رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

4 اولویت اصلی برای افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران چهار مسیری که برای افزایش بهره‌‌وری در سیستم حمل‌ونقل عمومی نیاز است که پیموده شود را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۲۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
4 اولویت اصلی برای افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی در پایتخت

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص افزایش آمار مسافران مترو گفت: «افزایش مسافر عمدتاً به دلیل شدت نیاز مردم به حمل‌ونقل عمومی و ضعفی است که در بخش‌های دیگر داریم و سرریز آن به سمت مترو می‌آید. یعنی وقتی شما به اندازه کافی اتوبوس ندارید، مسافرین یا باید با وسیله نقلیه شخصی سفرهای‌شان را انجام دهند یا به سمت مترو بیایند که به‌طور معمول درصدی از آنها سمت مترو می‌آیند.»

وی ادامه داد: «با اقدامات مدیریتی می‌توان ظرفیت مترو را افزایش داد. یعنی با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، رفع خرابی‌های قابل پیشگیری و همچنین تکمیل پایانه‌های در حال ساخت مثل پایانه 4 که به خط موجود اضافه شد، می‌تواند بهره‌وری و ظرفیت‌ها را بهبود بخشد. به نظر می‌رسد این اقدامات در شرکت بهره‌برداری مترو شروع شده است.»

تشکری هاشمی درخصوص گلایه برخی شهروندان نسبت به خرابی تهویه برخی واگن‌ها که در ساعات شلوغی مترو مشکل‌ساز می‌شود نیز گفت: «اگر بخواهیم برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران برنامه‌ریزی کنیم اولین گام انجام تعمیرات ضروری ناوگان است. این تعمیرات می‌تواند از لحاظ موتوری باشد و سیستم‌های قوای محرکه، چه در واگن‌ها و چه در اتوبوس‌ها و چه به لحاظ خدمات مسافری مثل سیستم کولرها و سیستم تهویه. بنابراین تعمیرات اولویت اول است زیرا اگر بخواهیم یک اتوبوس یا یک واگن بخریم شاید با ۱۰ درصد مبلغ و قیمت بتوانیم همان وسیله را دوباره فعال کنیم و این اولویت اول ماست.»

وی ادامه داد: «دوم افزایش تعداد ناوگان از طریق خرید و از طریق واردات است. گام سوم نیز تکمیل شبکه موجود است یعنی همین ایستگاه‌های موجود و پایانه‌ها برای مترو خیلی واجب هستند. گام چهارم ورود به خط جدید و ساخت خطوط جدید است. هیچگاه نمی‌توانیم اولویت چهارم را در جایگاه اول قرار بدهیم. بنابراین به ترتیبی که گفته شد، هر مدیری که بخواهد واقعاً مشکل بهره‌وری در حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشد لاجرم باید این مسیر را طی کند.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درخصوص تامین هزینه‌های مترو از طریق مجتمع‌های ایستگاهی هم توضیح داد: «درآمدی که شهرداری از یک مجتمع ایستگاهی می‌تواند کسب کند، تقریباً برابر با یک سوم هزینه ساخت یک ایستگاه است. به عبارتی اگر سه مجموعه ایستگاهی ساخته شود با درآمد آن فقط می‌توانیم یک ایستگاه بسازیم؛ طبیعتاً تونل‌ها، تجهیزات ثابت، ناوگان و... مواردی هستند که باید اضافه شوند. اینکه فکر کنیم با صرف ساخت مجتمع‌های ایستگاهی قادر خواهیم بود هزینه‌های ساخت مترو را تأمین کنیم برداشتی غلط خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار