جواد حسینی: مهمترین رویکرد سازمان استثنایی فراگیرسازی از طریق ایجاد مدارس انطباقی است
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور از تدوین ۳ سند جامع آموزشهای فنی حرفهای، سند جامع استانداردسازی تجهیزات و فضا و سند جامع کارآفرینی خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در گردهمایی روسای مناطق آموزشوپرورش تهران به سه اصل تفاوت، تطابق و تعادل بهعنوان جهتگیریهای سازمان آموزشوپرورش، اشاره کرد و گفت: «انسانها باهم متفاوت هستند ولی استثنایی نیستند، بنابراین آموزش و پرورش با توجه به اصل تفاوتهای فردی باید تعلیم و تربیت را سرلوحه کار خود قرار بدهد.»
او افزود: «براساس اصل تطابق باید معلمان، مدیران، خانواده، فضا، تجهیزات، کتابها و دانشآموزان عادی با شرایط ویژه دانشآموزان استثنایی تطابق پیدا کنند که این همان مناسبسازی و ایجاد مدارس انطباقی است. مهمترین رویکرد ما فراگیرسازی است و راه آن ایجاد مدارس انطباقی است.»
حسینی با بیان این که "منظور از اصل تعادل، ایجاد عدالت است"، گفت: «عدالت حکم میکند که در این تطابقسازی هزینه بیشتری بپردازیم چرا که هزینههایی ازجمله مالی، زمان، تخصص و حتی هزینه عاطفی دانشآموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر نسبت به دانشآموزان عادی بیشتر است و برای اینکه تفاوتها، شناسایی و محقق شود باید تلاش کنیم تا با رویکرد عدالتمحورانه، فرصتهای بالقوه دانشآموزان را به بالفعل تبدیل کنیم.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به رویکرد انسانمدارانه، توانمندسازانه و فرصتآفرینانه در این سازمان اشاره کرد و افزود: «زمانی توسعه، تکنولوژیمحور، سرمایهمحور و منبعمحور بود ولی امروزه توسعه، انسانمحور است یعنی انسان عامل توسعه است و نتیجه توسعه هم باید شامل انسان شود و همه انسانها باید عاملیت توسعه و بهرهمندی از توسعه را داشته باشند. بنابراین توسعه باید با رویکرد انسانمحورانه باشد.»
حسینی گفت: «اگر توسعه را انسان مبنا فرض کنیم، باید این انسان را توانمند کنیم و توانمندسازی هم با توجه به اصل تفاوتهای فردی و ویژگیهای متفاوت تحقق پیدا کند و این فقط در راستای پذیرش تفاوت فردی است و پذیرش این مسئله که همه انسانها داراییهایی دارند. بنابراین دانش آموزان با نیازهای ویژه هم داراییهایی دارند که باید این داراییها را به فعلیت برسانیم.»
او افزود: «برای توانمندسازی باید استانداردسازی فضا و تجهیزات و منابع انسانی را در دستور کار قرار بدهیم و در این راستا ۳ سند جامع آموزشهای فنی و حرفهای، سند جامع استانداردسازی تجهیزات و فضا و سند جامع کارآفرینی با حضور خیرین تدوین خواهد شد.»
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه فرصتآفرینی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است، گفت: «اگر این دانشآموزان به بازار کار و جامعه متصل شوند باعث افزایش انگیزه و خودشکوفایی آنان خواهد شد. بنابراین هر منطقه از آموزش و پرورش قابلیت این را دارد که طرح مرکاب (مرکز کارآفرینی و رشد) در آن راهاندازی شود.»
ارسال دیدگاه