رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی: ۱۴ استان کشور مرکز اوتیسم ندارند
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ۴۲ مرکز اوتیسم در کشور بیش از ۲ هزار دانشآموز را تحت پوشش دارند خبر داد۱۴ استان در کشور مرکز اوتیسم ندارند که اگر زمین این مراکز تامین شود خیرین تعهد ساخت این مدارس را دادهاند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی صبح امروز در نشست شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که با دستور بررسی مسائل دانشآموزان با نیازهای ویژه این استان برگزار شد گفت: «تامین اعتبار سرویس رفت و آمد دانشآموزان با نیازهای ویژه یکی از عوامل مهم در کاهش نرخ ترک تحصیل این دانشآموزان است و اعتبار سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه در دولت تدبیر و امید ۴۲ برابر افزایش یافته است.»
او ادامه داد: «برای تامین هزینه ایاب و ذهاب این دانشآموزان میتوان از ظرفیت شورای شهر استفاده کرد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز مبلغی بیشتر از تعهد خود به استان کرمانشاه اختصاص خواهد داد.»
معاون وزیر با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استان کرمانشاه ۷.۴ متر مربع است گفت: «میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲ متر مربع است که با همت خیرین، وضعیت استان کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است.»
او افزود: «فضای مورد نیاز برای دانشآموزان استثنایی باید بیشتر از فضای دانشآموزان عادی باشد و میانگین سرانه فضای آموزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور بیش از ۱۰ متر مربع است. میانگین هزینه دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز ۵ برابر بیشتر از دانشآموزان عادی است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سیاست اصلی این سازمان برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را حرکت از تفکیک به تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیری دانست و افزود: «از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۷۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه دانشآموز فراگیر شدهاند که رشد ۸۲ برابری را نشان میدهد.»
او گفت: «در راستای سیاست فراگیرسازی، ۱۲ هزار مدرسه در کشور، دانشآموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار دادهاند.»
حسینی با بیان اینکه ۴۲ مرکز اوتیسم در کشور بیش از ۲ هزار دانشآموز را تحت پوشش دارند گفت: «۱۴ استان در کشور مرکز اوتیسم ندارند که اگر زمین این مراکز تامین شود خیرین تعهد ساخت این مدارس را دادهاند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ۱۲ مرکز جامع توانبخشی تحت عنوان مرکز مشاوره، راهنمایی و توانبخشی خانواده ویژه دانشآموزان با نیاز ویژه و خانوادههای آنان در کشور فعالیت دارند افزود: «نیروی انسانی و تجهیزات مرکز مشاوره، راهنمایی و توانبخشی خانواده استان کرمانشاه در حد امکان تامین خواهد شد.»
او گفت: «۵۰ درصد ساخت مرکز پیش حرفهای و حرفهای را وزارت آموزش و پرورش تقبل میکند و ۵۰ درصد بقیه نیز از اعتبارات استانی و مشارکت خیرین تامین خواهد شد.»
حسینی با بیان اینکه به انسانها باید نگاه داراییمحور داشته باشیم و این داراییها را ببینیم و رشد دهیم افزود: «دانشآموزان استثنایی دانشآموزان با نیازهای ویژه هستند که باید داراییهای آنان را رشد دهیم.»
او در پایان گفت: «مناسبسازی جامعه، معلمان، والدین و کتب درسی رویکرد اصلی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه است.»
۳ هزار و ۹۱۷ دانشآموز با نیاز ویژه در استان کرمانشاه در حال تحصیل هستند که ۴۱۵ همکار فرهنگی در ۷۶ مرکز و کلاس ضمیمه کار تعلیم و تربیت آنها را بر عهده دارند.
ارسال دیدگاه