آیتاللهنوری همدانی:
نقش معلمان در تربیت جامعه محوری و اساسی است
تهران (پانا) - آیتالله نوری همدانی نقش معلمان را در تربیت جامعه محوری دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش، یکی از مراجع معظم تقلید شیعه در قم گفت: نقش معلمان بر تربیت نسل جوان جامعه محوری و اساسی است و این تربیت می بایست بر پایه برنامه ای مدوّن و دقیق ترسیم و انجام شود.
آیت اللهالعظمی حسین نوری همدانی، ظهر امروز شانزدهم اسفند در دیدار وزیر آموزش و پرورش و هیئت همراه با انتقاد از شیوههای دوگانه مدیریتی در برخی بخشهای اجرایی کشور اظهار کرد: امروز برخی از مشکلاتی که در زمینه آموزش و پرورش وجود دارد، ریشه در داخل و وجود اراده های دوگانه در مدیریت کشور است
او گفت: باید بدانیم تا زمانی که دو اراده در کشور حاکم باشد، مشکلات زیادی کشور را تهدید خواهد کرد، زیرا وجود ۲ اراده در عرصه مدیریتی، زمینه سوء استفاده های دشمن را فراهم میآورد.
معظم له اشاره کرد: متولیان عرصه آموزش و پرورش باید از اهمیت کار خود آگاه باشند و بدانند اگر بتوانند یک نفر را به خوبی تربیت کنند، گویا همه انسانها را تربیت کردهاند؛ همچنین باید دانسته شود که اضلال و گمراهی یک نفر نیز به مثابه گسترش گمراهی در همه عالم است.
او با تأکید بر اینکه دانش آموزان باید به شیوههای اسلامی تربیت شوند،عنوان کرد: بر اساس روایات، اگر شخصی می خواهد دیگران را تربیت کند، ابتدا باید خودسازی کند، زیرا بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست.
او با بیان اینکه نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی در برنامههای آموزش و پرورش رسوخ کند، گفت: آموزش و پرورش باید برنامههای بنیادین برای تربیت نسل جدید داشته باشد، لذا برنامهها باید مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی پایه ریزی شود.
آیتالله نوری همدانی با اشاره به اینکه همه انسانها به جز معصومان(ع) از بدو تولد خام و ناپخته هستند، گفت: انسانها نیاز دارند تا همواره عدهای با تعلیم و تربیت، استعدادهای آنها را شکوفا کنند.
او کار آموزش و پرورش را در زمینه شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: مسؤولان این دستگاه با اهمیت باید در زمینه انتخاب اساتید بسیار دقت داشته باشند و اساتیدی مطلع، آگاه به زمان و کارآمد را انتخاب کنند.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه آموزش و پرورش علاوه بر انتخاب استاد خوب و کارآمد باید زمینه تربیت پذیری دانش آموزان را نیز فراهم سازد، افزود: معلمان باید کاری کنند که روح تربیت پذیری در دانشآموزان نهادینه شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید برنامههای بنیادین برای تربیت نسل جدید داشته باشد،ابراز کرد: فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی از همدیگر جدا نیستند، بنابراین برنامههای آموزش و پرورش نباید برگرفته از مبانی تمدن غرب باشد، بلکه همه برنامه های جامعه ایرانی باید مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی پایه ریزی شود.
ارسال دیدگاه