یک کارشناس محیطزیست در گفتوگو با پانا پاسخ داد؛
مازوتسوزی چه بلایی بر سر کلانشهرها میآورد؟
تهران (پانا) - زنگ خطر آلودگی هوای کلانشهرها امسال زودتر از همیشه و از ابتدای مهرماه به صدا درآمد و طبق گفته کارشناسان یکی از علتهای اصلی آلودگی هوا در سالهای اخیر مصرف سوخت مازوت در کلانشهرهای کشور است که آثار مخربی بر محیط زیست و سلامت افراد دارد.
علی رغماینکه مصرف مازوت در کشور ممنوع است اما چندین سال است که یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور همین مازوتسوزی از سوی نیروگاهها است که در اغلب موارد نیز از سوی متولیان امر، تکذیب میشود. مسعود تقیزاده، کارشناس آلودگی هوا در گفتوگو با پانا با اشاره به مازوتسوزی و تاثیر آن در کلانشهرهای کشور اظهار کرد: «مازوتسوزی از مباحثی است که ریشه آن به مدیریت سوخت در نیروگاهها مربوط است و به عبارتی چون در زمینه مدیریت با مشکلاتی روبهرو هستیم نیروگاهها ساده ترین راه را برای حل مشکلات انتخاب کردهاند که همان مصرف مازوت است. یعنی مازوت، حرارت و انرژی گرمایی بالایی ایجاد میکند و این ویژگی موجب شده تا این سوخت در نیروگاهها و صنایع محبوب شود و در کشور ما علیرغم تاکید متخصصان محیط زیست بر استفاده نکردن از این نوع سوخت، بازهم شاهد مازوتسوزی در برخی کلانشهرهای کشور هستیم.»
این کارشناس محیط زیست افزود: «عادیسازی مصرف مازوت به دو عامل نیاز دارد. اول اینکه نیروگاهها توان تولید گاز مورد نیاز را ندارند و دوم اینکه آنقدر مازوت تولید شده که چارهای جز مصرف آن ندارند اما در نهایت باید گفت که مازوتسوزی فقط منجر به از بین رفتن سلامت مردم میشود.»
وی درباره اثرات مازوتسوزی بر محیط زیست گفت: «ورود مازوت به محیط زیست آثار مخربی دارد از جمله اینکه زمانی که این مواد به خاک یا آبهای سطحی میرسند، در آب و خاک حل میشوند و این ترکیبات سمی میتوانند تا بیش از یک دهه در خاک باقی بمانند. از طرفی با توجه به اینکه نیروگاههای حرارتی در نزدیکی شهرها مستقر هستند و استفاده از مازوت در آنها وجود دارد که این مساله موجب قرارگیری انسان در معرض ترکیبات سمی میشود و در نهایت سلامت افراد به خطر میافتد.»
تقیزاده تاکید کرد: «بر اثر سوزاندن سوختهای فسیلی حاوی مازوت، ترکیبات Sox منتشر میشود که بخش بیشتر آن SO۲ است و این گاز سمی برای سلامت افراد ضرر دارد. این گاز در غلظتهای پایینتر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماریهای قلبی و تنفسی به همراه دارد.»
وی با بیان اینکه نباید مازوتسوزی در کشور به امری عادی تبدیل شود، گفت: «مصرف سوخت مازوت یک فاجعه محیط زیستی است و نباید استفاده از این سوخت به امری عادی تبدیل شود. بنابراین باید اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار بگیرد و راهکارهایی اتخاذ شود که بتواند راندمان نیروگاهها را افزایش دهد تا آنها به سوخت اضافی احتیاج نداشته باشند. در واقع وزارت نفت و وزارت نیرو باید برای راهکارهای کوتاهمدت و بلندمدت داشته باشند تا این معضل مرتفع شود.»
مازوت نوعی نفت کوره به شمار میآید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاههای حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده میشود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل میشود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانهها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار میگرفت چراکه آنها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کورههایی که از مازوت استفاده میکنند، کورههای ضایعاتسوز نیز میگویند. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید میشود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار میگیرد چراکه این ماده، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجهبندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) میگویند و از آنجایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.
ارسال دیدگاه