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اولین کاندیدایی بود که اقدام به ارائه برنامه‌های خود در حوزه بهداشت، درمان و سلامت کرد. قاضی‌زاده که خود پزشک و متخصص گوش، حلق و بینی است با اشاره به اینکه اولویت اول این است که از بیماری مردم جلوگیری شود، گفت: سلامت یک موضوع چند وجهی است و ابعاد مختلفی دارد. سلامت دارای وجوه مختلف مانند سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت از آسیب‌های اجتماعی است. همچنین بر اساس برخی تعاریف جهانی، سلامت معنوی نیز از وجوه سلامت به حساب می‌آید. 

وی با اشاره به اینکه دولت باید موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند، بیان کرد: دولت باید آنچه که سبب آلودگی در بخش‌های مختلف مانند آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی صوتی، آلودگی مواد غذایی و دیگر موارد می‌شود را خاموش کند.

رئیس فعلی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با تاکید براینکه ضروری است اقدامات پیشگیرانه درخصوص مشکلات روحی و روانی انجام شود، عنوان کرد: انسان‌ها به تحرک، فعالیت جسمانی و نشاط نیاز دارند که به مشکلات روحی و روانی مبتلا نشوند. حدود ۱۰ درصد افراد جامعه به‌دلیل کاهش نشاط در جامعه دچار اختلالات روحی می‌شوند.متاسفانه می‌بینیم پایتخت فقط سیاستمدار و دود تولید می‌کند، یعنی فقط مواردی که به جامعه آسیب می‌زنند. ورزش را باید وارد زندگی کرد و جزو برنامه‌های آموزشی قرار داد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به کارنامه خود در بنیاد شهید در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ما در بنیاد شهید به موضوع سلامت اهمیت داده‌ایم و برنامه مدونی برای این موضوع طراحی کرده‌ایم. بنیاد شهید نسبت به شناسایی افرادی که تحت پوشش خود است و مشکلاتی دارند اقدام کرده است. برای مثال اردو‌های سه روزه و برنامه ورزش گروهی را برای افراد تحت پوشش خود برگزار کرده‌ایم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با چگونگی دسترسی به درمان نیز یادآور شد: برخی افراد به هنگام بیماری ناچار هستند برای درمان کیلومتر‌ها از محل زندگی خود دور شوند. این موضوع باید در کانون توجه قرار گیرد به نحوی که عدالت در حوزه درمان و سلامت ایجاد شود. همچنین هزینه‌های درمانی مردم باید به نحو خوبی پوشش داده شود. اکنون، پوشش هزینه‌های درمانی مردم یکسان است، چون که دهک‌های بالای جامعه به بیمه‌های تکمیلی دسترسی دارند. باید ساختار بیمه‌ای اصلاح شود به نحوی که میزان پوشش خدمات درمانی را افزایش دهند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد پزشکان کشور در پایتخت حضور دارند، گفت: پزشک باید به سایر نقاط کشور اعزام شود. دولت سیزدهم به موضوع اعزام پزشک به نقاط مختلف کشور توجه کرد و برنامه‌های خوبی در این زمینه اجرا شد و حدود ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شدند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های «پزشکی» و «دندانپزشکی» در دولت سیزدهم عنوان داشته: زیرساخت‌های افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی باید افزایش یابد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: گاهی اوقات درمان یک بیماری سبب فقر افراد می‌شود. دولت وظیفه دارد از ابتلای افراد به فقر به دلیل درمان بیماری جلوگیری کند. این موضوع در کانون توجه دولت سیزدهم قرار گرفته بود و من این روند را ادامه خواهم داد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مردم در عرصه دارو با مشکلات مواجه هستند، اعلام کرد: ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو تخصیص یافته، اما مردم برای دسترسی به دارو با مشکل مواجه هستند. منابع برای تامین دارو باید به هدف برسد و شرایط به نحوی نباشد که قاچاق معکوس رخ دهد و دارو به کشور‌های همسایه برده شود. 

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت یک موضوع روز به حساب می‌آید، گفت: کشور از منظر زیرساخت‌های سلامت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پزشکان ایرانی به دلیل اینکه می‌توانند در کشور‌های همسایه از درآمد بیشتری برخوردار باشند به سایر کشور‌ها مهاجرت می‌کنند. میزان هزینه جراحی زانو در کشور هند حدود ۹۰۰۰ دلار است در حالی که این عمل در کشور با قیمت ۶۰۰۰ دلار برای گردشگران سلامت انجام می‌شود. ما در نظر داریم یک صندوق با مبلغ تزریق ۲۰ میلیون دلار در ماه با همکاری بخش خصوصی ایجاد کنیم و باز چرخانی منابع داشته باشیم. پیش بینی درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی از توریست سلامت به ۵ میلیارد دلار طی ۴ سال می‌رسد. بررسی‌ها بیانگر این است کشور‌های همسایه بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال از محل گردشگری سلامت درآمد کسب می‌کنند. هنگامی که میزان درآمد گردشگری سلامت افزایش یابد کادر درمان با هدف کسب درآمد بیشتر به کشور‌های دیگر مهاجرت نمی‌کنند. همچنین یک منبع درآمدی برای کشور به حساب می‌آید و سایر بخش‌های گردشگری کشور را فعال می‌کند. ایران، بیشترین ظرفیت درمان در منطقه را دارد وضعیت خوب ایران در عرصه نظام سلامت سبب شده که کشور‌های اروپایی و آمریکایی خواهان نیروی انسانی کادر درمان کشور باشند. 

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه تکمیل شبکه بهداشتی کشور باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: تکمیل شبکه بهداشتی کشور در بخش شهری و روستایی بر زمین مانده و این موضوع باید در کانون توجه قرار گیرد. اقدامات خوبی در جهت توسعه شبکه بهداشتی کشور در دولت سیزدهم انجام شد و این موضوع باید در دولت جدید نیز توسعه یابد. برنامه مراقبان سلامت باید گسترش یابد و یک مراقب باید برای افراد در معرض خطر مانند سالمندان در نظر بگیریم. 

قالیباف: سلامت مهمتر از معیشت است

محمدباقر قالیباف دومین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که اقدام به ارائه برنامه‌های خود در بحث بهداشت و درمان کرد و گفت بهداشت بر درمان ارجح است، اما نکته مهم این است که عوامل موثری در حوزه سلامت است که در اختیار خود وزارت بهداشت نیست و ریشه در عوامل دیگری دارد که نیازمند به هماهنگی‌های بخشی است.

وی اعلام کرد: آلودگی آب، هوا، خاک، صوت همه موضوعاتی است که مربوط به بهداشت و درمان نیست و اصلاح آن باید به‌صورت فرابخشی باشد که از آن غفلت کردیم، یا ناآگاه بودیم یا توانایی انجام آن را نداشتیم و اینجا است که تدبیر درست اثر خود را نشان می‌دهد.

قالیباف اظهار کرد: محیط زیست امروز یکی از راهبرد‌های بخشی است و به اندازه امنیت، فرهنگ و مسائل اجتماعی، مسائل سیاست و سیاست خارجی اهمیت دارد؛ اما در اینجا بحث نشد. برخی موضوعات از ابتدا تا کنون حل نشده، مثلا از زمان جنگ تا کنون موضوع شیرخشک تاکنون حل نشده است و دغدغه ماست، موضوع پوشک و شیرخشک را در دهه ۶۰ حل نکردیم، توقف میلیون‌ها نفر پشت کنکور و بعد از آن مشکلات مسکن و ازدواج حل نشد.

قالیباف با اشاره به مساله جوانی جمعیت و بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، گفت: در نظام سلامت، ۲۰ سال دیگر شاهد خواهیم بود که پنجره جمعیتی افراد بالای ۶۰ سال سه برابر می‌شود و باید الان تصمیم‌گیری کنیم و باید هم‌اکنون افق آینده را روشن کنیم که امید داشته باشیم و این در دسترس ماست.

رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید وضع مردم را بهبود بخشیم، گفت: با این کار از حیث معیشت و سلامت تحت فشار نخواهند بود. باید بدانیم که سلامت مهمتر از معیشت است؛ زیرا حداقل پولی که مردم دارند اگر بیمار داشته باشند، صرف بیمار می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به مشکلات کادر درمان پرداخت و تصریح کرد: بسیاری از کادر درمان به دلایل مختلف حقوق دریافت نمی‌کنند، در بیماری‌های صعب‌العلاج، مجلس تمام بیماران را تحت پوشش قرار داد و این درحالی است که پیش از این پنج گروه بیمار صعب‌العلاج داشتیم که ۱۵۰ هزار نفر بودند و امروز بیش از ۱۰۰ بیماری صعب‌العلاج یعنی حدود ۲ میلیون نفر داریم که تحت پوشش قرار گرفتند و همه سه دهک پایین ۶ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

قالیباف با بیان اینکه دستیاران پزشکی نیز مشکلات متعددی دارند، عنوان کرد: مجلس، بیماران صعب‌العلاج را از حمایت صد درصدی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج برخوردار کرده است. پیش از ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، پنج گروه بیماری با جمعیت ۱۵۰ هزار نفری از خدمات رایگان درمان بیماران صعب العلاج برخوردار بودند، اما این تعداد به بیش از ۱۰۰ گروه بیماری و جمعیت ۲ میلیون نفری رسیده است. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سه دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار گرفتند، یادآور شد: سه دهک پایین جامعه توسط دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به صورت رایگان بیمه شدند.

پورمحمدی: سالمندی مساله اصلی کشور است/ مشکلات پزشکان باید حل شود

مصطفی پورمحمدی نیز در نوبت خود به ارائه برنامه‌های مدنظرش برای حوزه بهداشت و درمان پرداخت. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه پیشگیری نسبت به درمان اهمیت بیشتری دارد به بحث مهاجرت پزشکان ایرانی اشاره کرد و گفت: بیشترین مهاجرت پزشکان و پرستاران طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است. همچنین مسائل و مشکلاتی برای کادر درمان به وجود آمده که نیاز به ریشه‌یابی دارد.

وی ادامه داد: توجه به نیاز‌های کادر درمان از اهمیت فراوانی برخوردار است. اکنون حدود ۱۵ درصد پزشکان از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند و این درحالی است که باقی پزشکان از وضعیت خوبی برخودار نیستند. همچنین پرستاران وضعیت بسیار بدی دارند

پورمحمدی با تاکید بر اینکه در حوزه دانش، تجربه، تکنیک، صنایع دارویی، شبکه بهداشتی، شبکه آموزش بهداشت روستایی، تکنولوژی‌های جدید، هوش مصنوعی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، یادآور شد: امکانات پیشرفته‌ای نیز در اختیار علم پزشکی کشور قرار دارد، اما باید در کنار این پیشرفت‌ها مشکلات را نیز حل کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش از اعتقاد خود به بحث توریست سلامت گفت و تاکید کرد: گردشگری سلامت از وضعیت خوبی برخوردار است و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آورده‌ایم. همچنین خوشبختانه اساتید بسیار زیادی در عرصه سلامت وجود دارند و نظر و ایده‌های فراوانی در حوزه پیشگیری و ارجحیت این مولفه بر درمان دارند. وظیفه ما این است که به نظر‌ها و ایده‌های این اساتید احترام بگذاریم و در جهت حل مشکلات اقتصادی آنها گام برداریم. 

وی افزود: بیمارستان‌ها، تخت‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای داریم، اما در عین‌حال توجه داشته باشیم که معلولیت‌ها گسترش پیدا کرده است و بیماری‌های جدید مانند اوتیسم در حال افزایش است. 

پورمحمدی با بیان اینکه باید به تدبیر، برنامه‌ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوشبینی و همکاری متقابل بازگردیم، اظهار کرد: پزشکان از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه ما هستند، اما باید مشکلات آن‌ها را حل کنیم و به حرف‌هایشان گوش بدهیم چون آن‌ها از ما کارشناس‌تر هستند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در ادامه به نگرانی خود نسبت به افزایش جمعیت سالمند کشور اشاره کرد و گفت: سالمندی مساله جدی کشور است که از حالا باید به حال آن فکری کرد، باید یک نگاهی جامع و کامل در این حوزه داشته باشیم.

زاکانی: ۴۰ درصد مردم از درمان رایگان برخوردار می‌شوند

علیرضا زاکانی، دیگر نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری است پزشک است. او در توضیح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه سلامت گفت: نیروی انسانی مهمترین سرمایه در عرصه سلامت به حساب می‌آید و پزشکان، ماماها، بهورزان و پرستاران بزرگترین سرمایه‌ها هستند. 

وی ادامه داد: حدود ۱۵ درصد افراد جامعه از بیمه پایه برخوردار نیستند و این افراد را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم. دولت شهید رئیسی نسبت به پوشش بیمه‌ای مردم اقدام کرد و این کار در دولت من ادامه خواهد داشت. همچنین 6 دهک جامعه از بیمه تکمیلی برخوردار می‌شوند و در نظر داریم با عمق بخشیدن به بیمه‌ها، بیمه‌ها را با تعرفه دولتی موثر کنیم. 

شهردار فعلی تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم از درمان رایگان برخوردار می‌شوند، اعلام کرد: حدود ۸۵ درصد درمان برای بخش‌های دولتی است؛ به نحوی که ۱۰۵۴ بیمارستان در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۸۴ مورد خصوصی، حدود ۶۰۰ مورد دولتی و مابقی برای سایر بخش‌ها است. علاوه بر این موارد داروی چهار دهک جامعه برای درمان سرپایی از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار و ۲۰ خدمت دندانپزشکی نیز شامل تخفیف ۵۰ درصدی می‌شود. 

وی درباره درمان بیماران صعب‌العلاج نیز تاکید کرد که درمان بیماران صعب‌العلاج به طور کامل رایگان می‌شود. همچنین  هر ۱۰ دهک جامعه تحت درمان رایگان بیماری‌های صعب‌العلاج قرار می‌گیرند. 

زاکانی با اشاره به این در برنامه‌های او بخش دولتی از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند، تصریح کرد: این موضوع بسیار مهم است و مسیر تحول را به سمتی سوق می‌دهد که سلامت می‌تواند سبب صیانت زندگی افراد شود. مجامع پزشکی از این طرح حمایت می‌کنند و این کار را می‌توان به نحو احسن انجام داد. همچنین درمان زنان باردار، پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و افراد زیر هفت سال رایگان خواهیم کرد. من در دولت خود در نظر دارم موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال را که در دولت سیزدهم اجرا شده به صورت پلکانی تا ۱۵ سال افزایش دهم.

وی با بیان اینکه مساله گردشگری سلامت نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: جذب توریست سلامت را در کانون توجه قرار می‌دهم. همچنین شورای عالی سلامت باید به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دهد؛ نظام سلامت با فشار به کارخانجات داروسازی حل نمی‌شود و این مساله را بررسی کردم. ظرفیت داخلی را بررسی کردیم و با نگاه کارشناسی به بهترین نحو انجام خواهد شد. به مساله فساد سلامت و زیرمیزی‌ها ورود می‌کنم.

پزشکیان: اجرای برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت ضروری است

مسعود پزشکیان نیز دیگر پزشک این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری است که صلاحیت او احراز شده است. او در ابتدا با اشاره به کارنامه کاری خود در حوزه سلامت گفت: هنگامی که ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بر عهده داشتم ساختار بهداشت روستایی را اصلاح کردم. همچنین با مشارکت مردمی توانستم ۶۰۰ خانه بهداشت را طی ۶ ماه و بدون هیچ اعتباری احداث کنم. همچنین برای اینکه بتوان خدمات به مناطق محروم ارائه دهیم در آن مناطق کارگری کردم؛ حدود ۸۰ خانه بهداشت از ۶۰۰ خانه بهداشتی که احداث کردم در مناطق محروم بود. 

وی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در مناطق محروم را اجرا کردم، گفت: انسان یک کالا نیست و نمی‌توان مانند یک کالا با انسان برخورد کرد. برنامه سوم توسعه در نظر داشت تمام مسائل حوزه سلامت را به بخش خصوصی واگذار کند؛ شرایط به نحوی بود که پیکر درگذشتگان را به خانواده‌های آنها تحویل نمی‌دادند. ما در دولت آقای خاتمی تمام این موارد را اصلاح کردیم.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ایجاد بیمه‌های روستایی از دیگر اقدامات دولت آقای خاتمی بود. افرادی که در بیمارستان‌ها بستری بودند و از بیمه برخوردار نبودند تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین زیرساخت‌های شبکه بهداشتی را اصلاح کرده و دستورالعمل‌هایی صادر کردیم. 

پزشکیان با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و همچنین اقدامات خود در حوزه نظام سلامت در دوران نمایندگی مجلس عنوان کرد: یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد خالص هدفمندی را به منظور تامین اعتبار پوشش مواردی که انجام داده بودیم در نظر گرفتیم. یک درصد ارزش افزوده برای مناطق محروم و ۱۰ درصد خالص هدفمندی برای بیماران صعب‌العلاج است. تامین بودجه از محل ارزش افزوده و خالص هدفمندی در قانون آمده است. ما در مجلس، روند حرکت بهداشت و درمان را به طور کامل به سمت مردم سوق دادیم. 

پزشکیان با بیان اینکه مجلس گذشته میزان سقف درآمدی پزشکان را کاهش داد، خاطرنشان کرد: موضوع همسان‌سازی مطرح شد. مجلس با برخی پزشکان قرارداد بست و رقمی که این پزشکان برای یک عمل دریافت می‌کردند معادل درآمد یک ماهه یک پزشک در بخش دولتی بود. افزایش میزان ظرفیت رشته پزشکی برای رفع کمبود پزشک اثرگذار نیست؛ چرا که یک پزشک با درآمد ۱۵ میلیون تومان به مناطق محروم نمی‌رود. 

پزشکیان همچنین ضمن اشاره به عملکرد قبلی خود مبنی بر اینکه برنامه‌اش برای دولت چهاردهم، اجرای برنامه هفتم توسعه و تحقق اهداف سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: امروز برنامه‌های توسعه وجود دارد و همه این برنامه‌ها با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز تطبیق دارد، اما مشکل این است که اجرا نمی‌شود. زمانی ما می‌توانیم این قوانین را اجرا کنیم که سر سفره‌ای بنشینیم که مردم نشستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز تئوری‌های زیادی برای حوزه بهداشت و درمان مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اما علت اینکه در روستا‌ها پزشک نیست، این است که پول‌ها پرداخت نشده و تخصیص‌های لازم انجام نشده است. همچنین قرار بود چنانچه یارانه ارزی برداشته شد در حوزه دارو معادل ریالی آن پرداخت شود و در این زمینه نیز ۶۰ هزار میلیارد از محل هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود هزینه‌های بیماران صعب العلاج از این محل تامین شود، پرداخت کردند در حالی که هزینه دارو ۱۵۰ هزار میلیارد بود؛ یعنی در حقیقت پولی پرداخت نشد.

پزشکیان افزود: اینکه امروز پزشکان زیرمیزی می‌گیرند، تقصیری ندارند؛ چرا که ویزیت آنها یک تا دو دلار است؛ در این شرایط مشخص است که پزشکی به روستا‌ها نمی‌رود. همچنین وضعیت پرستاران نیز به گونه‌ای است که به ازای هر ۸ ساعت کشیک ۱۶۰ هزار تومان دریافت می‌کند؛ به همین دلیل او می‌گوید اگر من در تاکسی اینترنتی کار کنم درآمد بهتری خواهم داشت.

وی با تاکید بر لزوم تصحیح عملکرد‌ها یادآور شد: نمی‌شود قوانینی که نوشته شده است را اجرا نکنیم و بگوییم که برنامه داریم. با اجرای قانون می‌توان مشکلات مردم را برطرف کرد. نشستن بر سر سفره‌ای که مردم بر آن نشسته‌اند و تحمل رنج‌هایی که آنها متحمل می‌شوند، مشکلات را راحت حل می‌کند. اگر مردم ببینند که مسئولان برای دریافت خدمات در صفی ایستاده‌اند که آنها نیز ایستاده‌اند، دیگر صدای آنها در نمی‌آید. صدای مردم جایی در می‌آید که من برای خودم سفره پهن کرده‌ام و از سوی دیگر حرف‌های قشنگی برای آنها می‌زنم و می‌گویم که ان شاءالله درد و رنج مردم را حل می‌کنیم و در نهایت نیز حل نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: دغدغه من از ابتدا این بود که صدای آدم‌هایی باشم که کسی صدای آنها را نمی‌شنود. اگر در تهران یک دستگاه سیتی‌اسکن یا MRI کم شود دوربین‌ها به آنجا می‌روند و مشکل برطرف می‌شود، اما وقتی نوبت به حل مشکلات مردم می‌رسد، کسی خبر ندارد که در فلان روستا خدمات و امکانات نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مشکل امروز کشور عدم تعهد مسئولان به اجرای قوانین است، تصریح کرد: علت عدم اجرای قوانین نیز این است که وقتی من به عنوان پزشک برای خودم در بیرون مطب و بیمارستانی تاسیس کردم و در آنجا درآمد آنچنانی دارم، وقتی در دانشگاهی مسئولیت گرفتم دیگر دغدغه مردم را ندارم، بلکه کاری می‌کنم که بیمارستان خودم بچرخد.

جلیلی: در حوزه سلامت باید برنامه‌ریزی کرد

پس از پزشکیان، سعید جلیلی دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به تشریح برنامه‌هایش برای حوزه سلامت پرداخت و گفت: حوزه سلامت دارای وجوه مختلف است که بخشی از آن بر عهده وزارت بهداشت است و برخی فراتر از حوزه وظایف وزارت بهداشت به حساب می‌آید. اکنون میزان امید به زندگی در اوایل انقلاب حدود ۵۵ سال بود که این میزان به ۷۷ سال رسیده است و جزو موفقیت‌های نظام سلامت به حساب می‌آید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۱۲۰۰ نفر جان خود را به دلایل مختلف از دست می‌دهند، اظهار کرد: دولت و نظام سلامت وظیفه دارند میزان مرگ‌های قابل پیشگیری را به کمترین میزان ممکن یا صفر درصد برسانند. متاسفانه ۴۷ درصد از ۱۲۰۰ مرگ روزانه، مرگ زودرس به حساب می‌آیند، یعنی افراد پیش از ۷۰ سالگی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین ۲۲ مرگ‌ومیر روزانه، مرگ خیلی زودرس است یعنی پیش از ۵۰ سالگی جان خود را از دست می‌دهند. پیشگیری از مرگ‌های زودرس فراتر از وظیفه یک دستگاه است و به همین دلیل دولت باید به این موضوع توجه کند. 

وی با بیان اینکه حدود ۲.۵ درصد جمعیت کشور سالانه به بیماری‌های پرهزینه مبتلا می‌شوند، عنوان کرد: ابتلای ۲.۵ درصدی جمعیت به بیماری‌های پرهزینه معادل ابتلای روزانه ۱۷۸۰ نفر به بیماری‌های پرهزینه است. درمان بیماری‌های پرهزینه سبب تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده‌ها می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه تلفات جاده‌ای متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است، تصریح کرد: این میزان تلفات جاده‌ای در هشت سال می‌شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! قطع عضو هم هست، معلول هم هست؛ بنابراین اگر آلودگی هوا و حوادث جاده‌ای میزان تلفات جامعه ما را بالا می‌برند وظیفه کیست که این مشکلات را حل کند؟ میزان قابل توجهی از تلفات جاده‌ای قابل پیشگیری بوده است که وظیفه دولت ما است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: چقدر بیماری و فوت به دلیل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت داشته‌ایم؟ اگر بیان می‌کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی و حوادث جاده‌ای می‌تواند آنقدر سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد، چه کسی باید برای سلامت مردم برنامه‌ریزی کند؟ یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست رئیس‌جمهور همین برنامه‌ریزی است. این اقدامات باید انجام شود نه اینکه صدای مردم در نیاید، بلکه وظیفه شما این است که این برنامه‌ریزی را داشته باشید.

جلیلی با بیان اینکه وظیفه رئیس‌جمهور این است که تا جایی که ممکن است از مرگ‌های زودرس و خیلی زودرس جلوگیری کنید، گفت: اگر ۱۰ سال پیش، رئیس‌جمهور وقت برنامه‌ریزی جدی می‌کرد که پنج یا ۱۰ سال آینده باید به این نقطه برسیم، درصد قابل توجهی از این مرگ‌ها کم می‌شد. مرگ زودرس یا تلفات و مجروحان جاده‌ای قابل پیشگیری است ولی باید برنامه داشت. همچنین باید از تکثر نهاد‌های تصمیم‌ساز کم کنیم. ما یک تجربه موفق در شبکه بهداشت داریم و این می‌تواند الگو در جهان باشد. یادم هست از آمریکا آمده بودند از شبکه بهداشت ما الگوبرداری کرده بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار