کمرئی: برنامه تعالی و سند تحول نباید مترادف هم تلقی شود
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از پیگیری فعالیتهای کلیدی توسعه معلمان با محوریت گروههای آموزشی در سال آینده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در همایش معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش کشور که در ارومیه برگزار شد، پراکندگی در عمل را حاصل پراکندگی و آشفتگی ذهنی دانست و افزود: «سند تحول بنیادین، مدرسهمحوری، پروژههای توانمندسازی معلمان، برنامه درس ملی و برنامه تعالی ابعاد مختلف مدل منسجمی هستند که میتواند ادراکات ما را از پراکندگی به انسجام تبدیل کند.»
او ادامه داد: «گفتمان غالب در نظام آموزشی و در همه سطوح گفتمان سند تحول بنیادین است و وقتی این گفتمان حاکم شود همه بایدها و نبایدها از قانونگذاری تا برنامهریزی اجرایی خرد و کلان تحت تاثیر آن خواهد بود.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «یک جریانسازی فرهنگی را برای نهادینهکردن عناصر این گفتمان آغاز کردهایم اما هنوز نمیتوان ادعا کرد گفتمان سند در مدرسه حاکم شده است. به این علت تلاش میشود تا بعضی برنامههای مبتنی بر سند را متناسب با دورههای تحصیلی به مدارس بفرستیم. اشتراک بعضی مفاهیم برنامه تعالی با سند تحول به معنای اینهمانی نیست؛ برنامه تعالی یک سیستم توسعه مدیریت است و سند تحول محتوا و جهت نظام آموزشی و هدف جریان تربیت و یادگیری است بنابراین نباید مترادف آن تلقی شود.»
کمرئی مدرسهمحور بودن را رویکرد نظام آموزشی در نگاه به مدرسه دانست و گفت: «پروژههای چهارگانه نظیر انتخاب و انتصاب مدیران در نظام سنجش صلاحیت و پیشرانهای مدرسهمحوری و مداخلات توسعهای برای تحقق مدرسهمحوری است و برنامه درس ملی و برنامههای مبتنی بر سند تحول به عنوان جوهره نظام آموزشی ورودی اصلی مدرسه است. برنامه تعالی نیز سیستمی است که ورودیهای مختلف را در جریان سیستماتیک به نتایج و پیامدهای مناسب تبدیل میکند.»
معاون آموزش متوسطه طراحی الگویی برای توسعه شایستگیهای معلمان حول محور گروههای آموزشی را برنامه دیگر معاونت متوسطه اعلام کرد و گفت: «درصدد آنیم تا فعالیتهای کلیدی توسعه معلمان را با محوریت گروههای آموزشی در سال آینده پیگیری کنیم.»
ارسال دیدگاه