رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

حسینی: اعتبارات دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷ برابر شده است

مشهد(پانا)- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جمع مدیران‌مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه خراسان رضوی گفت احیای مرکز تربیت معلم ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

کد مطلب: ۹۶۵۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: اعتبارات دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷ برابر شده است

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جمع مدیران مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه سراسر استان خراسان رضوی ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیازمند شناسایی درست آنان دانست و عنوان کرد: تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر دانش اموزان عادی هزینه مالی،وقتی و دانشی میطلبد البته خوشبختانه اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی کشور به همت تمام دست اندرکاران این حوزه از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷ برابر افزایش یافته و در مواردی مثل ایاب و ذهاب حتی تا ۴۲ برابر نیز افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون بیش از ۱۳ هزار دانش آموز از خدمات حمایتی و توانبخشی بهره برده اند گفت :سال ۹۲ ،حدود ۳۹۵ مرکز مشکلات یادگیری در کشور وجود داشته است که در حال حاضر این رقم به بیش از ۶۲۰ مرکز در سراسر کشور رسیده است.
حسینی با تاکید بر لزوم آموزش های فنی و حرفه و مهارتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه خاطر نشان کرد: احیای فعالیت های فرهنگی و هنری و توجه به چرخش های تحول آفرین مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یکی از مهم ترین آن ها چرخش از رویکرد جدانگاری به سمت رویکرد تلفیقی و فراگیر سازی در بحث آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه است در دستور کار خواهد بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر لزوم کمک به پیشگیری از بروز معلولیت ها در پیش از تولد و پس از تولد ادامه داد : در نظام تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش و پرورش با نیاز های ویژه به طور خاص سه نوع استاندارد باید لحاظ بشود، اول استاندار سازی منابع انسانی، دوم استاندار سازی فضاها و تجهیزات و سوم استاندارد سازی فرآیندهای آموزشی.
وی در خصوص الزامات و اقدامات برای لحاظ کردن این استاندارها تصریح کرد : در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ،تعلیم و تربیت بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز با نیاز های ویژه را به شکل تلفیقی و ویژه را بر عهده دارند،با این حال یکی از مهم ترین جهت گیری ها جذب و تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که لازمه آن احیای مرکز تربیت معلم ویژه معلمان آموزش و پرورش با نیاز های ویژه است که آن را در دستور کار داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش های ضمن خدمت موثر و مسئله مدار برای معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد: لازم است خانواده های دانش آموزان با نیاز های ویزه نیز آموزش های ویژه داشته باشند البته رویکرد ما این خواهد بود که دانش آموز با نیازهای ویژه فقط به اجبار و اضطرار در مدرسه استثنایی تحصیل کننددر حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰ مدرسه در سطح کشور مدارس پشتیبان و پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند.

حسینی حرکت از سوی خدمات تک محوری به سمت خدمات چند بعدی آموزشی ،حمایتی و توانبخشی را یکی دیگر از رویکرد های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برشمرد و گفت :

همانطور که تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر بارتعلیمی و مادی اضافی می طلبد به همان میزان بار اضافی استاندارد سازی فضا و تجهیزات را نیز نیاز دارد لذا لازم است توسعه فضاهای آموزشی با کیفیت و با آرامش را نیز در دستور کار داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه سخنان خود یادآور شد: برای تحقق این استاندارها بایستی باور کنیم که تعلیم و تربیت نیاز های ویژه بدون مشارکت همه ابعاد مشارکتی امکان پذیر نیست،از همین جهت لازم است پیوند مراکز توانبخشی و مدارس استثنایی را با مراکز علمی برقرار کنیم و در همین راستا مدارس وابسته به این مراکز را ایجاد کنیم مشارکت خیرین که نه فقط در کنار آموزش و پرورش که در قلب نظام تعلیم و تربیت هستند ابعاد گسترده تری به خود بگیردمشارکت دولت و مردم را به بالاترین حد ممکن افزایش دهیم.
وی افزود: در حال حاضر باور پذیری جامعه به توان دانش آموزان با نیاز های ویژه یک ضرورت است و لازمه آن این است که شهر و جامعه مان به شهر و جامعه دوست دار انسان تبدیل شود،این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه آموزش و پرورش نیز به آموزش و پرورش دوست دار انسان بدل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار