واگذاری مناطق حفاظت‌شده برای ساخت «مسکن ملی» تکذیب شد

تهران (پانا) - سرپرست روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر واگذاری مناطق برای ساخت مسکن ملی را تکذیب کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری مناطق حفاظت‌شده برای ساخت «مسکن ملی» تکذیب شد

اخیرا علیرضا نجیمی، سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی اعلام کرده است که 50 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست برای واگذاری جهت ساخت مسکن ملی جوانان در جلسه شورای عالی محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نجیمی همچنین تاکید کرد: نهایت همکاری را با این برنامه دولت خواهیم داشت و 50 مورد از اراضی را در شورای عالی محیط زیست در این باره مورد بررسی قرار خواهیم داد و به دلیل اینکه این پروژه در داخل مناطق قرار دارد باید این آزادسازی شده و در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد تا طبق ضوابط به متولیان امر واگذار شود.

اظهار نظر سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست موجب اعتراض و واکنش فعالان و کارشناسان حوزه محیط‌زیست قرار گرفته است. در پی واکنش به این اظهارات، میثم سعیدی، سرپرست روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست که اخیرا از سوی علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست در دفتر زیستگاه‌ها منصوب شده است، خبر واگذاری مناطق برای ساخت مسکن ملی را تکذیب کرد.

او در صفحه شخصی خود در پلتفرم ایکس(توییتر) نوشت: «خبر واگذاری مناطق برای ساخت #مسکن_ملی از اساس تکذیب می‌شود! طبق روال قانونی بازنگری طرح‌های هادی روستایی باید مجوز #سازمان_حفاظت_محیط_زیست را داشته و سپس در شورای عالی محیط زیست مصوب گردد.»

اکنون 309 منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد که در قالب 4 منطقه در سازمان دسته‌بندی شدند که شامل 32 پارک ملی، 40 اثر طبیعی، 54 پناهگاه حیات وحش و 183 منطقه حفاظت شده است. این مناطق حدود 19 میلیون هکتار از مساحت کشور را دربرمی‌گیرد که 11.5 درصد از مساحت کشور است و طرح‌های مدیریت مناطق با شناسایی منابع زیستی و زون‌بندی آنها اجرا می‌شود که شامل نقشه راه حفاظت و نقشه راه بهره‌برداری پایدار در این مناطق است.

این در حالی است که دیوان عدالت اداری در اواخر تیرماه سال 1387 مصوبه امکان واگذاری اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را ابطال کرده است. در آن زمان، در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور برای ابطال تبصره ماده 4 آیین‌نامه اجرایی ماده 108 قانون برنامه سوم، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رأیی اعلام کرد: «به صراحت ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1353 حق واگذاری عین عرصه و اعیان املاک متعلق به دولت واقع در محدوده مناطق پارک ملی - آثار طبیعی ملی- پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده موضوع بند (الف) ماده 3 قانون مزبور و همچنین تالاب‌های متعلق به دولت که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، ممنوع اعلام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار