پانا گزارش می‌دهد؛

آموزش ادبیات کلاسیک در مدارس و تربیت دانش‌آموزان خلاق

تهران (پانا) - کلاس ادبیات کلاس خلاقیت و نوآوری است و هرچه فضا برای بروز خلاقیت بیشتر باشد، جذابیت بیشتری برای دانش‌آموزان خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۴۶۴۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ادبیات کلاسیک در مدارس و تربیت دانش‌آموزان خلاق

تدریس ادبیات می‌تواند هیجان انگیز و چالش برانگیز باشد. قصه‌گویی در کلاس فعالیتی است که می‌تواند تاثیر زیادی در فن بیان و اعتماد به نفس دانش‌آموزان داشته باشد. برای این کار می‌توان زمانی به دانش‌آموز اختصاص داد تا داستانی که خوانده یا فیلمی که دیده است را در کلاس برای همکلاسی‌هایش تعریف کند. همچنین می‌توان دانش‌آموزان را به بحث و گفت‌وگوی بیشتر دعوت کرد و یا از دانش‌آموزان بخواهیم از قصه‌گو سوال بپرسند یا نظرشان را درباره آن داستان بیان کنند. طرح سوال درباره متن، قصد نویسنده و چگونگی بیان داستان باعث می‌شود دانش‌آموزان بهتر گوش دهند و عمیق‌تر فکر کنند. همچنین پخش فیلم و استفاده از فضای مجازی یکی دیگر از راه‌های علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ادبیات است. ما باید به دانش‌آموزان یاد دهیم که فقط درگیر لفظ و ظاهر متون ادبی نباشند. مسلماً ادبیات عمق و کارکرد بیشتری دارد. ادبیات به ما می‌آموزد که شنونده خوبی باشیم، دقیق و عمیق نگاه کنیم، مسائل را تحلیل کنیم و در شرایط گوناگون بهتر تصمیم بگیریم. دانش‌آموزان باید درک کنند که حکایات سعدی، داستان‌های شاهنامه و مثنوی و سایر متون نظم و نثر فارسی فقط برای یاد گرفتن کلمه و ترکیب و املا نیستند. دلیل خلق این متون یاد دادن شیوه درست زندگی و عمیق‌تر نگاه کردن است.

رضا بافتی، کارشناس سبک زندگی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «می‌توان در مدارس دانش‌آموزان را با ادبیات کلاسیک آشنا کرد. باید ادبیات کلاسیک را به نحوی در مدارس آموزش دهیم تا هنگامی که شخص مدرک دیپلم خود را گرفت، با تمامی شاعران بزرگ مثل سعدی، حافظ، مولانا و فروسی آشنا باشد.»

وی افزود: «اکنون با توجه به وسعت ادبیات کشور ما دراین زمینه فعالیت‌های لازم صورت نگرفته است. باید نسبت به جهات مختلف ادبیات رسیدگی لازم در زمینه آموزش و ارائه مطالب صورت پذیرد. باید از بچگی و تا قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی با تمامی این عناوین آشنا شوند.»

سعدی بزرگترین آموزگار دنیا است

این کارشناس ادامه داد: «هنگامی که شخصی به طور کامل با سعدی آشنا باشد، تمام راه و رسم دنیا را می‌آموزد زیرا سعدی بزرگترین آموزگار دنیا است. این شاعران به قدری بزرگ هستند که اگر شخصی در دوران تحصیل با آن‌ها آشنا شود حتی اگر تا آخر عمر هیچ آموزشی نبیند باز هم در مسیر درست قدم برمی‌دارد.»

والدین باید گلستان و بوستان را برای فرزندان خود بخوانند

بافتی درباره نقش والدین در آموزش ادبیات و شعر به فرزندان خود، گفت: «والدین باید به شکل بازی اشعار را برای فرزندان خود بخوانند به نحوی که این اشعار را حفظ کنند. والدین باید گلستان و بوستان را برای فرزندان خود بخوانند زیرا اینقدر این آموزش‌ها بزرگ هستند که تمام راه و رسم ادب و رفتار اجتماعی را به افراد آموزش می‌دهد.»

وی ادامه داد: «کمتر پیش می‌‌آید افرادی که با متون و اشعار ادبی آشنا باشند و آن را درک کنند باز هم به سمت خلاف بروند. بهترین سن برای این گونه آموزش‌ها زیر 12 سال است. بهتر است از سن پایه برای این‌گونه آموزش‌ها اقدام شود.» 

این کارشناس بیان کرد: «سن نوجوانی سنی است که هویت فرد به طور کامل شکل گرفته است. باید قبل از شکل‌گرفتن هویت فرد در سن پایین، شروع به آموزش کرده تا در سن نوجوانی شاهد هویت ساخته شده فرد باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار