بطحایی: کنکور نمیگذارد معلم و دانشآموز در کلاس به ساحتهای دیگر تعلیم و تربیت توجه کنند
آموزش و پرورش بزودی با کمک همه دلسوزان تعلیم و تربیت به مسیر اصلی خود بر میگردد
گلپایگان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش یکی از موانعی را که به شدت اهداف اصیل تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است، آزمونهای مکرر و توجه به حافظهمحوری دانست.
سیدمحمد بطحایی در سفر یک روزه خود به شهرستانهای گلپایگان و خوانسار در بیستمین جشنواره مجمع خیرین مدرسهساز گلپایگان حضور یافت.
بطحایی در این مراسم گلپایگان را شهری عالمپرور دانست و گفت: فرهنگ این مرز و بوم و آموزش و پرورش کشور مدیون شهر گلپایگان است.
او اولین قدم برای رسیدن به آموزش پرورش توسعهیافته و مطلوب را فضا و تجهیزات آموزشی دانست و گفت: نیمی از کلاسهایی که در سال جدید تحصیلی به بهرهبرداری رسید، از سوی خیران ساخته شده است. این قدم بسیار مهمی است چون شما خیران عزیز در ساختن فرهنگ کشور مشارکت میکنید.
بطحایی خطاب به خیران مدرسهساز گفت: فضایی که شما میسازید، درست است که از گچ و خاک و آجر ساخته شده اما این فضا یک معلم محسوب میشود زیرا که در نظام تعلیم و تربیت امروز فضا نقش یک معلم را ایفا میکند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیار امیدوارم که یک روز در چنین جلسهای رئیس آموزش و پرورش در گزارش خود به جای گفتن از رتبههای زیر صد و تکرقمی در کنکور، بگوید که دانشآموزان گلپایگانی در مهربانی کردن و در دستگیری از مستمندان و نیکی کردن به افراد رتبه برتر را کسب کنند. این مساله آرزوی همه معلمان استو آموزش و پرورش عمومی ما باید مسیر خود را به این سمت تغییر دهد.
او ادامه داد: برای رسیدن به این هدف بزرگ موانعی وجود دارد که برداشتن آن کار یک روز و یک ماه و یک سال نیست. ما برای برداشتن این موانع از دوره ابتدایی شروع به کار کردهایم.
بطحایی یکی از موانعی را که به شدت اهداف اصیل تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است، آزمونهای مکرر و توجه به حافظهمحوری دانست و گفت: بنده را متهم به ضد علم بودن میکنند؛ من نمیگویم به علم بیتوجه باشیم حرف من این است که توجه ما به ساحت علم در سطح بسیار سطحی و حافظهمحوری آنقدر زیاد شده که ساحتهای دیگر تعلیم و تربیت را به فراموشی سپردهایم.
وزیر آموزش و پرورش به مقوله کنکور اشاره کرد و گفت: مخالفت ما با کنکور که تیشه به ریشه تربیت صحیح دانشآموزان وارد میکند، به خاطر تلاش برای تغییر شکل و شیوه برگزاری آن نیست؛ ما معتقدیم کنکور نمیگذارد معلم و دانشآموز ما در کلاس به ساحتهای دیگر تعلیم و تربیتی توجه کند. این برای کشوری که نیاز فرزندانش تمرین مهارتهای زندگی است، اما منافع برخی از بازار کاذب کنکور و مهارتهای بیهوده تستزنی از چند ده هزار میلیارد تومان سر بزند، بسیار بد است. من مطمئنم آموزش و پرورش بزودی و با کمک همه دلسوزان تعلیم و تربیت، به مسیر اصلی خود بر میگردد.
او ادامه داد: فلسفه برگزاری اردوهای دانشآموزی این است که بچهها صبر کردن و تحمل رفتار دیگران را یاد بگیرند اما امروز اردوهای ما نیز محلی برای تمرین تست و آزمون و کنکور شده است. همچنین سیطره کنکور در کار مدارس ما اختلال ایجاد کرده است.
بطحایی گفت: خانوادهها و همه آحاد جامعه باید این مطالبه را داشته باشند که در کلاس درس یک بخش از یادگیری به تمرین مهارتهای اخلاقی و اجتماعی زندگی تعلق داشته باشد طوری که فرزندان ما بعد از فارغ التحصیلی و ازدواج به دلیل نبود این مهارتها کارشان به طلاق و پلههای دادگستری نرسد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رسیدن به این هدف نیازمند فضاهای آموزشی مناسب است. من چگونه از معلم خود توقع داشته باشم که در کلاسی با جمعیت ۴۵ دانشآموز، علاوه بر مهارتهای شناختی بر روی سایر مهارتهای اجتماعی و فردی و زندگی کار کند؟
او ادامه داد: برای من به عنوان عضوی از هیات دولت باعث تاسف است که در بازدید سرزده از برخی از شهرهای کشور میبینم که در کنار ساختمان شیک و مستحکم دستگاههای دولتی، یک مدرسه فرسوده است که سقف و دیوار آن در حال خراب شدن است. این مساله برای کشوری که همه ارکان و مدیران آن معتقدند آینده جامعه در مدرسه ساخته میشود، یک نقص بزرگ است.
بطحایی گفت: همه آحاد جامعه باید ایمان بیاورند که تا مدرسه درست نشود، تعارضات اجتماعی و اعتیاد حل نمیشود. این مساله باید به مطالبه اجتماعی تبدیل شود و کار یک وزیر و مدیر کل و نماینده مجلس نیست.
امیرعلی نعمتالهی معاون حقوقی امور مجلس، علی الهیارترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش و محمدحسن قائدیها، مشاور وزیر آموزش و پرورش در جذب مشارکتهای مردمی و خیرین در این سفر سیدمحمد بطحایی را همراهی میکنند.
ارسال دیدگاه