نماینده مردم تهران در گفتوگو با پانا بررسی کرد؛
دلایل فروریزشهای ناگهانی در تهران؛ فضاهای زیرسطحی باید پایش شود
تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است برای پیشگیری از فروریزشهای ناگهانی در شهرهای بزرگی مانند تهران باید فضاهای زیرسطحی بهطور دائم پایش شود.
روز چهارشنبه حدود ساعت ۱۹ عصر، در بزرگراه شهید باکری، مسیر جنوب به شمال حد فاصل ورودی به بزرگراه شهید آبشناسان شرق، حفرهای به حجم چهار در چهار متر مربع و عمق ۴.۵ متر، ایجاد شد. کارشناسان دلیل این فروریزشهای ناگهانی را وجود قناتها و حفرههای رها شده زیر پای تهرانیها عنوان کردند. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تهران به دلیل وسعت شبکههای زیرساختی احتمال وقوع این نوع حوادث را دارد، گفت: «یکی از دلایل این نوع ریزشها کاهش آبهای زیرزمینی و ایجاد حفرهها و خلاهای زیر سطحی است.»
وی ادامه داد: «وجود قناتهای متروکه و بلاصاحب و قناتهایی که هیچ اطلاعاتی از آنها وجود ندارد از دلایل دیگر وقوع چنین حوادثی است.»
شاکری با بیان اینکه در گذشته نیز شاهد چنین حوادثی در میدان قیام بودیم، گفت: «باید اطلاعات زیر سطحی شهر تهران در رصدخانه شهرداری تجمیع و دائما پایش و به روز رسانی شود.»
این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت پیمایش رفتارهای زیرسطحی تهران گفت: «باید مغارها و حفرههای زیرزمینی شهر تهران شناسایی شود تا با رصد دائمی آنها از وقوع چنین حوادثی به ویژه در مسیرهای پر رفتوآمد پیشگیری کنیم.»
پیش از این علی بیتاللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص این حادثه گفته بود: «از نظر کارشناسی بهتر است برای این پدیده از اصطلاح فروریزش استفاده کنیم. در مسیر بزرگراه آبشناسان و از نیمه میانی شهر تهران به سمت شمال شهر به دلیل قرار گرفتن مخروطه افکنههایی با ضخامت زیاد و نبود سفره آب زیرزمینی از ارتفاعات بالای شهر تهران فرونشست زمین به مفهومی که در دشتها و جنوب شهر تهران سراغ داریم رخ نمیدهد؛ بنابراین فروریزش اتفاق افتاده و فرونشست از نوعی که وسعت ناحیه داشته باشد، نیست.»
وی ادامه داد: «در شهر تهران به ویژه در مناطق پر شیب و شمالی هر از چندی رخ میدهد و در برخی نقاط دیگر مانند خیابان مولوی در سال ۹۵ و ۹۶ چند مورد اتفاق افتاد در محدوده شهران تهران، سه راه خیام و مناطق مختلف که عمدتا به دلیل وجود قناتهای قدیمی حفرهها و مغارهای طبیعی در زیر سطح زمین رخ میدهند که اگر این حفرهها و قناتها در مسیر تلاقی با بزرگراهها باشند و زیرسازی این مسیرها هم خوب انجام نشده باشد بر اثر ارتعاشات محیطی فروریزشهای محدود و در وسعت خیلی کم اتفاق میافتد.»
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی معتقد است: «این فروچالهها در محیطهای شهری که قناتهای قدیمی وجود داشته باشند هر از چندی خود را ظاهر میکنند و این فروریزشها احتمال این که دوباره رخ دهند با توجه به این که مسیر تلاقی به ویژه اتوبانهای شرقی غربی عمود بر مسیر قنوات میشود، وجود دارد که ابعادشان بسیار کوچک است.»
به گفته بیتاللهی، بارها هشدار داده شده پس از بارندگیها که آب به این حفرههای زیرسطحی نفوذ و شستگیهای زیرسطحی پیدا میکند فروریزشها بیشتر میشود.
ارسال دیدگاه