سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان:
باید برای دانشگاه فرهنگیان یک نقش استراتژیک تعریف کنیم
تهران (پانا) - سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان معتقد است باید برای دانشگاه فرهنگیان نقش استراتژیک تعریف شود و صفر تا صد امر تربیت معلم فقط نباید از سوی یک مرکز به تنهایی صورت گیرد.
محمود مهرمحمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «نباید همه دستاوردهای علمی دنیا را به فرهنگی که به آن تعلق داریم نسبت دهیم. نقش ما در تمدن شرقی و اسلامی بسیار پررنگ است اما بسیاری دستاوردهای علمی دنیا منفک از عالم دیانت و نگرشی است که ما از آن دم میزنیم.»
او ادامه داد: «در اوایل انقلاب تربیت مدرس را پایهگذاری کردیم اما این امر مغفول ماند و اکنون در شاکله آموزش عالی مقولهای به نام تربیت مدرس یا استاد برای دانشگاهها موضوعیت ندارد.»
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: «مراکز تربیت معلم که زیرمجموعه آموزش و پرورش بودند از برههای به بعد ماهیت آموزش عالی یافتند و مدارکشان معادلسازی و به رسمیت شناخته شد اما منهای این جریان، داستان تربیت معلم نیز با بیمهری کمال و تمام مواجه شده است.»
او افزود: «موضوع تربیت مدرس برای دانشگاه نیز همانطور که گفته شد مغفول واقع شده است. دانشگاه فرهنگیان میخواهد عزت و احترام و حیثیتی به امر تربیت معلم ببخشد. دانشگاه فرهنگیان در خانواده آموزش عالی منحصر به فرد و به نوعی دردانه آموزش عالی است. در یکصدمین سال شروع به فعالیت تربیت معلم هستیم و لازم است ماموریتهای دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد.»
مهرمحمدی افزود: «در یکصد سال گذشته تربیت معلم را به عنوان عنصری ویژه مورد توجه قرار ندادیم باید برای دانشگاه فرهنگیان یک نقش استراتژیک تعریف کنیم البته صفر تا صد امر تربیت معلم فقط نباید از سوی یک مرکز به تنهایی صورت گیرد.»
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان افزود: «آموزشگری مانند یک اشانتیون به کسی که پژوهشگری کرده است داده میشود و چنین ذهنیتی که هر کس پژوهشگر خوبی بود آموزشگر خوبی هم هست وجود دارد. این امر کیفیت یاددهی یادگیری را تحتالشعاع قرار میدهد.»
او گفت: «ضرورت انجام پژوهشهایی پیرامون روشهای مختلف آموزش و تدریس در آموزش عالی که موجب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری میشود احساس میشود وزارت علوم باید با اختصاص بودجه ویژه، سهمی برای اتفاقاتی این چنینی درنظر بگیرند. انتشار نشریات تخصصی معطوف به آموزش رشتههای تخصصی نیز میتواند مفید باشد.»
مهرمحمدی افزود: «وزنی که آییننامه ارتقای هیئت علمی به پژوهش میدهد بالاتر از آموزشگری و مواردی مانند خلاقیت در امر آموزش است.»
او تاکید کرد: «باید ردپایی از تربیت معلم در همه دانشگاهها وجود داشته باشد. بهترین دپارتمانهای ریاضی و هنر و... برای تربیت معلم ریاضی و هنر و... وجود دارد.»
ارسال دیدگاه