کاهش میزان جرایم مختلف با آموزرش مباحث حقوقی به دانش‌آموزان

تهران(پانا) - اطلاع‌رسانی درباره قوانین جزایی نقش قابل ملاحظه‌ای در کاهش آمار بازدارنگی در این حوزه دارد از این جهت که بسیاری از شهروندان از عناوین مجرمانه که برای آن مجازات تایین شده اطلاعی ندارند و اعمالی را مرتکب می‌شوند که هیچ اطلاعی از مجرمانه‌ بودن آن ندارند.

کد مطلب: ۱۴۶۰۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کاهش میزان جرایم مختلف با آموزرش مباحث حقوقی به دانش‌آموزان

جرم اغلب مانعی بزرگ در رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، زیرا تمایل به افزایش عدم اطمینان اقتصادی، دلسردی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت و فرصت‌های شغلی جدید و فرسایش حاکمیت قانون را در پی دارد. در عین حال، عدم رشد اقتصادی در ارتباط با نابرابری اقتصادی و اجتماعی بالا، باعث افزایش سطح جرم و خشونت می‌شود. در واقع یعنی شرایط اقتصادی و اجتماعی و نابرابری اجتماعی نقش مهمی در تأثیر یا عدم برخورد افراد خاص با رفتار مجرمانه دارد.

همچنین فساد مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی و حمایت از حقوق بشر است. این مهم توانایی دولت‌ها در ارائه عدالت، بهداشت، آموزش و سایر خدمات اجتماعی به شهروندان را کاهش می‌دهد و حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند. این امر به نوبه خود بر اعتماد جامعه و شیوه‌های همکاری شهروندان با پلیس نیز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند کار آنها را تسهیل کند. در نتیجه برای جلوگیری از فساد که مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی می شود، استراتژی‌های قوی ضد فساد لازم است.

تقریبا تمامی پژوهشگران حوزه آسیب‌های اجتماعی معتقدند یکی از راه‌های این پیشگیری از وقوع جرم و جنایت آموزش است، که می‌توان با برگزاری دوره‌هایی در دانشگاه‌ها و مدارس از همان سال‌های اولیه، آموزش عناوین مجرمانه را به صورت روان و ساده و یا به صورت داستان و حتی بازی به دانش‌آموزان آموزش داد.

محمد آذین، حقوقدان و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با پانا درباره آموزش مسائل حقوقی به دانش‌آموزان در مدارس، اظهار کرد: «اطلاع رسانی درباره حق و حقوقی که هر شخص در زندگی خود دارد، بیشتر به عهده دولت است و باید در دوران مدرسه از همان سال‌های ابتدایی در مدرسه شروع به آموزش این مفاهیم کند.»

این حقوقدان افزود: «قسمت عمده‌ای از زندگی تحت تاثیر اموری است که مردم نسبت به آن آگاهی ندارند و تا زمانی که مردم در سیستم آموزشی با این مقررات آشنا نشوند، نمی‌توان انتظار جامعه قانون‌مدار که پایبند به مقررات و قانون است را داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «انتظاری که جامعه از شهروندان دارد این است که قانون را در همه ابعاد خانوادگی، شخصی و اجتماعی رعایت کند، در حالی که اطلاع‌رسانی به اندازه کافی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد آموزش و پرورش با جای دادن این اطلاعات در آمورش رسمی می‌تواند به پررنگ‌شدن این آگاه‌سازی کمک کند. البته صدا و سیما و مطبوعات نیز در این زمینه می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

آذین درباره نقش آگاه‌سازی در رشد جامعه، گفت: «به نظر می‌رسد وقتی شهرواندان نسبت به قوانین اجتماعی و حقوقی اگاهی لازم را ندارد، در دام رفتارهای مجرمانه قرار می‌گیرند، ولی اگر آگاه‌سازی لازم صورت پذیرد، فرد متحمل هزینه‌های کمتری خواهد شد و با انتخاب مسیرهای درست و مورد پذیرش قانون‌گذار به رشد و پیشرفت جامعه کمک خواهند کرد.»

آموزش و پرورش و قوه قضائیه متولی آموزش مسائل حقوقی

این کارشناس بیان کرد:‌«از یک طرف قوه‌ قضاییه و از طرف دیگر آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی آموزش عمومی، می‌توانند در حوزه آموزش مسائل حقوقی و اجتماعی  به دانش‌آموزان فعالیت‌های بسیاری انجام دهند. البته نقش رسانه‌ها در راس آن‌ها صدا وسیما را نباید نادیده گرفت.»

آذین افزود: «تمام این نهادها باید در تعامل با هم در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم و در درجه اول دانش‌آموزان تلاش کنند و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های فکری و ذهنی آن‌ها فعالیت کنند.»

فرهنگ مراجعه به کارشناس تقویت شود

وی درباره اینکه همه افراد نمی‌توانند در همه اموز متخصص شوند، بیان کرد: «بخشی از این آموزش باید در دوران مدرسه و تا مقطع دبیرستان آموزش داده شود. نکته قابل توجه این است که قرار نیست همه افراد همه اطلاعات را بدانند بلکه باید فرهنگ مراجعه به کارشناس هم آموزش داده شود و به آنان گفته شود اگر به متخصص مراجعه کنند، جامعه آسیب کمتری می‌بیند.»

این کارشناس افزود: «همچنین اطلاع‌رسانی از قوانین جزایی نیز نقش قابل ملاحظه‌ای در کاهش آمار بازدارنگی در این حوزه دارد از این جهت که بسیاری از شهروندان از عناوین مجرمانه که برای آن مجازات تعیین شده اطلاعی ندارند و اعمالی را مرتکب می‌شوند که هیچ اطلاعی از مجرمانه‌بودن آن ندارند.»

با طراحی یک کتاب عناوین مجرمانه آموزش داده شود

وی ادامه داد: «می‌توان در دوران دبیرستان با قراردادن یک کتاب یا به شکل دوره‌ای عناوین مجرمانه‌ای که ممکن است شخص در زندگی روزمره خود و در اثر ناآگاهی مرتکب شود را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.»

این کارشناس تاکید کرد: «اگرچه آگاهی از این اطلاعات تا حدی به مطالعه افراد بستگی دارد اما نقش مهم و اساسی در زمینه این آگاه‌سازی‌ها را نهادهای آموزشی در کشور دارد.»

حال با توجه به گفته‌های این حقوقدان می‌توان به جمله‌ای که همواره آن را شنیده‌ایم رچجوع کنیم و بگوییم؛ پیشگیری بهتر از درمان است. افراد در سنین کم اگر مسئله‌ای را آموزش ببینند آن موضوع به صورت فرهنگ در ذهن آنان نهادینه می‌شود. شاید بسیاری از افراد که در دام رفتارهای رفتار مجرمانه قرار می‌گیرند از جرم بودن آن عمل اطلاعی ندارند. چه خوب است که در مدارس در کنار دروس مختلف، مباحثی تحت عنوان جرم شناسی وجود داشته باشد تا به صورت روان و حتی به شکل طنز یا داستان‌پردازی عناوین مجرمانه متعدد در جامعه را به دانش‌آموزان، آموزش داده شود. هنگامی که چنین اتفاقی رخ دهد، افراد و جامعه آسیب‌های کمتری را متحمل خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار