مدیر حوزههای علمیه کشور: باید آموزش و پرورش در اولویت مسائل کشور قرار گیرد
اعرافی: روحانیت در تمام ابعاد باید در کنار آموزشوپرورش باشد
تهران (پانا) - مدیر حوزههای علمیه کشور بر لزوم حمایت روحانیت از آموزشوپرورش و قرار گرفتن این وزارتخانه در اولویت مسائل کشور تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علیرضا اعرافی در دوازدهمین هماندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در مشهد گفت: «پیامبر (ص)، تمام معلمان، مربیان پزشکان و طبیبان قلبهای جامعه هستند و نقش معمار جان و روح رادارند، در آموزشوپرورش، حوزه و دانشگاه آن زمانی به وظیفه خود درست عمل کردهایم که مانند طبیب جانودل عمل کنیم.»
عضو شورای عالی حوزههای علمیه ادامه داد: «رسالت ما در ستاد همکاری بین حوزه و آموزشوپرورش تجمیع توانمندیهای کلان و بنیادی، داناییهای مصداقی، مهارتهای لازم و انگیزههای وافر برای هدایت خلق و پایهریزی درست در کودکی و نوجوانی است.»
او افزود: «باید تمام ابزارهای لازم برای تعلیم و تربیت فراهم شود، ابزارهای از قبیل تشویق، تذکر، بازدارندگی، پیش برندگی و نفوذ بر عمق جان میتواند منجر به یک شخصیت جامع و متوازن شود در نهاد حوزه و آموزشوپرورش و مدرسه باید بهکارگیری شود.»
به گفته اعرافی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بیش از ۶ سال مورد توجه بوده است، او ادامه داد: «این سند برآمده از تمام تجربیات چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی بوده و در این سند تلاش شد تا تمام تجارب جمعآوری شود و با یک نگاه کلان این سند تولید شد.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «باید شاهد این باشیم که این سند در تمام شهرها و مدارس مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد، همچنین درباره این سند باید مطالعه و فرهنگسازی کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برای پیشبرد سند تحول بنیادین و تأمین نیازهای سخت و نرمافزاری آن بیشتر کمک کند.»
او گفت: «سند تحول بنیادین یک نگاه جامع و متوازن به تربیت با توجه به نگاه اجتهادی و عقلانی اسلامی داشته است. دانشآموزان ما باید همزمان با فراگیریهای خود از تربیت اجتماعی، سیاسی، هنری نیز برخوردار باشند، همچنین دانشآموزان باید تعلق بهنظام خانواده را حس کرده و در عمق جان خود داشته باشند، بنابراین مقوله خانواده و تعلقات خانوادگی از نکات مهم در این سند است.»
آموزش و پرورش باید رشد علمی کشور را برای دانشگاه و حوزه پایهریزی کند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه سند تحول به تقویت هویت ملی، انقلابی، اسلامی و هویت مستقل در برابر غرب را نیز از دیگر موضوعات موردتوجه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش دانست و گفت: «سیستم آموزشوپرورش باید کشور را به بالاترین درجات علمی برساند و رشد علمی کشور را برای دانشگاه و حوزه پایهریزی کند، علاوه بر این توجه به مهارتهای زندگی و روح معنوی و اخلاقی از دیگر نکات کلیدی سند تحول بنیادین است که باید موردتوجه قرار گیرد.»
مدیر حوزههای علمیه کشور در ادامه گفت: «آموزشوپرورش را باید در اولویتهای مسائل کشور بدانیم و همه باید حامی و همراه آموزشوپرورش باشیم و روحانیت نیز باید در تمام ابعاد کنار آموزشوپرورش و جوانان باشد، آنگاه افراد با این نگاه در کار تبلیغ خود نیز موفقتر هستند.»
او افزود: «تعلیم و تربیت هم ازلحاظ درونمایههای دینی، دقیق و عمیق بوده و هم ازلحاظ دانشهای علوم تربیتی یک دنیای بیپایان است که برای تأمین نیازها به عظمت این کار و لوازم و اقتضائات آن توجه داشته باشیم که نیازمند این است که حوزه بهصورت عمیق بهموضوع تعلیم و تربیت نگاه کند.»
در مدارس مهم کشور گروههای علمی در حوزههای فقهی و کلام تشکیل دهیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «بهعنوان حوزه باید بهطیف نیازهای آموزشوپرورش توجه کنیم، مدیریت حوزهها در یک سال مدیریت خود در طراحیهای جامع خود طرح کار ویژههای روحانیت، آمایش و ۲۰۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف در ۱۱ حوزه آموزشی طراحیشده و در این درخت واژه رشتهها به حوزه تعلیم و تربیت در فقه، مشاوره پرداختهشده، همچنین در طول یک سال چند رشته را در حوزه تربیت اسلامی و مشاوره نهایی شده و مسیر اجرا را طی میکند.»
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: «در مدارس مهم کشور گروههای علمی در حوزههای فقهی و کلام تشکیل دهیم و اعلامشده که حدود ۴۰۰ گروه تشکیلشده و لازم است که در مدارس به نحوی هیئتهای اندیشهورز ناظر بر مسائل آموزشوپرورش وجود داشته باشد.»
او افزود: «باید مطالعات مستمر برای آسیبشناسی وضعیت دانشآموزی تشکیل شود و اگر مطالعات آسیبشناسی نداشته باشیم، تمامکارها بهخوبی انجام نمیگیرد.»
اعرافی در پایان گفت: «جایگاه و نقش آموزشوپرورش باید صیانت شود، جایگاه آموزشوپرورش از سوی جامعه نیز باید موردحمایت و همراهی قرار گیرد، همچنین تمام حرکات آموزشوپرورش در چهارچوب قانون و مقررات باید صورت گیرد.»
ارسال دیدگاه