رئیس اداره جمعیت وزارت بهداشت خبر داد؛

یکی از اصلی‌ترین اهداف وزارت بهداشت پیشگیری از ناباروری است

باید طبق قانون مرخصی زایمان به مادران شاغل داده شود

تهران (پانا) - رئیس اداره جمعیت وزارت بهداشت اجرایی کردن برنامه پیشگیری از ناباروری را یکی اصلی‌ترین اهداف این وزارتخانه دانست و گفت در این برنامه، بسته‌های خدمتی برای کارکنان نظام بهداشت تعریف شده تا تشخیص دهند که زوج‌ها در صورت ناباروری چه خدمات درمانی را می‌توانند دریافت کنند و از چه نوع مشاوره‌هایی بهره ببرند.

کد مطلب: ۱۴۷۲۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
یکی از اصلی‌ترین اهداف وزارت بهداشت پیشگیری از ناباروری است

بتول نامجو در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت چند محور سلامت، معیشت و اقتصاد، فرهنگ، تربیت، جوانی و جمعیت را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: «در این قانون بحث‌های اقتصادی مفیدی از جمله واگذاری زمین، دادن وام و امتیاز خرید خودرو وجود دارد که به نفع فرزندانی است که در آینده به دنیا می‌آیند. همچنین آینده خانم‌های شاغل و فرزندان ‌آن‌ها تامین می‌شوند.»

وی ادامه داد: «وزارت‌ بهداشت نیز چند برنامه را در این حوزه در نظر دارد که اکنون با شدت در حال پیگیری است. یکی از این برنامه‌ها ارائه خدمات مراقبتی رایگان برای مادران باردار در شبکه بهداشت است که زمان‌های قبل، بعد و حین بارداری را شامل می‌شود. همچنین زایمان طبیعی نیز در تمام بیمارستا‌ن‌های دولتی رایگان است.»

رئیس اداره جمعیت وزارت بهداشت افزود: «اما موضوع جدیدی که امسال در حال پیگیری است و به شدت روی آن تمرکز داریم، بحث پیشگیری از ناباوری است. در گذشته حل مشکل ناباروری جزو خدمات درمانی محسوب می‌شد و فرض بر این بود که کارکردن روی پیشگیری آن ممکن نیست. اما اکنون نود درصد خدمات ناباروری چه در بخش خصوصی و در بخش دولتی تحت پوشش بیمه قرار گرفته که گامی است مهم در راستای پیشگیری از بروز ناباروری.»

نامجو در تشریح برنامه پیشگیری از ناباروری بیان کرد: «در این برنامه، بسته‌های خدمتی برای کارکنان نظام بهداشت تعریف شده تا تشخیص دهند که زوج‌ها در صورت ناباروری چه خدمات درمانی را می‌تواند دریاف کنند و از چه نوع مشاوره‌هایی بهره ببرند.»

وی درخصوص مرخصی زایمان مادران شاغل نیز گفت: «خانم‌های شاغل باردار همانند قانون باید مرخصی زایمان را دریافت کنند، البته ممکن است دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را به عمل نیاورند و 9 ماه مرخصی زایمان را ندهند یا این مدت را مشروط به از دست‌دادن پست اداری آن‌ها کند که این امر درست نیست و باید طبق قانون مرخصی زایمان به مادران شاغل داده شود.»

رئیس اداره جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس روال قانونی حمایت‌هایی از مادران شاغل در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: «کاهش شیفت‌های شب برای زنان شاغل یکی از این برنامه‌های حمایتی است که در حال اعمال است.»

وی خاطرنشان کرد: «همچنین در مشاغلی که امکان دورکاری وجود دارد، مادران پس از زایمان می‌توانند از خانه و به صورت دورکاری ادامه فعالیت کاری خود را انجام دهند تا هم وظیفه مادری خود را ادا کنند و هم بتوانند در حوزه شغلی خود فعالیت داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار