سخنگوی سازمان اورژانس کشور به پانا خبر داد؛

اعلام آمادگی سازمان اورژانس کشور برای مقابله با «تب دنگی»

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اعلام آمادگی سازمان اورژانس کشور برای مقابله با «تب دنگی» در سراسر کشور خبر داد و گفت تکنسین‌های اورژانس اطلاعات خود را به‌روز کرده‌اند و همچنین به آموزش و هدایت افرادی که در خصوص این بیماری با اورژانس تماس می‌گیرند، می‌پردازند.

کد مطلب: ۱۴۸۲۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی سازمان اورژانس کشور برای مقابله با «تب دنگی»

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با پانا درخصوص آمادگی سازمان اورژانس کشور برای مقابله با بیماری تب دنگی اظهار کرد: «این بیماری یک بیماری خود به خود محدود شونده است و میزان تهدید حیات انسان توسط این بیماری در سطح بالایی قرار ندارد، اما هر موضوعی که سلامت شهروندان را تهدید کند، باید پیگیری و راه‌‌های مقابله با آن سریعا اطلاع‌رسانی شود.»

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه دستورالعمل‌‌های آموزشی برای مقابله با تب دنگی از سوی این سازمان اعلام شده است، گفت: «تمامی دستورالعمل‌های لازم در جهت ارائه خدمت به بیماران مبتلا به این بیماری به مراکز اورژانس در سراسر کشور ارسال شده است، همچنین در جهت ارائه خدمات مطلوب، محتوای تصویری نیز در اختیار کارشناسان سازمان اورژانس قرار داده شده است.»

وی با اشاره به اینکه محتوای آموزشی در معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس تهیه شده است، بیان کرد: «اکنون تمامی تکنسین‌های اورژانس اطلاعات خود را به روز کرده‌اند و همچنین به آموزش و هدایت افرادی که درخصوص این بیماری با اورژانس تماس می‌گیرند،‌ می‌پردازند.»

یکتاپرست تاکید کرد: «آماده هرگونه عملیات برای مقابله با بیماری‌هایی که حیات انسان را تهدید می‌کند هستیم و در این جهت تمامی سعی خود را به کار خواهیم گرفت.»

براساس اعلام مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. این ویروس، چهار نوع ویروس دنگی را شامل می‌شود که هر کدام می‌توانند علت ابتلا به تب دنگی شوند.

افزایش ابتلا به تب دنگی معمولاً در مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد، زیرا پشه‌های ناقل آن در این مناطق به راحتی می‌توانند رشد و تکثیر کنند. همچنین، باران‌های زیاد و تجمع آب در ظروف و اشیاء مختلف می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر این گونه از پشه ها فراهم کند.

انسان ممکن است از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس دنگی به این بیماری مبتلا شود. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی انسانی را نیش میزند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

درمان تب دنگی به تسکین علائم آن، نظیر تب، درد عضلانی، سردرد، و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن تأکید دارد. در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

برای پیشگیری از تب دنگی، مهم است که از در معرض نیش پشه‌ها بودن در مناطق خطرناک پرهیز کرده و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، و استفاده از پنجره‌ها و درها با توری استفاده کرد. همچنین، برنامه‌های کنترل پشه‌ها و حذف محل‌های آب راکد نقش مؤثری در کاهش ابتلا به تب دنگی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار