معاونان وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل آموزشوپرورش استانها چه گفتند؟
حسین خنیفر: مهر امسال ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش وارد میشوند
تهران (پانا) - اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانها برنامههای خود را تشریح کردند و به برخی پرسشهای مدیران کل پاسخ دادند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علی اللهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این گردهمایی علت اصلی مشکلات در آموزشوپرورش را توجه به معلولها بهجای توجه به علتها دانست و گفت: «تا زمانی که با نگاه علمی و تحلیلگرایانه مشکلات را بررسی نکنیم، نمیتوانیم علت مشکلات آموزشوپرورش را پیدا کنیم و درنتیجه این مشکلات حل نخواهد شد.»
معاون وزیر آموزشوپرورش درباره طرح معلم تماموقت گفت: «این طرح از سال گذشته آغاز شد و اجرای آن در تابستان متوقف شد. این طرح در شهریور مجدداً آغاز خواهد شد و پیشبینی میکنیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر از همکاران در این طرح ثبتنام کنند. همچنین مجوز جذب ۵ هزار نفر نیروی خدماتی گرفتهشده است که در تابستان فرآیند جذب این نیروها آغاز میشود و از اول مهر مشغول به کار میشوند.»
مهر امسال ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش وارد میشوند
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه این جلسه گفت: «آموزش نیاز مبرم در آموزشوپرورش است و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید بر توجه به آموزش و پژوهش، مدیریت جهادی و علم و فناوری شده است. در راستای منشور حقوق شهروندی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امسال ٢۵ هزار ردیف دانشجو پیوسته، ١٢هزار دانشجو ماده ٢٨ و چهار هزار ردیف از سال گذشته مجوز گرفته شده است و تا سال ١۴٠٢کف نیاز آموزشوپرورش برطرف خواهد شد.»
خنیفر خبر داد ٢٠ هزار معلم در مهر وارد آموزشوپرورش خواهند شد. او گفت: «ضمن قدردانی از زحمات مدیران کل درخواست داریم که در بخش تسهیلسازی و تقویت مراکز و پردیسهای دانشگاه فرهنگیان ما را همراهی و یاری کنند. در بحث مدیریت آموزشگاهی، رشته مربوطه طراحی شده است و به شکل آزمایشی در چند استان اجرا خواهد شد. در سال ٩٧و ٩٨ پنج رشته در کارشناسی ارشد تعریف کردیم و ۹ رشته را کاملاً بازشناسی و ١۶ رشته ماده٢٨ را بازنگری و ابلاغ کردیم.»
او افزود: «مدارس تجربی وابسته به دانشگاه فرهنگیان را تأسیس و راهاندازی خواهیم کرد و طرح ١٠٠هکتار و ٣١ استان را که در هر استان یک دانشگاه تربیتمعلم ۱۰۰ هکتاری داشته باشیم، پیگیری میکنیم.»
همه کارهایی که آموزش و پرورش انجام میدهد براساس سند تحول خواهد بود
رضا مددی، مشاور وزیر آموزشوپرورش در اجرای سند تحول بنیادین از زحمات مدیران کل که در تدوین برنامههای سال ٩٨ اهتمام ویژهای داشتند، تشکر کرد و گفت: «براساس زیرنظامهای سند تحول، برنامههای اجرایی ابلاغ شده است و در سال ٩٨ همین برنامه در دستور کار قرار گرفته است و همه کارهایی که در آموزشوپرورش انجام میشود براساس سند تحول آموزشوپرورش خواهد بود.»
مددی ادامه داد: «در برنامههای سال ٩٨ دقیقاً وظایف هرکدام از معاونتها تعیینشده است و سیاستها و راهبردهای معاونت مشخص شده است و در جهت گفتمانسازی تلاش میشود تا سند تحول بنیادین در عمل هم اجرا شود. در سند تحول بنیادین گفته شده که از تدوین و تصویب برنامه ابلاغی تفکیکی جلوگیری شود و برنامهها به سمت یکپارچگی حرکت کند و تمام برنامهها باید بر اساس اهداف دورههای تحصیلی باشد. مدیر مدرسه براساس چارچوبهای ابلاغی برنامهها را اجرا کند و اداره آموزشوپرورش مجموعه یکپارچهای را از وی طلب کند.»
مدیران کل استانی در بازگشت دانشآموزان المپیادی به کشور اهتمام ویژهای داشته باشند
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان هم در این گردهمایی گفت: «از همه مدیران کل استانها درخواست دارم به مدارس استعداد درخشان در زمینه نیروی انسانی و برنامههای دیگر توجه داشته باشند. تضعیف این مدارس سبب میشود که المپیادها تهرانی شود که این اتفاق باعث افت رتبه ایران در المپیادهای جهانی میشود.»
مهاجرانی افزود: «به مناطقی که کمبرخوردار هستند توجه ویژه شود. تحول در مدارس استعدادهای درخشان هم صورت میگیرد و درخواست دارم به برنامههایی همچون اردوهای علمی جهادی و لیگهای علمی توجه شود. مدیران کل در بازگشت دانشآموزان المپیادی به کشور اهتمام ویژهای داشته باشند و علی رغم سختیها با استقبال از این دانشآموزان آنها را به ادامه مسیر دلگرم کنند.»
او افزود: «امسال سمپاد مهارتی علاوه بر استانهای خوزستان، البرز، همدان و خراسان رضوی در خراسان شمالی هم اجرا خواهد شد. در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی پایههای هفتم و دهم ۴٣٠هزار دانشآموز شرکت کردند.»
باید به سمت واگذاری اختیارات به مدرسه حرکت کنیم
در ادامه این گردهمایی علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه، نیز به اهمیت سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «سند تحول در همه جای مدرسه باید حضور داشته باشد و اگر گفتمان سند حاکم شود، گفتمان تحول در همه بخشهای نظام آموزشی جاری میشود. اگر گفتمان سند تحول حاکم شود، معلمان ما از سند الگو میگیرند و اهداف و برنامههای خود را براساس سند تعیین میکند.»
کمرئی مدرسه محوری را رویکردی در حرکت به سمت عدم تمرکز دانست و گفت: «در رویکرد مدرسهمحوری یکسری مفاهیم وجود دارد که باید آرام آرام جاری شود. نباید طرح مدرسهمحوری را با قانون و مقررات آن مترادف بدانیم و زحمتی جدید برای مدرسه به وجود بیاوریم؛ باید به سمت واگذاری اختیارات به مدرسه حرکت کنیم.»
او برنامه تعالی را کانون مدرسهمحوری و یک برنامه توسعه مدیریتی برای بهبود مدیریت مدرسه دانست و گفت: «برنامه تعالی سعی دارد شایستگی مدیران را برای اداره مدرسه در راستای مدرسهمحوری افزایش دهد.»
موضوع پژوهش در آموزش و پرورش مغفول مانده است
علی ذوعلم با اشاره به اینکه موضوع پژوهش در آموزش و پرورش مغفول مانده است، گفت: «آموزش و پرورش نیاز به پژوهش دارد و اگر این سه ضلع باهم اجرایی شوند میتوانیم یک آموزش و پرورش مطلوب داشته باشیم.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: «به مدیران، معلمان و دانش آموزان پژوهش باور نیاز داریم و نقطه آغاز فرآیند تربیت و یادگیری پژوهش است.»
او بابیان اینکه دورههای بازآموزی و ضمن خدمت معلمان باید حضوری باشد، اشاره کرد: «شکاف بین برنامههای درسی طراحیشده و آنچه در مدارس آموزش داده میشود، وجود دارد.»
ذوعلم گفت: «از سال٩٨ باید به مرحله اجرای کامل برنامه درس ملی وارد شویم و مدرسه محوری در این برنامه در نظر گرفتهشده است البته بخشی از اجرای برنامه درس ملی بر عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است.»
دانشآموزان پایههای سوم تا یازدهم نزدیک به ٣٠ درصد اضافهوزن دارند
مهرزاد حمیدی با اشاره به اینکه دانشآموزان پایههای سوم تا یازدهم نزدیک به ٣٠ درصد اضافهوزن دارند، افزود: «با سبک زندگی سالم به دانش آموزان در خصوص خطرات اضافهوزن به دانش آموزان آموزش دهیم و با غربالگری دانش آموزان، اخذ رضایتنامه کتبی، تشکیل کارگروه آموزشی، پیشبینی راهکارهای انگیزشی و...برای دانشآموزانی که اضافهوزن دارند، برنامهریزی انجامگرفته است.»
او در پایان تأکید کرد: «نیاز است که دانش و رفتار لازم برای سلامتی و تناسباندام دانش آموزان شکل بگیرد.»
یکی از مهمترین اولویتهای اصلی مسئولان توجه به نماز، قرآن و عترت است
علیرضا کاظمی با اشاره به برنامهریزیهای گسترده در حوزه اوقات فراغت افزود: «پیشبینی میکنیم ۵ میلیون دانشآموز در پایگاههای اوقات فراغت تابستانی آموزش و پرورش شرکت کنند.»
او یکی از مهمترین اولویتهای اصلی مسئولان را توجه به نماز، قرآن و عترت دانست و گفت: «سال گذشته شورای عالی نماز تشکیل شد و کمیته رصد و اقامه نماز بهمنظور نظارت بر اجرای آن ایجاد شد.»
کاظمی گفت: «حفظ جز سی قرآن کریم از اولویتهای مهم آموزش و پرورش است و امسال نیز با نگاه کاملاً اختیاری برای دانشآموزان توسعه مییابد.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: «بنا داریم بحث حق القدم روحانیون پیشنماز مدارس امسال حل شود. کمیتهای با حضور حوزه معاونت فرهنگی و تربیتی شکلگرفته و سرانهای در اختیار مدیران کل استانها قرار میگیرد و آنها این سرانه را بین مدارسی که توانایی پرداخت حقالزحمه ندارند پخش میکنند و امیدواریم تا اول مهر این سرانه پرداخت شود.»
کاظمی درباره اردوهای دانشآموزی گفت: «سال گذشته ۱۵ میلیون نفر روز دانش آموزان به اردوی استانی و کشوری رفتند.»
او ادامه داد: «در سال گذشته ۳۲ هزار مجوز اردو صادر کردیم که از این تعداد ۲۰ هزار اردو استانی و ۱۲ هزار اردو کشوری است و بنا داریم اردوهای استانی به خود استان واگذار شود و ما نقش نظارتی داشته باشیم.»
کاظمی گفت: «طرح هدایت تحصیلی از ۴ تیرماه آغاز شد و کمیتههای هدایت تحصیلی شکلگرفته است و مانند سال گذشته اجرا میشود.»
در حوزه تربیت دبیر فنی حدود ۴۱ هزار نفر نیرو کمبود داریم
حمیدرضا عظمتی با اشاره به حوزه تخصصی این دانشگاه درزمینه تربیت دبیر فنی گفت: «در حوزه تربیت دبیر فنی حدود ۴۱ هزار نفر نیرو شامل۱۷ هزار هنرآموز ۲۴ هزار استادکار کمبود داریم.»
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: «درگذشته از طریق دورههای یکساله این کمبود نیرو جبران میشد و امسال نیز ۴ هزار نیرو با گذراندن دورههای یکساله و چهارساله آماده خدمت میشوند.»
او درباره جشنواره تجربههای موفق مدارس گفت: «هدف جشنواره این است که مدارس تجربیات موفق خود را با دیگر مدارس کل کشور به اشتراک بگذارند. این جشنواره یک کار ترویجی است و ضمن ایجاد انگیزه، در سطح کل کشور رقابت سازندهای شکل میگیرد. تا امروز هزار طرح برای شرکت در این جشنواره ارسالشده است.»
شیوهنامه ارزشیابی توصیفی کیفی تدوینشده است
رضوان حکیم زاده با اشاره به اینکه در آموزش ابتدایی باور داریم که تربیت و یادگیری در بسترهای مناسب خودش اتفاق بیفتد، افزود: «امسال اردوی عشایر در استان خراسان رضوی انجام میگیرد و این اردو تنها فرصتی است که بچههای عشایری میتوانند محیطهای دیگر را تجربه میکنند و انتظار میرود که استانها در این اردو همکاریهای لازم را داشته باشند.»
او با بیان اینکه شیوهنامه ارزشیابی توصیفی کیفی تدوینشده است و در حال بررسی است، گفت: «در راستای عدالت آموزشی تلاش کنیم دورههای پیشدبستانی را در همه مناطق داشته باشیم.»
امتحاناتنهایی خرداد ۹۸ با تعداد ۶۷۸۹۵۵ دانش آموز برگزار شد
خسرو ساکی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۹۸ گفت: «امتحاناتنهایی خرداد ۹۸ با تعداد ۶۷۸۹۵۵ دانش آموز برگزار شد که از این تعداد ۵۴۶۸۳۹ نفر پایه دوازدهم و ۱۳۲۱۱۶ نفر پایه سوم متوسطه نظری و فنی و حرفهای بودند که این امتحانات در ۴۲۷۳ حوزه اجرا، در کمال نظم و امنیت برگزار شد.»
او ادامه داد: «در این دوره ۴۳ عنوان ماده درسی و در چهار رشته برای پایه دوازدهم نظری، ۴۰ عنوان ماده درسی و در چهار رشته برای پایه سوم متوسطه، ۲۰ عنوان ماده درسی و در ۵ رشته برای پیشدانشگاهی، ۱۵۵ عنوان درسی و در ۳۱ رشته برای پایه سوم فنی و حرفهای بهصورت نهایی و ۶۶۲ عنوان ماده درسی برای پایههای اول تا دوازدهم داوطلبان آزاد و آموزش از راه دور خارج از کشور به شکل هماهنگ انجام گرفت.»
ارسال دیدگاه