یک کارشناس محیط زیست در گفتوگو با پانا پاسخ داد؛
چالشهای محیطزیست کشور از منظر دانشآموزان کدام است؟
تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست گفت نتایج یک پژوهش مطالعاتی در میان دانشآموزان متوسطه اول در مدارس پایتخت نشان داد که از منظر آنها مهمترین چالشهای محیط زیست در کشور ۳ مساله آب، هوا و پسماند است.
ایمان مسعودی در گفتوگو با پانا با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست قبل از هر چیز باید گروههای انسانی را آموزش داد، گفت: «آموزش محیط زیست موجب تقویت فرهنگ زیست محیطی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار میشود. بنابراین هدف از آموزش، پرورش افراد فعال و آگاه نسبت به محیط زیست و ایجاد حس مسئولیت در آنها برای حفاظت و حمایت از آن است.»
این کارشناس محیط زیست افزود: «یکی از راههای تحقق حس مسئولیتپذیری در افراد، افزایش نقش دانشآموزان در حفاظت از محیط زیست است. از طرفی افزایش آگاهی معلمان در زمینه مسائل زیست محیطی با هدف انتقال به دانشآموزان و تلاش معلمان برای افزایش انگیزه دانشآموزان به حفظ محیط زیست میتواند به تحقق اهداف برای حفظ محیط زیست و فرهنگسازی در این بخش منجر شود.»
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین وسیلهای است که جامعه برای رویارویی با چـالشهای آینده در اختیار دارد، گفت: «تبدیل کردن حفاظت محیط زیست به یک عادت و باور ذهنی، مهمترین راهی است که میتواند از درون مدارس شکل بگیرد و برای ایجاد چنین باوری نیز مدارس و معلمان نقش حیاتی دارند. بنابراین اگر بخواهیم دانشآموزان در حفاظت از محیط زیست مشارکت کنند، باید برای آنها برنامهریزی صحیحی انجام شود و آموزشهای لازم نیز به دانشآموزان ارائه شود.»
مسعودی با تاکید بر اینکه باید انگیزههای لازم برای حفظ محیط زیست در دانشآموزان تقویت شود، گفت: «معتقدم که مهارتهای آموزشی که به دانشآموزان ارائه میشود، باید به راهحلهای کارشناسانه ختم شود یعنی دانشآموزان آنگونه انگیزه پیدا کنند که برای حل مشکلات محیط زیستی ایده داشته باشند و اظهار نظر کنند کمااینکه نمونه آن را در برخی مدارس میبینیم.»
وی با اشاره به نظرسنجی از دانشآموزان مقطع متوسطه اول در مدارس پایتخت در یک مطالعه پژوهشی گفت: «این نظرسنجی برای یک مطالعه تحقیقاتی صورت گرفت که در آن بیش از ۴۰۰ دانش آموز مشارکت کردند و ۸۵ درصد آنان معتقد بودند ایجاد فضای سبز مدارس و گردش علمی و بازدید از فضاهایی که به محیط زیست مربوط است میتواند به افزایش نقش دانشآموزان در حفظ محیط زیست منجر شود. در عین حال این دانشآموزان معتقد بودند مهمترین چالشهای محیط زیست در کشور ۳ مساله آب، هوا و پسماند است و آنها باید با ابعاد مختلف آن در مدارس آشنا شوند.»
این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: «باید به دانشآموزان آموزش داد از مدادی که برای نوشتن به دست میگیرند تا کاغذی که بر روی آن مینویسند چگونه ساخته میشود و اگر از آن بهینه استفاده شود چه کمکی به حفظ جنگلها و درختان میکند. باید تمامی ارزشهای اکولوژیک را با ذکر مثالهای جذاب به دانشآموزان آموزش داد تا این آموزشها در ذهنشان نهادینه شود.»
وی خاطرنشان کرد: «دانشآموزان در پژوهشی که صورت گرفته به مساله پسماند اشاره کردهاند بنابراین میتوان به آنها توضیح داد که پسماندهای تر و خشک چه فواید و چه ضررهایی دارند و تفکیک آنها چه اهمیتی دارد. در واقع میتوان در کنار پرورش خلاقیتهای دانشآموزان و مهارتآموزی به آنها، در تغییر نگرش دانشآموزان و اولیای آنان نسبت به پسماند نیز کمک کرد.»
ارسال دیدگاه