سرپرست وزارت آموزش و پرورش: روزانه ۴٠کلاس درس در کشور ساخته میشود
تهران (پانا)- سرپرست وزارت آموزشوپرورش خبر داد تا اول مهر فعالیت بیش از ۴٠٠مدرسه خشتی و گلی پایان خواهد یافت، بخاریهای نفتی از مدارس جمعآوری خواهند شد، ٣٨٠کلاس درس در مناطق زلزلهزده استان کرمانشاه و ١۴٠٠مدرسه در مناطق سیلزده آماده بهرهبرداری میشوند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سیدجواد حسینی صبح امروز با حضور در جمع مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی مدارس با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین علیهالسلام ویاران بزرگوارش، گفت: «نباید فراموش کنیم که قیام عاشورا، پیامی مهم داشته است و بنابراین در سوگواریهای ماه محرم یادآور ارزشهای نهفته در آن قیام باشیم. از شما همکاران عزیز درخواست میکنم تا تمام توان خود را برای کسب رای اعتماد و ادامه راه آقای محسن حاجی میرزایی مبذول کنید.»
سرپرست وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «یک نظام تعلیم و تربیت ارتقایافته از چند استاندارد برخوردار است. در استاندارد منابع؛ اگر نیروی انسانی کیفی نباشد، ارتقا نخواهیم داشت و در استاندارد تجهیزات، اگر این استاندارد را بهخوبی پوشش ندهیم، نظام تعلیم و تربیت نمیتواند کیفیت را در خودش ارتقا دهد. در دوران سرپرستی تلاش کردم تا انسجام و آرامش سازمانی برقرار باشد و بسیج امکانات و تجهیزات را برای ارتقا و پیشرفت آموزشوپرورش داشته باشیم.»
حسینی به سه استراتژی دشمنان کشور اشاره کرد و گفت: «دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دنبال کاهش رضایتمندی، ناکارآمدی نظام و رشد ناامیدی در بین مردم هستند و ما باید این سه موضوع را در فعالیتها مورد تأکید و بررسی قرار دهیم و با عملکردمان عکس آن را رقم بزنیم و امیدواری به جامعه بدهیم.»
سرپرست وزارت آموزشوپرورش گفت: «فعالیتهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و نظام جمهوری اسلامی درباره ساخت و نوسازی مدارس قابلتوجه بوده است. با تلاش همکاران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا اول مهر فعالیت بیش از ۴٠٠مدرسه خشتی و گلی پایان خواهد یافت و بخاریهای نفتی از مدارس جمعآوری خواهند شد. برای سال تحصیلی جدید ٣٨٠کلاس درس در مناطق زلزلهزده استان کرمانشاه و ١۴٠٠مدرسه در مناطق سیلزده آماده بهرهبرداری هستند و مدارس تخریبی مناطق سیلزده با بیش از پنج کلاس درس تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.»
افزایش سه ونیم برابری سرانه فضای آموزشی بعد از انقلاب اسلامی
سرپرست وزارت آموزشوپرورش گفت: «سرانه فضای آموزشی در سال ١٣۵٧تقریباً ۱،۵ مترمربع بود اما اکنون ۵،۲مترمربع است و علیرغم فاصله با استاندارد جهانی اما به آنهم خواهیم رسید.»
او افزود: «در حال حاضر ۶۵میلیون مترمربع فضای آموزشی کشور است. ٩٠درصد فضاهای آموزشی کشور پس از انقلاب ساختهشده است و ۶٠٠هزار کلاس درس داریم که ٩٣درصد کلاسهای درس بعد از انقلاب اسلامی احداثشده است و سالانه بهطور متوسط ١۴٠٠٠کلاس درس و روزانه ۴٠کلاس درس در کشور احداث میشود.»
رشد ۸/۵ برابری اردوگاههای دانشآموزی بعد از انقلاب
سرپرست وزارت آموزشوپرورش به احداث و توسعه کتابخانهها در مدارس و اردوگاهها اشاره کرد و گفت: «تعداد کتابخانهها در قبل از انقلاب اسلامی ١٩هزار و ٨۵٠باب بوده است و اکنون ۶٣هزار کتابخانه داریم و همچنین قبل از انقلاب اسلامی ٣۵اردوگاه داشتیم که امروز به ٣٠٠ اردوگاه ارتقا یافته است.»
او ادامه داد: «تراکم دانشآموزی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ٣٣دانشآموز و امروز ٢۴دانشآموز است، نسبت معلم به دانشآموز ۲۲،۵ بوده است که در حال حاضر به ۱۵،۴ کاهشیافته است.»
سرپرست وزارت آموزشوپرورش به تکمیل پروژهها اشاره کرد و گفت: «در اول مهر ۲۰۰۰ پروژه آماده تحویل است که شامل ١میلیون و ٣۵٠هزار مترمربع با ٣هزار میلیارد اعتبار است که شامل ١٠هزار کلاس درس،١۴٨سالن ورزشی و١۶پروژه استخر خواهد بود.»
حسینی سیاستهای در دستور کار سازمان نوسازی مدارس را بسیار ارزشمند دانست و گفت: «حساسیت به محتوای کتاب درسی باید هزار برابر بیشتر از کتاب غیردرسی باشد چراکه ۱۴ میلیون دانشآموز بهطور الزامی این کتابها را میخوانند، همین محتوا را آزمون میدهند و در مسیر ارتقای تحصیلی قرار میگیرند و یکمیلیون معلم الزام دارند تا این محتوا را تدریس کنند.»
او افزود: «باید کالبد فضای یادگیری؛ ویژگیهایی مانند نور مناسب و نشاط داشته باشد. بعضیاوقات مکانی برای عموم ساخته میشود و ممکن است با سلایق متفاوت همخوان یا غیرهمخوان باشد اما زمانی کالبدی میسازید که دانش آموزان و معلمان باید در آن باشند تا تعلیم و تربیت صورت گیرد بنابراین در آن کالبد که مدرسه است باید هویت ایرانی اسلامی در آن هویدا باشد تا زمینه تعلیم و تربیت تمام ساحتی وجود داشته باشد و از مدرسه پادگانی دور شویم. مدرسه سبز با رویکرد مصرف و انرژی بسیار مهم است و البته باید با پایداری همراه باشد چراکه توسعه به همراه پایداری است و اگر پایداری و توازن نداشته باشیم توسعه اتفاق نمیافتد.»
حسینی به فعالیتهای مطلوب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اشاره کرد و گفت: «تدوین و ساخت نرمافزار مکانیابی مدارس کار ارزشمندی است که شما در حال انجام آن هستید و پیگیر آن باشید. مدرسهسازی و مقاومسازی مدارس باید از طرح آمایش سرزمینی برخوردار باشند و در این آمایش پارامترهایی مانند نوع مدرسه، مکان، جنسیت موردنظر باشد. باید به سمت برچیده شدن مدارس کوچک حرکت کنیم، طرح ساماندهی مدارس را داریم که یک بخش آن کاهش تنوع مدارس و بخش دیگر برچیده شدن مدارسی است که کوچک هستند و امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ندارند.»
او به تئوری پنجره شکسته اشاره کرد و گفت: «براساس این تئوری اگر تعدادی پنجره شکسته باشد، پنجرههای سالم باقیمانده هم شکسته میشوند اما اگر وارد مجموعهای شویم، برخی شکسته و برخی سالم باشد تمایل داریم که باقیماندهها سالم بمانند با این تئوری میتوانیم بسیاری از رفتارها را تغییر دهیم و فرهنگسازی انجام دهیم.»
حسینی تلاش نیروهای سازمان نوسازی مدارس را در فرایند جذب اعتبارات خوب ارزیابی کرد و گفت: «طرح رتبهبندی مدارس با شاخصهای انسانی و کالبدی مورد توجه قرار بگیرد. یک تجربه مشارکتی نظامیافته در جامعه را تجربه کردهایم، این تجربه؛ مجمع خیرین مدرسهساز است که بیش از یکسوم مدارس کشور را پوشش دادهاند لذا کارگروه تسهیل خیرین را پیگیری کنید تا مانعی برای انجام امور نداشته باشند.»
سیدجواد حسینی گفت: «خیرین را در بخش توسعه آموزشهای فنی و حرفه و هنرستانسازی داشته باشیم و در تمام استانها گسترش دهیم بنابراین در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز رشد کارآفرینی داشته باشیم.»
سرپرست وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «علاوه بر مشارکت در سطح کلان، مشارکت خیرین مدرسهیاری، خیرین کلاسیار، خیرین فنیار، دانشیار، هنریار و ورزشیار را داشته باشیم و برای فرهنگسازی در مهر انجمن خیرین مدرسهیار را آغاز کنیم. برای ساخت و تجهیز مدارس اعتبارات را تأمین میکنیم اما در نگهداری مدارس کمتوجه هستیم لذا باید تلاش کنیم ردیفی برای نگهداشت و اصلاح و تعمیر مدارس داشته باشیم.»
سرپرست وزارت آموزشوپرورش قبل از برگزاری نشست از همه واحدهای کارشناسی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بازدید کرد. در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، پیشنهادها و نظرات خود را با سرپرست وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشتند.
ارسال دیدگاه