عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران مطرح کرد؛

لزوم بازگرداندن نظارت مستقیم آتش‌نشانی بر ایمنی ساختمان‌ها به‌جای نظارت عالی

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نسبت به لزوم بازگرداندن نظارت مستقیم شهرداری و سازمان آتش نشانی به رعایت قوانین ایمنی در مراحل صدور پروانه و پایان کار ساختمان‌ها به جای نظارت عالی به شهردار تهران تذکر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم بازگرداندن نظارت مستقیم آتش‌نشانی بر ایمنی ساختمان‌ها به‌جای نظارت عالی

جعفر شربیانی در تذکر امروز خود در صحن شورا ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) گفت: در حوزه مدیریت بحران یکی از مباحث کلیدی آن پیشگیری از حوادث غیر مترقبه است که در این رابطه ضوابط و دستورالعمل هایی را سازمان آتش نشانی برعهده دارد.

وی افزود: یکی از این ضوابط این است که نقشه های معماری املاکی که درخواست تخریب و نوسازی دارند در سازمان آتش نشانی تاییدیه دریافت کنند. اما با کاهش زمان صدور پروانه این روند درست مورد غفلت قرار گرفت و رسیدگی به سایر افرادی که صلاحیت فنی و تخصصی این مساله را ندارند، سپرده شده است.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر می رسد که باید در این رابطه یک بازبینی مجددی شود تا اثر تخصصی آتش نشانی ماندگار شود و من در این رابطه تذکری را به شهردار تهران دارم.

وی بیان کرد: سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی بر اساس اسناد فرادستی نسبت به کنترل و نظارت بر مباحث ایمنی اقدام می کند. متاسفانه نهادهای قانونی ذیربط در این رابطه مباحث ایمنی و آتش نشانی عمل نمی کنند و اقدام به ساخت بناها و ابنیه ناایمن می کنند.

شربیانی یادآور شد: مصداق این موضوع ارتباط روسای سازمان نظام مهندسی شهر تهران با معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص عدم نظارت بر سیستم ایمنی و اعلام و اطفای حریق ساختمان ها توسط مهندسین ناظر به واسطه عدم مسئولیت و وظایف قانونی مهندسان ناظراست.

وی تاکید کرد: همانگونه که استحضار دارید وفق تبصره ۱۰۰ ماده ۷ قانون شهرداری ها مهندسان ناظر مکلف هستند ضمن نظارت بر روند ساخت ساختمان ها به انطباق ساختمان در حال ساخت با مشخصات فنی مندرج در پروانه و نقشه های مصوب اقدام کنند و در پایان عملیات ساختمانی نیز با انطباق اقدام به گواهی تایید کنند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: از سوی دیگر با توجه به قانون ۳۳ نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصول و قواعد فنی و آیین نامه های کنترل و اجرا با عنوان مقررات ملی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و با تصویب هیات وزیران جهت اجرا ابلاغ شد؛ اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازی مکلف به نظارت مستمر نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان هستند.

وی افزود: لازم به ذکر است که شهرداری به جهت تسریع در روند رسیدگی به درخواست های شهروندان در رابطه با موضوع کاهش زمان صدور پروانه ساخت نظارت بر مباحث ایمنی برای ساختمان های زیر ۶ طبقه را به سازمان نظام مهندسی واگذار کرده و این بدان معناست که شهرداری و سازمان آتش نشانی نظارت مستقیم خود را به نظارت عالیه تغییر داده اند.

جعفرشربیانی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع ایمنی و آتش نشانی و پیامدهای ناگوار واگذاری این مسئولیت از شهرداری و سازمان آتش نشانی به سازمان نظام مهندسی؛ به شهردار تهران تذکر داده می شود تا نسبت به تعیین تکلیف این مساله با ارائه آمار و گزارش های مربوط به آسیب شناسی وضعیت اجرایی شدن مباحث ایمتی در بناهای ساختمانی در مراحل پروانه و پیان کار در صحن شورای شهر ارائه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار