آمارهای ضد و نقیض از آلایندگی اتوبوسها ادامه دارد؛
اختلاف نظر بر سر سهم اتوبوسها در آلودگی هوای پایتخت
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست: هر خودروی فرسوده ۲۰ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد میکند
تهران (پانا) - کیفیت هوای تهران در سال جاری زودتر از سالهای گذشته در شرایط ناسالم و خطرناک قرار گرفته است و در این میان اعلام آمار ضدونقیض درباره سهم آلایندگی اتوبوسها از سوی مدیران همچنان ادامه دارد و بالاخره مشخص نیست که اتوبوسها چقدر در آلودگی هوای پایتخت سهیم هستند.
چندی پیش مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده بود که هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان خود را از دست میدهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتیها است. آلودگی هوا در تهران به کلافی سردرگم تبدیل شده و با وجود تصویب قانون هوای پاک همچنان پایتختنشینان هوای آلوده در اکثر روزهای سال، هوای ناسالم تنفس میکنند.
البته در ایران برای کاهش آلودگی هوا قوانینی همچون قانون هوای پاک وجود دارد که این قانون در سال ۹۶ به تصویب رسید. طبق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیطزیست وظیفه نظارت و پایش بر عملکرد دستگاهها را بر عهده دارد و براساس این قانون، ۱۱ دستگاه اجرایی مسئولیت اصلی و ۱۱ دستگاه اجرایی مسئولیت فرعی دارند. علیرغم تصویب این قانون آلودگی هوای کلانشهرها از جمله پایتخت بیشتر شده است زیرا مسئولان میگویند این قانون از سوی دستگاههای اجرایی مربوطه، به درستی اجرا نمیشود. به اذعان مسئولان محیط زیست کشور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اسقاط خودروهای فرسوده دو بند مهم این قانون است که ناقص اجرا میشود. در این میان سهم آلایندگی وسایل نقلیه در آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست اما نکتهای که وجود دارد این است که مشخص نیست وسایل نقلیه تا چه میزان در آلودگی هوا سهیم هستند زیرا عددهای متفاوتی از سهم وسایل نقلیه به ویژه اتوبوسها اعلام میشود. اخیرا محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره سهم آلایندگی اتوبوسهای شهر تهران گفته است که سهم ناوگان اتوبوسرانی در آلودگی هوای تهران کمتر از ۲ درصد است چرا که نیمی از ناوگان اتوبوسرانی تهران گازسوز است.
او تاکید کرده است که بر اساس گزارش سیاهه انتشار که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است، کل سهم ناوگان اتوبوسرانی تهران از انتشار آلایندههای پایتخت ۲ درصد است که این میزان با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی از ناوگان گازسوز شده، به مراتب کمتر از ۲ درصد است. اما زهره عبادتی، معاون ادارهکل حفاظت محیط زیست استان گفته است: «آلودگی هوای تهران به ۲ بخش تقسیم می شود که ۴۰ درصد آن منابع ساکن و ۶۰ درصد آن منابع متحرک هستند، در این بین منابع متحرک حملونقل عمومی مانند اتوبوسها و کامیونها بالاترین سهم را دارد، یعنی اتوبوس شهری و کامیونها به دلیل فرسودگی و نداشتن فیلتر جاذب دوده بالاترین سهم انتشار آلایندهها در شهر تهران را دارند، که در شرایط اضطرار با توجه به آلودگی هوای تهران، شبها تردد کامیونها ممنوع است.»
طبق سیاهه انتشار آلودگی هوا، وسایل نقلیه سهمی ۸۰ درصدی از آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور دارند که سهم اتوبوسها چیزی حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد است. علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز تاکید کرده است که طبق بررسیهای انجامشده منشا ۸۰ درصد آلودگی هوا در کلانشرهای کشور وسایل نقلیه متحرک است و فرسودگی و سوخت خودروها، ۲ عامل اصلی آلاینده بودن وسایل نقلیه و آلودگی هوا است.
داریوش گل علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به پانا گفت: «خودروها به عنوان منابع متحرک سهم ۴۰ درصدی در انتشار آلودگی دارند این در حالی است که ۱۰ درصد خودروهای تهران فرسودهاند و این هم امری طبیعی است چون دیگر خودروها از استاندارد خارج شدهاند از این رو میزان آلایندگی آنها هم افزایش یافته است، این عدد تقریبا در همه کلانشهرها یکسان است.»
به گفته وی، هر خودروی فرسوده ۲۰ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد میکند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «در تهران و کرج خودروها نقش بیشتری در انتشار آلاینده به ویژه از منظر ذرات معلق دارند، خودروهای دیزلی بیشترین سهم را دارند، در تهران سهم خودروها در انتشار ذرات معلق حدود ۶۰ درصد است که در این میان سهم خودروهای دیزلی حدود ۳۲ رصد است، خودروهای دیزلی که در ناوگان حمل و نقل استفاده می شوند شامل اتوبوس ها و کامیون ها نیز عموما سن بالایی دارند و فیلترهای جاذب دوده هم روی آنها نصب نشده است از این رو مدام در حال انتشار آلودگی هستند.»
وی تاکید کرد: «سال ۹۶ قانون هوای پاک در کشور تصویب شد اما بندهای آن آنطور که باید اجرایی نشد چون بخشهای زیادی از آن به بودجه نیاز داشت. بر این اساس موتورسیکلتهای تهران بیش از ۸۷ درصد کاربراتوری و فرسوده هستند که بر اساس قانون، پلیس باید مانع تردد آنها در سطح شهر شود، اما اجرا نمیشود که این دوگانگی بین معیشت و آلودگی هوا است.»
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «تکالیفی از قانون هوای پاک بر زمین مانده که این تکالیف در لحظه جواب نمیدهد، به عنوان مثال در بخش نوسازی حمل و نقل عمومی کاری است که باید طی سالها انجام میشد تا اثر خود را برجای میگذاشت اما اجرا نشد. خیلیها میپرسند که با داشتن قانون هوای پاک پس چرا همچنان آلودگی هوا داریم و حتی کاهش نمییابد چون در این راستا اتفاقی نیفتاده است حتی منابع انتشار آلایندهها نه تنها کم شده بلکه افزایش یافته است، چون خودروهای فرسوده از رده خارج نشدند و روز به روز هم بر تعداد خودروها، صنعت و جمعیت کلانشهری مانند تهران اضافه میشود و بر این اساس میزان مصرف انرژی و سوخت هم بیشتر میشود.»
وی افزود: «یکسری اقدامات مستمر مانند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که باید به طور مداوم اجرا شوند تا برسیم به نقطهای که خودروی فرسوده آنچنانی نداشته باشیم که آنهم به درستی اجرا نمیشود. سالها است که اسقاط خودرو نداریم برای همین ضمن اینکه تعداد خودروهای فرسوده دارد اضافه می شود سن فرسودگی خودرو هم در حال افزایش است که به میزان انتشار آلایندهها نیز افزوده میشود. علاوه بر این توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی دیگر از راهکارها است که آنهم باید مداوم اجرا شود تا تاثیرشان را بر کاهش آلودگی هوا بگذارند.»
ارسال دیدگاه