دیدار وزیرآموزش و پرورش با آیات عظام مکارم شیرزای، صافی گلپایگانی و جوادی آملی
حاجی میرزایی: شروع نابرابریهای اجتماعی در نابرابری کیفیت آموزشی است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در سفر به قم با آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی دیدار کرد.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، محسن حاجیمیرزایی در دیدار با مراجع تقلید با اشاره به هشت برنامهای که در مجلس شورای اسلامی برای وزارت آموزش و پرورش ارایه کرده است، گفت: یکی از اصلیترین برنامهها اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش است لذا شش زیرنظام سند تحول برای اجرای به استانها و مناطق کشور ابلاغ شده است.
او در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش در سالهای پس از انقلاب نرخ پوشش تحصیلی را افزایش داده است و در زمینه افزایش کمی موفق بوده است، گفت: در سالهای آینده باید بر توسعه کیفی مدارس دولتی تاکید کرد لذا از اصلیترین برنامههای من افزایش کیفیت مدارس دولتی خواهد بود.
حاجیمیرزایی با اشاره به وجود نابرابریهای اجتماعی موجود در جامعه گفت: شروع نابرابریهای اجتماعی در نابرابری کیفیت آموزشی است که مظاهر آن در سایر حوزههای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی افراد جامعه ایجاد میشود.
او با ارایه گزارش مختصر از برنامههای آموزش و پرورش و آغاز سال تحصیلی گفت: ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر دانشآموز ثبتنام کردهاند. شاهد افزایش دانشآموزان بودهایم و این تعداد دانشآموزان زیر نظر ۷۷۷ هزار نفر معلم به تحصیل اشتغال خواهند داشت.
حاجی میرزایی گفت: ۸۶ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی درس میخوانند، ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در ۱۰۰۰ عنوان میان دانشآموزان توزیع شده است، فضاهای آموزشی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است، در مناطق سیلزده همه مدارس تا زیر سه کلاس آماده بهرهبرداری شده است و نرخ پوشش تحصیلی به ۹۸.۵ درصد رسیده است که نسبت سال گذشته افزایش داشته است.
او به کاستی هایی که برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت وجود دارد اشاره کرد و گفت: نقطه اصلی سند تحول حرکت از تربیت تکساحتی به تربیت چندساحتی از جمله ساحتهای اخلاقی، اجتماعی، زیستی و بدنی است. همچنین برای افزایش توانمندیهای دانش آموزان برای تربیت متعادل آنان در هریک از ساحتها و در هر یک از پایهها تمهیداتی در نظر گرفته شده است. در هر پایه تحصیلی سه مبحث طراحی شده است که برای اجرای آن در حال اقدام هستیم.
حاجیمیرزایی تربیت انسان توانمند در آموزش و پرورش را بر اساس برنامهریزی درسی میسر دانست و گفت: علم و عمل، اراده مبتنی بر ایمان در ارتباط با خود، خدا و خلقت در برنامه درسی در نظر گرفته شده است تا دانشآموزان ما مراتبی از حیات طیبه را ما کسب کنند.
او معیار سنجش ۱۲ ساله نظام آموزشی را فعلا کنکور دانست و تصریح کرد: به همین دلیل معیار اصلی سنجش آموزش و پرورش به سمت کنکور و حافظهمحوری سمت و جهت پیدا می کند.
آیتالله مکارم شیرزای: با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیتهای دینی در نسلها تقویت شود
آیتالله ناصر مکارم شیرازی، در این دیدار با بیان اینکه «بخش زیادی از توصیههایی که در حوزه آموزش و پرورش را که میخواستیم بگوییم، شما خودتان گفتید»، اظهار کرد: آموزش و پرورش کارخانه انسانسازی است لذا باید از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند و آموزش با کیفیت باید عملی شود.
او با بیان اینکه با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیتهای دینی در نسلها تقویت شود، گفت: باید طوری عمل کنیم که مردم خودشان به انجام فعالیتهای دینی احساس نیاز کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه دانشآموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، اظهار کرد: آموزش و پرورش با توسعه مهارتها و آموزش کاری کند که روند جذب دانشآموزان به بازار کار افزایش یابد.
او گفت: خواندن قرآن مجید و نهجالبلاغه نباید فقط به صورت یک آداب ترویج شود بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتابها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله صافی گلپایگانی: هر چه علممان را به عمل نزدیک کنیم، بهتر است
آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی نیز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کار آموزش و پرورش بسیار مهم است، اظهار کرد: باید در حوزههای مختلف علمی پیشرفت کنیم لذا شغل معلمان برای رسیدن به این هدف خیلی مهم است.
او اشاره کرد: در حیطه علوم باید به مرحلهای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند و نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه « باید قدر نعمتهایی را که خداوند به ما اعطا کرده است، بدانیم»، گفت: هر چه در راه توسعه علوم، علممان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا می کنم.
آیتالله جوادی آملی: فراموش کردهایم که تربیت همان تعلیم است
آیتالله عبدالله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر آموزش و پرورش با توجه به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به یک ایراد اساسی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: قبلا تعلیم بود و تربیت نبود اما بحث تربیت هم مطرح شده است اما فراموش کردهایم که تربیت همان تعلیم است لذا نمی دانیم تربیت یعنی چه.
او با بیان اینکه تربیت یعنی پاک بودن خود معلم طوری که از کلام معلم نور ببارد و این نور بر قلب دانشآموزان بنشیند، اشاره کرد: تربیت را در دامنه علم معنی کردهایم که تعلیم است لذا باید کاری کنیم که تعلیم را به تربیت برگردانیم نه اینکه تربیت را به شیوده تعلیم درس دهیم.
این مرجع تقلید گفت: آموزش و پرورش باید طوری باشد که دانشآموزان بتوانند به معلمان خود اقتدا کنند و تحول در آموزش و پرورش به معنای تربیت معلمانی است که مانند امام باشند.
او با اشاره پیشرفت کشورهای دیگر گفت: در حالی که یک درصد جمعیت دنیا را داریم اما ۱۰ درصد منابع زیرزمینی و طبیعی دنیا را در اختیار داریم لذا باید برای مردم کشور برنامه داشتیم و برای خانوادههای نیازمند برنامهریزی کنیم. کمک به فقیر کار مهمی نیست بلکه فقر زدایی مهم است.
آیت الله نوری همدانی: دانشآموزان امانتهایی در اختیار کشور هستند
این مرجع عالیقدر تشیع با تسلیت عزاداری های ماه محرم و صفر گفت: «در میان مسئولیتهایی که در نظام وجود دارد، مسئولیت های آموزش و پرورش از نظر کمیت و کیفیت کار خیلی مهم و بزرگ است و انجام این کار باید با توفیق همراه باشد چرا که مسئولیت گستردهای است و از جهات مختلف قابل بررسی است.»
آیت الله نوری همدانی تربیت را کاری مهم و وابسته به مداومت و تکرار دانست و ادامه داد: «تربیت کار مشکلی است و تربیت یک نفر مانند آزاد کردن بندهای است، و این دانشآموزان امانتهایی در اختیار کشور، آموزش و پرورش و خانوادهها هستند.»
او با اشاره به سختی کار معلمی گفت: «معلمی نیاز به صبر و بردباری و ایثار دارد بنابراین لازم است معلمان بدون دغدغههای فکری به تربیت دانشآموزان بپردازند.»
آیتالله سبحانی: یک معلم میتواند کشوری را نجات دهد
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه از زمان حضرت ابراهیم مساله تعلیم و تربیت مطرح میشود گفت: «در زمان بنا نهادن کعبه، ایشان دعا میکند که خداوند پیامبری در بین مردم بفرستد که آموزش و تزکیه را بین مردم نشر دهد.»
او آموزش بر پرورش را دارای اولویت دانست و ادامه داد: «زمانی که آموزش و تعلیم نباشد، پرورش و تزکیه معنی نمیدهد. علم موتور جامعه است و ایمان ترمز این علم است و علم همراه با تزکیه و پرورش در راه درست به کارگرفته میشود.»
آیتالله سبحانی از آموزش و پرورش خواست معلمانی انتخاب کنند که دلسوز و اخلاقمدار باشند. او گفت: «معلمان تاثیر بسیار زیادی در نگرش دانشآموزان دارند به طوری که یک معلم میتواند کشوری را نجات دهد مانند زمان عمرابنعبدالعزیز در زمان خلافت اموی که حضرت علی(ع) را بر منبرهای مساجد لعن و نفرین میکردند اما معلم وی با نگرشی که در کودکی به عمرابن عبدالعزیز داد باعث شد تا دیگر چنین نکند و زمانی که به خلافت رسید در۴۰ هزار منبر لعن بر امام علی(ع) را ممنوع کرد و این تاثیر یک معلم را بر یک ملت نشان میدهد.»
ارسال دیدگاه