مدیر طرح ملی حفاظت از لایه اُزن:

ایران در حذف مواد مخرب لایه اُزن 32 درصد از تعهدات خود جلوتر است

تهران (پانا) - مدیر طرح ملی حفاظت از لایه اُزن گفت در پروژه مدیریت حذف مواد مخرب لایه اُزن، کاهش 35 درصدی تا ابتدای سال 2022 تعهد شده بود که ایران از برنامه جلوتر است و به عدد 67 درصد کاهش رسیده است.

کد مطلب: ۱۳۰۹۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران در حذف مواد مخرب لایه اُزن 32 درصد از تعهدات خود جلوتر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابراهیم حاجی‌زاده در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اُزن که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: لایه اُزن در اطراف کره زمین همچون سپری در برابر پرتوهای خطرناک فرابنفش خورشید عمل می¬کند و مانع از عبور پرتو خطرناک فرا بنفش UV-B خورشید و رسیدن آن به سطح کره زمین می¬شود. به همین دلیل، وجود لایه اُزن برای ادامه حیات روی کره زمین بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: پس از الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون وین و پروتکل مونترال و تعهدات مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای مصوبات این پروتکل و اصلاحیه های آن، سازمان حفاظت از محیط زیست در جهت حفاظت از لایه اُزن و جلوگیری از تخریب بیشتر آن و اجرای پروژه های تبدیل و انتقال فن آوری، ارتقای همکاری و هماهنگی بین دولت و صنایع مرتبط را در دستور کار قرار داد.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه اُزن، تصریح کرد: موضوع تخریب لایه اُزن و گرمایش جهانی از جمله بحران هایی است که باید تمامی کشورهای عضو کنوانسیون وین و پروتکل مونترال گام های موثری برای مهار آن و احیاء و بازسازی کامل لایه اُزن و تعدیل گرمایش جهانی بردارند.

حاجی‌زاده در ادامه گفت: طبق زمان بندی پروتکل مونترال برای حذف مصرف مواد مخرب لایه اُزن از صنایع، کشاورزی و خدمات، کشور توانسته است به تعهدات خود عمل کند و تا کنون ج.ا.ایران 9800 تن مواد مخرب لایه اُزن را طبق جدول زمانبندی پروتکل مونترال از چرخه مصرف خارج کرده است که موجب انتقال و تبدیل فن آوری های سازگار با لایه اُزن در 1378 واحد تولیدی و خدماتی گردیده است.

به گفته وی، در پروژه مدیریت حذف مواد مخرب لایه اُزن، کاهش 35 درصدی تا ابتدای سال 2022 تعهد شده بود که در حال حاضر از برنامه جلوتر هستیم و به عدد 67 درصد کاهش رسیده ایم.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه اُزن، خاطرنشان کرد: طرح ملی حفاظت از لایه اُزن از طرح های پیشگام در مبارزه با تخریب لایه اُزن بوده بطوری که تا کنون موفق به دریافت 4 لوح تقدیر از پروتکل مونترال و سازمان ملل شده است.

وی با اشاره به نامگذاری روز جهانی اُزن (16 سپتامبر ) در سال جاری با عنوان " همکاری جهانی برای حفاظت از زندگی روی زمین" از طرف برنامه محیط زیست سازمان ملل، گفت: کشور ج.ا.ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه بسط همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه جهت ظرفیت سازی در راستای استفاده از توانمندی های منطقه ای و بومی برای مدیریت حذف مواد مخرب لایه اُزن و کنترل تجارت مواد و کالاهای حاوی مواد مخرب لایه اُزن است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه حذف تدریجی مواد مخرب لایه اُزن در جهت جایگزینی و انتقال فن آوری و بومی سازی آن از اهداف دیگر پروتکل مونترال در کشور است، تاکید کرد: در برخی موارد انتقال فن آوری با دشواری های زیادی روبرو بوده است به خصوص در وضعیت تحریم های ظالمانه ای که بر صنایع ما اعمال شده است. علی رغم این مشکل، توانسته ایم فناوری های مناسب را جایگزین نماییم که در آینده نیز می توان با ادامه این روند از واردات مواد اولیه این صنایع جلوگیری کرد.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه اُزن خاطرنشان کرد: بدیهی است دستاورد های حاصل در طول سالهای گذشته بدون همکاری و هماهنگی با ذینفعان در سطح ملی میسر نمی شد که در این راستا در چهارچوب کمیته ملی اُزن که مرجع عالی تصمیم گیری و هدایت طرح است با وزارت امور خارجه، گمرگ، سازمان توسعه تجارت، سازمان حفظ نباتات، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان هواشناسی و اتحادیه های مرتبط در بخش خصوصی همکاری می کنیم.

وی افزود: در کنار اجرای پروژه های تبدیل و انتقال فن آوری، برنامه های آموزشی و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی برای تکنسین ها از عمده فعالیت این دفتر بوده است. برای مثال در سال گذشته آموزش های فنی و تخصصی به حدود 830 نفر تکنسین در قالب 31 کارگاه آموزشی در سراسر کشور ارائه شد.

حاجی‌زاده در پایان تصریح کرد: جهت پایدارسازی نتایج فعالیت ها در چهارچوب پروتکل مونترال، شبکه ملی اُزن با همکاری نمایندگان ادارات محیط زیست در 31 استان تشکیل شده است که به عنوان یک تجربه و الگوی موفق، توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل مورد تحسین قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار