نوید ادهم: فراگیری فارسی بستر یادگیری سایر دروس را فراهم میکند
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد که فراگیری زبان فارسی بستر یادگیری سایر دروس را فراهم میکند.
مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با بیان اینکه آموزش زبان فارسی از دو منظر موضوعیت دارد گفت: «نخست به عنوان ماده درسی مهمی که عنصر وحدتآفرین فرهنگی و زبان ملی ماست و کتب باید به زبان و خط فارسی باشد و معلمان به همین زبان آموزش دهند. فراگیری فارسی بستر یادگیری سایر دروس را فراهم میکند. به همین دلیل از پایه اول درس ادبیات فارسی را داریم.»
او درباره ریشه مشکل عدم آموختن کامل زبان فارسی در مناطق دوزبانه در میان برخی دانشآموزان حتی تا پنجم ابتدایی گفت: «فراوانیاش زیاد نیست. معدل درس زبان و ادبیات فارسی نسبت به سایر دروس بهتر است، اما در مجموع مشکلاتی چون تراکم کلاسهای درسی، وضعیت ورود و خروج معلمان به سیستم، مزید بر علت شده است تا چالشهای آموزش افزایش یابد.»
نویدادهم گفت: «ارزشیابی توصیفی اقدام خوب آموزش و پرورش در سالهای اخیر بود و باعث کاهش استرسها شد. اگر کودکی در ارزشیابی پایانی حداقل لازم را کسب نکرد اجازه رفتن به پایه بالاتر را ندارد. در مناطق دوزبانه کاری که انجام شده کم بود و باید تقویت شود.»
او افزود: «در شهریور کلاس جبرانی برای زبان فارسی در مناطق دوزبانه به مدت یک ماه گذاشته میشود که کافی نیست و باید افزایش یابد. در ایام بودجهبندی مسئولان توجه بیشتری داشته باشند تا با تخصیص منابع بیشتر بتوان این ضعف را جبران کرد.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «از خانوادهها میخواهم حتما قبل از ورود بچهها به مدرسه مقدمات را فراهم و به زبان فارسی هم با کودکان صحبت کنند تا این مشکل را تقلیل دهیم.»
نویدادهم افزود: «سیاست این که حتی یک دانشآموز بیرون از مدرسه نماند در دورههای گذشته دنبال شده در حالی که اعتبار آموزش و پرورش کفاف نمیدهد. متاسفانه برخی انتقادات ما مانند به کارگیری و استخدام معلمان طبق مصوبات مجلس، شنیده نمیشود و دست و پای مدیران آموزش و پرورش به علت برخی سیاستها و تصمیمات بسته شده است.»
او افزود: «روز پنجشنبه با معاونان وزارتخانه جلسهای درباره بودجه برگزار شد. متاسفانه بودجه ۹۹ کاهشهایی نسبت به ۹۸ دارد. مثلا فعالیتهای ورزشی حدود ۳۰درصد کاهش دارد، یا بودجه پرورشی به همین صورت. ما به اقتصاد آسیبدیده و تحریم توجه داریم اما اگر دنبال مثلا تقویت آموزش زبان فارسی به عنوان عنصر انسجامبخش ملی هستیم باید سرمایهگذاری کنیم. آموزش ریاضی، تربیت اخلاقی در فضای مجازی و... امکانات میخواهد در حالی که در چنین شرایطی مدیران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند.»
نویدادهم افزود: «آموزش و پرورش مطالبهگر است و درخواست ما از مسئولین سازمان برنامه، دولت و مجلس این است که مساعدت کنند برای یکبار بودجه آموزش و پرورش بدون کسری بسته شود و مطالبات انباشته آموزش و پرورش تسویه شود.»
ارسال دیدگاه