یک جامعهشناس در گفتوگو با پانا تاکید کرد؛
لزوم ارتقای آگاهی دانشآموزان درخصوص آسیبهای اجتماعی
تهران (پانا) - یک جامعهشناس بر لزوم ارتقای آگاهی دانشآموزان درخصوص آسیبهای اجتماعی به ویژه اعتیاد تاکید کرد.
![لزوم ارتقای آگاهی دانشآموزان درخصوص آسیبهای اجتماعی](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTNiZGQ3V0TB/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHjB_RAdBly7IsAIKXaKdntA,,/MTNiZGQ3V0TB.jpg)
منوچهر توکلی در گفتوگو با پانا با تاکید بر اینکه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مهمترین بخشی است که باید به آن توجه کرد، گفت: «لازمه پیشگیری نیز ارتقای دانش و آگاهی در بین گروههای سنی بهویژه سنین دانشآموزی است که اینکار بر عهده اولیای مدرسه است.»
این جامعهشناس تاکید کرد: «برای پیشگیری از اعتیاد باید به دانشآموزان مهارت نه گفتن آموزش داده شود. این امر براب بالا بردن مصونیت دانشآموزان در برابر آسیب های اجتماعی ضرورت دارد.»
توکلی تصریح کرد: «برای تحقق ارتقای آگاهی دانشآموزان در زمینه آسیبهای اجتماعی، برگزاری کلاسهای مهارت زندگی و آموزش از طریق معلمان در مدارس ضرورت دارد زیرا هزینه پیشگیری بسیار کمتر از هزینههای درمان است. بنابراین آموزش و پرورش باید بکوشد تا در کنار تعلیم و تربیت دانشآموزان، آنان را در برابر اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی توانمند کند.»
وی گفت: «امروز برخی آسیبهای اجتماعی هم نوپدید هستند مثل نوع آسیب در حوزه فضای مجازی و نیاز است که به آسیبهای اجتماعی ناشی از حضور در فضای مجازی و مسایل ارتباطی و مشکلات رفتاری بیشتر پرداخته شود. خانوادهها و اولیای مدارس میتوانند با رصد و ارزیابی از وضعیت دانشآموزان با اجرای اقدامات و مداخلات پیشگیرانه، تخصصی و حمایتی به موقع زمینه را برای کاهش پیامد آسیبهای اجتماعی فراهم کنند.»
این جامعهشناس گفت: «با توجه به اینکه مدارس جایگاه مهمی در فعالیتهای آموزشی، پرورشی و کسب مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارند، بنابراین هرگونه برنامهریزی برای ارتقای سلامت روان و مهارتهای اجتماعی و مصونسازی آنها در برابر آسیبهای اجتماعی باید در بستر مدرسه شکل بگیرد.»
ارسال دیدگاه