حکیمزاده: یادگیری اثربخش مستلزم نگاه جامع به مدرسه است
روشها و رویکردهای در تناقض با کرامتبخشی به کودکان باید حذف شود
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اولین و مهمترین دلیل تغییر در نظام آموزشی را ضرورت تربیت دانست و بر آموزش سالهای کودکی به عنوان پایه و ستون تربیت تاکید کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در آیین افتتاحیه نمایشگاه یادگیری که در مازندران برگزار شد ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: «به دلایل متعددی در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) زمان آن فرا رسیده که با توجه به تمام مسائل بیرونی و درونی، ضرورت یک تغییر را در روشها و شیوههای تربیت کودکانمان بپذیریم. آموزش ابتدایی و آموزش سالهای کودکی پایهها و ستونهای تربیت هستند.»
او ادامه داد: «عملکرد نظام آموزشی ما سالها است که با معیاری به نام کنکور سنجیده میشود. اگر قرار است بچهها موفق شوند لازم است از کودکی به همه آنها توجه داشته باشیم. پس اولین و مهمترین دلیل تغییر، ضرورت تربیت است، در سند تحول بنیادین بر محور قرار گرفتن تربیت اشاره شده است. پس باید روشها و آموزش کودکان با توجه به اقتضای زمان و مکان صورت پذیرد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به تعریف تربیت که راهبری انسانها به سوی تعالی و بندگی خداوند است اشاره کرد و گفت: «تربیت حرکتی است که انسان را به مرتبه انسانی میرساند، پس ما باید این فرصت را فراهم کنیم که انسان در مسیر زندگی خود انسان باشد و جوهر خود را شکوفا کند.»
حکیمزاده گفت: «اگر ما روشها و رویکردهایی داریم که در تضاد و تناقض با کرامتبخشی به کودکان است، باید حذف شود. زمانی که فکر میکنیم هدف نظام آموزشی این است که تعدادی کودک به عنوان شاگرد اول تا سوم انتخاب کند و با بقیه کاری نداشته باشیم، انسان تربیت نمیشود. او باید این پیام را دریافت کند که علیرغم تفاوتهایی که دارد به خاطر اینکه انسان است شایسته احترام است.»
او ادامه داد: «اجازه نداریم بهخاطر اینکه دیگری از کودک ریاضی را زودتر یاد میگیرد او را سرزنش کنیم شاید این کودک در فعالیتهای هنری بدرخشد اگر بخواهیم یادگیری رخ دهد و تربیت صورت پذیرد پس باید روابط عاطفی و اجتماعی خوبی با کودک یا دانش آموز ایجاد کنیم.»
نباید کودکان را از دوران کودکی جدا کنیم
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دومین نکتهای که ضرورت تغییر در بحث تربیت را ایجاب میکند علم تربیت است، گفت: «تعلیم و تربیت یک علم است و مثل هر علمی، برای خود دارای اصول و مبانی است. علم تعلیم و تربیت به ما میگوید اگر ما بخواهیم بچهها را تربیت کنیم و یادگیری اتفاق بیافتد باید متناسب با دوران کودکی برنامهها و روشها را پیاده کنیم و نباید کودکان را از دوران کودکی جدا کنیم.»
حکیمزاده گفت: «علم تربیت به ما میگوید اگر ما بخواهیم اقتضای دوران کودکی را رعایت کنیم باید بدانیم کودک بزرگسال نیست دارای ویژگیهای کودکی است و بسترهای لازم برای تربیت و یادگیریش فعالیت های عملی مانند قصه،هنر، نمایش، ادبیات، دست ورزی و بازی است.»
او فراهمکردن یک جو خوب یادگیری را مستلزم نگاه چند بعدی و جامع به مدرسه دانست و گفت: «مدرسه دارای فضای فیزیکی، فضای علمی آکادمیک، فضای تعامل اجتماعی و یک فضای روانی عاطفی است پس اگر واقعاً بخواهیم در مدرسه یادگیری اتفاق بیافتد و تربیت نهادینه شود باید جو روانی و عاطفی مطلوب داشته باشیم در چنین جوی شبکه ارتباطی موجود سالم است.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اگر در وزارت آموزش و پرورش روی برنامه ویژه مدرسه (بوم) تاکید میشود این است که میخواهیم پیوند بین مدرسه و دنیای واقعی صورت پذیرد تا آموزشی که انجام میدهیم اثربخش باشد.»
معلمان مهمترین عنصر کیفیتبخش در یادگیری هستند
حکیمزاده گفت: «اگر بخواهیم تربیت و یادگیری اتفاق بیافتد علاوه بر تغییر روشها مبتنی بر علم تربیت، برای تاثیرگذاری نیاز به معلمانی داریم که این نوع تغییر را باور داشته باشند.»
او ادامه داد: «عناصر کیفیتبخش به فرایند یادگیری و تعلیم و تربیت متعدد هستند اما تمام پژوهشهای داخلی و بینالمللی نشان میدهد معلمان مهمترین عنصر کیفیتبخش در یادگیری هستند که میتوانند در کنار کمبودها نیز کیفیت لازم را ارائه دهند، ما باید علاوه بر تغییر روشهای یادگیری، معلمانی داشته باشیم که تغییر را برای یادگیری بهتر کودکان باور داشته و مشورت پذیر باشند.»
ارسال دیدگاه