یک کارشناس برنامهریزی شهری در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
ضرورت شکلگیری شهر دوستدار کودک در کلانشهرهای کشور
شهر دوستدار کودک باید پاسخگوی نیازهای کودکان و دانشآموزان باشد
تهران (پانا) - کارشناس برنامهریزی شهری درخصوص ضرورت شکلگیری شهر دوستدار کودک در کلانشهرهای کشور گفت شهر دوستدار کودک باید بتواند پاسخگوی نیازهای جسمی و روحی کودکان، دانشآموزان و بهکارگیری الگوهای معماری محیطگرای شهری در پهنههای شهری شود.
عماد مطالبی در گفتوگو با پانا درخصوص ضرورت توجه به شهر دوستدار کودک اظهار کرد: «شهر دوستدار کودک نیازمند توجه به سلامت روان کودکان در فضاهای شهری است زیرا ضرورت و اهمیت سلامت روان دارای مفهومی گسترده و چندوجهی است و اشکال گوناگونی دارد.»
این کارشناس آمایش شهری افزود: «دوران کودکی و دوران مدرسه از نظر شکلگیری روان سالم در زندگی هر فرد از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیر این دوره بر سلامت روان در سالهای آینده قطعی، مهم و حیاتی است. بهطور کلی شرایط و فرصتهایی در دوران اولیه زندگی برای کودکان فراهم میشود که میتواند نقش موثری در شکلگیری زندگی و وضعیت سلامت آینده کودکان ایفا کند.»
مطالبی تصریح کرد: «از آنجا که به وجود آوردن شرایط به منظور حمایت از شکلگیری سلامت روان در کودکان به محیط بستگی دارد، فضای مراکز بازی کودکان به عنوان نخستین مکان برای پرورش خلاقیت کودکان از اهمیت زیادی در این زمینه در فضاهای شهری بهویژه کلانشهرها برخوردار است و تاثیرگذاری مثبت بر سلامت روان کودکان در این فضاها مستلزم فراهم کردن زمینههای مساعد و مورد توجه قرار دادن عوامل موثر بر سلامت روان کودکان است.»
این کارشناس برنامهریزی شهری افزود: «پس از انجام مطالعات و نیازسنجیها باید از تکنیکهای مرتبط با طراحی محیطی بهره برد به گونهای که بین تناسب، فرم، اندازه و کالبد تعادل و ارتباط با مولفههای زیستپذیر برقرار و ارائه شود و در نهایت مشخصه لازم برای ایجاد هماهنگی و اثربخشی این سازه با کاربری آن همخوانی نظاممندی را ایجاد کند تا بتوان الگویی برای سرزندگی و نشاط شهری را فراهم کرد.»
مشاور کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت گفت: «ویژگیهای کالبدی فضای بازی به نحوی که موجب تقویت جوهره انسانی (احساساتی چون آرامش، رضایتمندی، شادی و نشاط، اعتماد به نفس و کنترل بر محیط، انعطافپذیری، خلاقیت و مسوولیتپذیری) و توسعه مهارتهای زندگی در کودکان شود از این طریق تاثیرگذاری مثبت بر شکلگیری سلامت روان کودکان داشته باشد به دست میآید. این ویژگیها سبب میشود خلاقیت کودکان در شهرها بهویژه کلانشهرها تقویت شود و خود در راستای ارزشگذاری فضاها و مکانها بتواند در ارائه یک الگوی زیستپذیر و ترسیم آن نقش بهسزایی داشته باشد.»
وی تاکید کرد: «شهر دوستدار کودک باید بتواند پاسخگوی نیازهای جسمی و روحی کودکان، دانشآموزان و بهکارگیری الگوهای معماری محیطگرای شهری در پهنههای شهری شود.»
مطالبی یادآور شد: «ویژگیهای فضای کالبدی حاصل را میتوان به اختصار، کودکمحوری، تعلق فضایی، امنیتمحوری، ارتباط با محیط طبیعی، انعطافپذیری، تنوع و جذابیت و مشارکت کودکان نام برد و چنین سازههایی در برنامهریزی شهری و طراحی شهری میتواند مدلی را برای شهر زیستپذیر با رویکرد دوستدار کودک تجلی بخشد و چارچوبی برای زیست بهتر در بهرهبرداری از فضاها و مکانهای شهری باشد.»
ارسال دیدگاه