فعالیتهای معاونان پرورشی و فرهنگی استانهای سراسر کشور ارائه شد
تهران (پانا) - فعالیتهای معاونان پرورشی و فرهنگی استانهای سراسر کشور در حضور سه مدیرکل حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی امروز صبح در سالن جلسات معاونت ارائه شد.
کارگروه مشورتی قطبی معاونان پرورشی و فرهنگی استانها امروز صبح در سالن جلسات معاونت برگزار شد. در این کارگروه هر معاون به ارائه فعالیتهای خود در ۳ حوره پرورشی و فرهنگی پرداختند.
در این کارگروه علاوه بر معاونان پرورشی و فرهنگی استانها، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره، زهرا مظفر و معلمی معاونان اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی حضور داشتند.
۹ دارالقرآن فعال در استان البرز
مسعود مهرانینیا، معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از فعالیتهای خود پرداخت و گفت: «یکی از برنامههای ما در حوزه قرآنی اجرای طرح ملی حفظ جز سی است. در استان البرز ۹ دارالقرآن فعال داریم و سعی داریم با بهسازی، آنان را به پایگاههای انس با قرآن تبدیل کنیم.»
او ادامه داد: «مسابقات قرآن ما در سطح مدارس آغاز خواهد شد و از ظرفیت شهرداریها در برگزاری مسابقات استفاده میکنیم تا مسابقات را در مدارس و محلات برگزار کنیم.»
مهرانی نیا گفت: «در حوزه نماز با همکاری ستاد اقامه نماز و مرکز تخصصی نماز از ظرفیتها استفاده میکنیم و افراد وارد مدارس میشوند.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز به طرح "کرج شهر نماز" اشاره کرد و گفت: «در این طرح دانشآموزان سوم ابتدایی را هدفگذاری کردیم. برگزاری جشن عبادت را نیز نهادینه کردیم و در حوزه عترت در طرح امام شناسی و مصباحالهدی اقدامات خوبی را انجام دادهایم.»
او گفت: «۳۰ هزار دانشآموز ما در سال گذشته با امام سجاد در قالب طرح امام شناسی آشنا شدند و چند جلد کتب را تدوین کردیم.»
مهرانینیا افزود: «در دو دارالقرآن استودیو ضبط همخوانی برپا کردیم و اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم. تمام برنامههای ما برای ۴۶۰ هزار دانشآموز که ۳۶۰ هزار نفر در کرج هستند برگزار میشود.»
او درباره فعالیتهای حوزه اداره کل مشاوره و امور تربیتی گفت: «در استان با مشکل نیروی انسانی مواجه هستیم و تعداد بازنشستگی و انتقالی زیاد است اما اکنون ساماندهی لازم صورت گرفته است.»
مهرانی نیا گفت: «در بخش مردان ازنظر مشاور کمبود داریم و سعی کردیم با نیروی حقالتدریس کمبودها را جبران کنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز افزود: «در حوزه درس تفکر و سبک زندگی در مناطق صعبالعبور با مجوزهایی، ساماندهی نیروی انسانی را انجام دادیم.»
او گفت: «گروههای همیار مشاور در مدارس و مناطق فعال شدهاند اما نیاز به توجه بیشتر با توجه به آسیبهای اجتماعی و مشکلات فرهنگی وجود دارد.»
مهرانینیا افزود: «۱۰ منطقه از استانداری به ما معرفی شده است که در حوزه آسیبهای اجتماعی برنامههای ویژه مشاوره را انجام میدهیم و گروههایی به مناطق بدون مشاور اعزام میکنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز درباره فعالیتهای اداره کل فرهنگی هنری گفت: «ما سعی کردیم از ظرفیتهای حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنیم.»
او کانونهای فرهنگی تربیتی البرز را فعال دانست و گفت: «انجمن نمایش و موسیقی فرهنگیان و دانشآموزان را احصا کردیم و با ساماندهی فعالیت گروههای نمایشی آنان را استعدادیابی میکنیم و برای دهه فجر ۱۵۰ نمایش خواهیم داشت.»
مهرانی نیا گفت: «هفتهای ۲ سانس از کانونها میزبان برگزاری نمایشهای دانشآموزی است. تمام سالنها و امکانات با ما برای برگزاری کرال فرهنگیان نیز هماهنگ هستند.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز گفت: «پرسش مهر ریاست جمهوری امسال با قوت بیشتر در حال انجام است و در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیتهای چشمگیری در حال انجام است تا تجهیز و بهسازی کتابخانهها صورت گیرد.»
مهرانینیا به اردوی راهیان نور دانشآموزی اشاره کرد و افزود: «۲ هزار و ۴۳ دانشآموز به اردوهای راهیان نور اعزام شدند همچنین برنامههای اوقات فراغت ما به سمت مهارتآموزی است.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز افزود: «دورههای فنی و حرفهای برای دانشآموزان برگزار و به دانشآموزان برای شرکت در اوقات فراغت گواهی حضور داده شده است.»
مهرانینیا از شرکت بیش از ۳ هزار دانشآموز زیارت اولی نیز خبر داد که اردوهای این استان ادامه خواهد داشت.
او افزود: «اردوهای یکروزه را در استانها داریم که ظرفیتهای رایگان برای شرکت دانشآموزان بیبضاعت به ما داده شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز عدم تناسب زیرساختهای استان با جمعیتهای دانشآموزی را یکی از مشکلات و تهدیدهای استان البرز دانست و گفت: «ما در استان تراکم بالای دانشآموزی داریم که متوسط این تراکم ۳۸ است اما ما کلاسهایی با ۴۵ دانشآموز هم داریم.»
۸۱ اقدام عملیاتی در شهر تهران در دستور کار است
عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران گفت: «ما از دو سال گذشته اتاقهای اندیشهورز را فعال کردیم و ۱۵۵ اقدام عملی داشتیم.»
او ادامه داد: «ما در شهر تهران ۱۰ عنوان برنامه و ۸۱ اقدام عملیاتی را پیش گرفتیم که متناسب با سیاستهای راهبردی و سند تحول بنیادین است.»
کریمی افزود: «کارهای زیربنایی که در استان فارس در گردهمایی معاونان پرورشی مطرح شد را بررسی کردیم و فعالیتهای مهم را عملیاتی خواهیم کرد.»
او همچنین گفت: «ما برای اولین بار با تمام افراد هستههای مشاور مصاحبه کردیم و بالغبر ۱۴۵ نفر گزینش شدند. از سال گذشته تاکنون ۶ مرکز مشاوره دیگر به ۱۳ مرکز اضافه شدند.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران گفت: «به دنبال هستیم ۴۰ روز برنامه داشته باشیم و در دهه فجر این برنامهها را اجرایی میکنیم. همچنین برای اطلس مشاغل استانی تلاش میکنیم که ۳۳ نفر مسئول این حوزه انتخاب شدند اما در بحث اعتبارات مشکل داریم لذا باید از این نظر و خوراک فکری کمک شود.»
کریمی افزود: «در بحث کتاب و کتابخوانی باید اقدامات گستردهای انجام شود و فرهنگ مطالعه افزایش پیدا کند.»
او افزود: «امسال بیش از ۶۵۰ پایگاه اوقات فراغت داشتیم و ۴۵۰۰ دانشآموز در تابستان امسال به رامسر فرستادیم. همچنین در اردوی "یکروزه طعم جبهه" دانشآموزان را با جبهه آشنا کردیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران از شرکت ۱۵ هزار دانشآموز در اردوهای راهیان نور جنوب خبر داد که تاکنون حدود ۴ هزار اعزام شدهاند.
به سمت مدرسه قهرمان برویم
سید مجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی شهرستانهای استان تهران گفت: «برنامه استراتژیکی مبتنی بر تفاهمنامه با حوزه پرورشی داریم و در سطح کشور در تراکم برنامهها و نیروی متخصص مشابه استانهای دیگر هستیم.»
او ادامه داد: «باید تفاهمنامههای حوزه پرورشی ساماندهی شود و بر این موضوع نظارت و پایش وجود داشته باشد.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهرستانهای استان تهران بر پرهیز از تعدد نشریات در حوزه پرورشی تأکید کرد و گفت: «به سمت نشریههای الکترونیکی برویم و در کنار آن رویکرد مسابقات را تغییر دهیم تا مدرسه محوری را در سطح مدارس دامن بزنیم و به سمت مدرسه قهرمان برویم.»
برگزاری برنامه ویژه مشاوره در استان قم
ناصر حمزهای معاون پرورشی و فرهنگی استان قم درباره فعالیتهای این استان گفت: «در بخش قرآن و عترت مدارس ما تقسیمبندی شدند که برنامههای مختلفی را در بحث گفتمان دنبال میکنند.»
او ادامه داد: «در بحث گفتمان ۴۰۰ آموزگار را در پایه چهارم آموزش میدهیم و ۶۵ مدرسه فعال در حوزه حفظ جز سی را معرفی میکنیم.»
حمزهای افزود: «برنامه ویژه مشاوره درباره مشاوره تحصیلی و سازشی خواهیم داشت که به صورت زنده تلویزیونی برگزار خواهد شد.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان قم گفت: «مدیران مدارس از ما مطالبه میکنند باید راهکاری ارائه تا مشکلات سر راه مدارس برداشته شود.»
او کمبود نیروی انسانی را از مهمترین مشکلات حوزه دانست و درباره محتوای آموزشی تربیتمعلم گفت: «محتوای آموزشی دروس پرورشی مربیان باید ساماندهی شده باشد تا نیروها کارامد باشند.»
حمزهای گفت: «از ظرفیت مدارسی که کتابخانههای مستقل دارند استفاده و پست کتابدار برای آنان مشخص شود.»
برای پاسخگویی به شبهات دانشآموزان همت کنیم
حسن آقا یوسفی، معاون پرورشی و فرهنگی استان همدان به طرح معرفت اشاره کرد که امسال نیز برگزار میشود و گفت: «این طرح در حوزههای مختلف اجرا میشود و برای همکاران و طلاب در متوسطه اول خواهد بود.»
او بر استفاده از ظرفیتهای مؤسسات و تشکلهای استان تأکید کرد و ادامه داد: «جواب دادن به شبهات دینی بچهها باوجود فضای مجازی کاری دشوار است که همت ویژهای برای این موضوع باتربیت نیروهای خاص را میطلبد.»
آقا یوسفی ادامه داد: «تلاش کردیم با استفاده از اعتبارات استان امور تربیتی را ویژه ببینیم و فعالیتها را توسعه دهیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان همدان گفت: «باید بر روی طبقهبندی مشاغل و تجهیز مراکز مشاوره توجه بیشتر شود و به حوزه مدیران توجه کنیم.»
او گفت: «در حوزه فعالیتهای فرهنگی هنری درخشیدهایم و ظرفیتهای بینظیری را در حوزه تئاتر و نمایش نیز پیدا کردیم.»
راهاندازی مرکز مشاوره در استان قزوین
علی انصاری، معاون پرورشی و فرهنگی استان قزوین از راهاندازی مرکز مشاوره خبر داد و گفت: «مشکلات تحصیلی، خانوادگی و ارتباطی در این مرکز مورد بررسی قرارگرفته است.»
او از شرکت حدود ۲۶ هزار در آزمون سلامت روان خبر داد و گفت: «در بحث یادگیری هر نفر یک مهارت، ۶۶ درصد دانشآموزان متوسطه اول اظهار کردند که هیچ مهارت شغلی ندارند.»
انصاری به ارائه آمارهایی از استان قزوین و دانشآموزانش درزمینهٔهای مختلف پرورشی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: «درزمینهٔ کتابخانههای کلاسی باید برای کلاسهایی که کتابخانه وجود ندارد برنامهریزی کنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی استان قزوین گفت: «تمام فعالیتهای پرورشی باید پژوهش محور باشد و در صورت کاربردی ادامه پیدا کند.»
ارسال دیدگاه