در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها
وزیر اسبق آموزش و پرورش: جلب اعتماد فرهنگیان مهمترین ویژگی یک رهبرآموزشی است
تهران (پانا) - وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامههای مهم آموزش و پرورش دانست.
به گزارش معاونت اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور، علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دولت یازدهم که سخنران میهمان این گردهمایی بود، آموزش و پرورش را به مثابه یک خانواده خواند و گفت: «خانواده آموزش و پرورش یک میلیون عضو دارد و وزیر آموزش و پرورش به عنوان پدر در این خانواده نقش ایفا میکند، از خطاها میگذرد و از ناراحتیها، ناراحت و از شادیها شادان میشود.»
مطابق فرهنگ همان کشوری که در آن زندگی میکنیم، سبک مدیریتی داشته باشید
او افزود: «به دنبال سبکهای مدیریت آمریکایی و ژاپنی نروید و مطابق فرهنگ همان کشوری که در آن زندگی میکنیم، سبک مدیریتی داشته باشید. فرهنگ کشور ما خانوادهمحور است و سبک مدیریت ما باید به صورت مدیریت خانواده باشد.»
فانی وزیر آموزش و پرورش را همزمان مدیرکل، مدیر مدرسه و رهبر آموزشی دانست و افزود: «رهبری آموزشی در مدیریت آموزشی به معنای اعمال نفوذ در همه نیروها است و مدیر مدرسه وقتی رهبر آموزشی است که بر دانشآموز، معلم، اولیا و نهادهای محلی نفوذ داشته باشد و آنان با رغبت دستورهای وی را اجرا کنند؛ در حقیقت وزیر باید در نقشش نفوذ داشته باشد.»
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: «جلب اعتماد معلمان مهمترین ویژگی یک رهبر آموزشی است، یعنی وزیر باید اعتماد معلم، مدیر و دانشآموز را داشته باشد.»
فانی پنج شرط را موجب ایجاد اعتماد دانست و گفت: «شرط اول صداقت و شرط دوم شایستگی است که نیروها شایستگی او را بپذیرند.»
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش شرط سوم را ایجاد وفاداری نسبت به سازمان و همکاران دانست و ادامه داد: «چهارمین شرط ثبات رای و فکر است و پنجمین شرط، شفافیت است. با این پنج شرط قدرت نفوذ به وجود خواهد آمد و میتوانیم رهبر آموزشی داشته باشیم. البته این پنج شرط باید در ادراکات مخاطبان وجود داشته باشد و می دانیم که ادراک برداشتی است که از یک پدیده داریم، بنابراین باید ادراک صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و شفافیت را در همکاران به وجود بیاوریم.»
فانی با اشاره به رفتار شهروندی سازمانی افزود: «این رفتار یعنی افرادی در سازمان داشته باشیم که فراتر از وظیفه کار کنند و انتظار پاداش نداشته باشند و در فرهنگ ما این رفتار شهروندی معادل ایثار است و اگر رهبر آموزشی باشد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشیم، شرایط بسیار عالی خواهد بود.»
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی چند نکته لازم است. اولین و مهمترین نکته ادراک عدالت است که سه نوع عدالت رویهای، توزیعی و مراودهای داریم و در سازمان باید رویه و مقررات توام با عدالت باشد و در مراودات دقت در اعمال عدالت داشته باشیم.»
او ادامه داد: «نکته دوم رضایت شغلی است؛ لذا اگر انتظار داریم که معلم فراتر از وظیفه خودش انجام دهد، او باید رضایت شغلی داشته باشد چنانچه تحقیقات نشان میدهد که تنها پرداخت حقوق مکفی رضایت شغلی ایجاد نمیکند و باید از روابط انسانی استفاده کنیم .»
فانی سومین شرط را رهبری پرجاذبه است دانست و گفت: «یعنی شخصیت شما آنقدر متعالی باشد که افراد شما را دوست داشته باشند و چهارمین، ویژگیهای شخصیتی کارکنان سازمان است و آخرین شرط بازنگری در شاخص های ارزیابی عملکرد است .»
فانی با تشکر از زحمتهای بطحایی در طول دوران وزارتش، حسینی را مدیری از جنس مدیران اجرا خواند و گفت: «آموزش و پرورش نهاد دیربازده است و دولتها به دنبال فعالیتهای زودبازده هستند و به همین علت ممکن است توجه کافی به آموزش و پرورش نداشته باشند.»
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: «با توجه به دو سال باقی مانده از دولت، اولین مشکل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است که نمیتوانیم کارهای وسیع انجام بدهیم .»
او با اشاره به اینکه باید اولویتها را درنظر بگیریم، افزود: «به استقرار ثبات و آرامش در آموزش و پرورش نیاز داریم و اکنون جای بحثهای هیجانی و مطالعه نشده نیست. تا ابتدای سال تحصیلی کمتر از سه ماه فرصت داریم و باید همه انرژی را دربازگشایی مدارس داشته باشیم و بر فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تجهیز و نوسازی مدارس در استان سیل زده، مطالبات فرهنگیان و... تمرکز کنیم.»
در آموزش و پرورش دچار سکوت سازمانی شدهایم؛ معلمان ناامید شدهاند
فانی یادآوری کرد آموزش و پرورش دچار سکوت سازمانی شده است و اضافه کرد: «این سکوت به دلیل ناامیدی معلمان است لذا این اتفاق برای آموزش و پرورش خطرناک است که بخشی از این ناامیدیها هم به دلیل عدم انگیزش شغلی است.»
او با اشاره به طرح رتبه بندی فرهنگیان گفت: «هرچند ٢ هزار میلیارد تومان برای شش ماهه دوم سال ۹۸ در نظر گرفته شده است اما این مبلغ کفایت نمیکند و با محاسباتی که انجام دادهام به ۱۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان و مرحلهای نیاز داریم که معلم با انگیزه سر کلاس برود.»
او افزود: «اما باید اجرای رتبه بندی به شکل جدی پیگیری شود و حتما ستاد رتبهبندی با هماهنگی دولت تشکیل شود و در این مرحله هم تا قبل از مهرماه احکام رتبهبندی فرهنگیان صادر شود تا معلمان با انگیزه بیشتری در مهرماه در مدارس و کلاسهای درس حضور یابند.»
او توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکززدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامههای مهمی دانست و تاکید کرد: «برای ارتقای مدرسه و رویکرد مدرسهمحوری، آموزش مدیران کارسازترین سیاست است چرا که منابع پاسخگو نیست و لذا کار را از مدیر مدرسه آغاز کنیم تا مهارتها و دانش مدیران ارتقا پیدا کند.»
فانی در پایان گفت: «توصیه میکنم در کل کشور چند مرکز دائمی آموزش مدیریت برای مدیران مدارس راهاندازی کنیم که این مراکز دارای اعضای هیئت علمی باشند و به طور متمرکز بر این موضوع کار کنند لذا اگر مدیر خوب داشته باشیم با همین منابع و تجهیزات اتفاقات خوبی میتوان رقم زد.»
ارسال دیدگاه