بیانیه پایانی اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش
تحقق اهداف ذیل اقتصاد آموزش و پرورش، نیازمند بازخوانی و تغییر سیاستها و رویههای مدیریتی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش که در دو روز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با صدور بیانیهای از سوی برگزارکنندگان آن و با تاکید بر توجه به اقتصاد مقاومتی، مدرسه محوری و لزوم تغییر در سیاستها و رویه های مدیریتی به کار خود پایان داد.
متن بیانیه پایانی اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش به شرح زیر است:
«اولین همایش ملی «اقتصاد آموزش و پرورش، مدیریت منابع انسانی و مالی( چالش ها، مسائل و راه کارها) با تأکید بر تحقق سند تحول بنیادین» را با عنایت پروردگار یکتا و استمداد از وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) و روح پر فتوح بنیانگداز انقلاب اسلامی (ره) و آرزوی طول عمر و تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حالی به پایان میبریم که از یک سو، مسرور و شاکر از ثمرات پر برکت مشارکت حداکثری جامعه دانشگاهی و اجرایی کشور در دو حوزه نظریه و عمل هستیم و از سوی دیگر، امید داریم که آموزش و پرورش بیش از گذشته ضرورت بازنگری هوشمندانه در روشها و رویکردهای برنامهای خود برای فائق آمدن بر چالشهای تأمین و تخصیص منابع سازمانی را مدنظر قرار دهد و در اتخاذ تصمیمات، راهبردی تر و مؤثرتر از قبل عمل کند.
در این همایش، دغدغه اصلی ما بسترسازی مناسب برای تبادل و تضارب آرا و اندیشهها به منظور تبیین علمی و واقعبینانه کلیات اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت منابع انسانی و مالی از طریق جلب توجه و حمایت ذینفعان کلیدی بود. در این راه، چشم امید به عزم ملی و ارتقای سطح مشارکت عمومی داشتیم. اکنون که کارنامه تلاش چندین ماهه برای برگزاری آبرومندانه این همایش را مرور میکنیم با همه وجود خداوند را شاکریم، چرا که با افتخار ملاحظه میکنیم به رغم همه مشکلات و محدودیتها تجربه شیرین همکاری و تعامل آموزش و پرورش و دانشگاه برکات ارزشمندی به همراه داشته و فرصت همت مضاعف و تلاش مضاعف برای پیشرفت و تعالی روز افزون آموزش و پرورش ، بیش از هر زمان دیگری فراهم گردیده است.
دستاوردهای همایش اول ما را بر آن داشت تا جهتگیری اصلی خود را در دومین همایش ملی که برای سال آینده پیش رو خواهیم داشت به تبیین ابعاد و مؤلفههای اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت منابع انسانی و مالی اختصاص دهیم و با تمرکز بر احصاء فرآیندهای اصلی مدیریت منابع زمینه مناسب تری برای تقویت تفکر راهبردی، نگرش سیستمی و کل نگر و ایجاد ادبیات مشترک به منظور خلق چشمانداز واحد و افزایش سطح همگرایی و همدلی بین همه ذینفعان کلیدی فراهم سازیم.»
این همایش، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، تلاش نمود تا متناسب با آرمانها و اهداف متعالی این سند که عرصه تعلیم و تربیت را از مهمترین زیـر سـاختهـای تعـالی همـه جانبـه کشور میداند شرایط مناسبی را بـرای ارتقـای سـرمایه انسـانی آموزش و پرورش رقم بزند.»
یافتههای این همایش محصول همفکری و مشارکت مدیران، کارشناسان و خبرگان آموزش و پرورش کشور و نیز بیش از یکصد و پنجاه نفر از اساتید و پژوهشگران از دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در سرتاسر ایران اسلامی بوده است. دبیرخانه همایش در دو محور بیش از ۴۷۰ چکیده و ۱۳۲ مقاله علمی ارایه شده را بر اساس ضوابط ومعیارهای علمی و محورهای همایش داوری نموده است.»
بررسی و تحلیل مقالات منتخب و همچنین سخنرانی های کلیدی و مباحثات انجام شده در جریان برگزاری چهار نشست تخصصی منجر به اخذ نتایج و یافته های ارزشمندی گردید.
دستاوردهای حاصل از سخنرانیهای کلیدی:
آموزش و پرورش یکی از مولفههای اقتصاد مقاومتی است از این رو بسیار حائز اهمیت است که نخبگان علمی کشور حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا الگوی مطلوب آن شناسایی و در دسترس قرار گیرد.
مدیریت مدرسه و نهادهای وابسته به آن باید توانمندی شناسایی و حل مسئله را پیدا کنند و این موضوع مولفه مهمی برای توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است و چنانچه این هدف اساسی مورد توجه قرار نگیرد «مدرسه محوری» در میدان عمل، نمایان نخواهد شد.
آموزش عمومی وظیفه اصلی دولتهاست امّا باید پذیرفت که روشهای ارائه خدمات آموزش و پرورش دستخوش تغییرات اساسی شده است و این همان موضوع اصلی اقتصاد آموزش و پرورش میباشد که شایسته است بیش از پیش به آن پرداخته شود.
هدف از اقتصاد آموزش و پرورش کاستن منابع در اختیار نظام تعلیم و تربیت نیست بلکه هدف استفاده بهینه از منابع میباشد در این راستا ضروری است پارهای از شاخصهای منابع انسانی آموزش و پرورش از جمله شاخص نسبت معلم به دانشآموز و نسبت معلم به عوامل پشتیبانی مبتنی بر اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت مورد بازنگری قرار گیرد.
از آنجایی که رکن رکین تغییرات در سیستمها و سازمانها به ویژه ابرسیستمی همچون آموزش و پرورش، نیروی انسانی است لذا برگزاری سلسله همایشهای اقتصاد آموزش و پرورش با مشارکت نهاد دانشگاه، فرصت مناسبی برای همسوسازی اندیشهها در مسیر اهتمام به اقتصاد آموزش و پرورش میباشد و لازم است با تشکیل یک دبیرخانه دائمی این موضوع حیاتی به طور ویژه پیگیری گردد.
تحقق اهداف ذیل اقتصاد آموزش و پرورش، نیازمند بازخوانی و در صورت لزوم تغییر، سیاستها، راهبردها، روشها و رویههای مدیریتی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور میباشد که باید با پشتوانه علمی و یافتههای تجربی مورد توجه تمام دستاندرکاران قرار گیرد.
نظام تعلیم و تربیت کشور، باید برای آموزش، نگهداشت و ارتقاء دانش اقتصادی کارکنان و معلمان یک سیر مطالعاتی- پژوهشی برگرفته از کرسیهای آزاداندیشی را احصاء و عملیاتی نماید.
در خاتمه امید است سلسله همایشهای اقتصاد آموزش و پرورش زمینه ساز تحقق آیندهای روشن و آرمانی برای نظام آموزشی کشور باشد ؛ بهگونهای که، آیندگان از دستاوردهای همایش به مثابه یک سند زنده و معتبر برای طراحی و پیادهسازی موفق الگوی اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت منابع یاد کنند.»
اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن و در دو محور نظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش و برنامهریزی منابع انسانی در آموزش و پرورش در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در این همایش که با سخنرانی سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش آغاز شد، اساتید دانشگاه،دانشجو معلمان، مدیران کل و معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور حضور داشتند.
ارسال دیدگاه