با حذف مشق شب، دانش‌آموزان بعد از مدرسه چه خواهند کرد

معاون آموزش ابتدایی فعالیت‌های جایگزین مشق شب دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی را تشریح کرد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید مشق شب حذف و تکالیف مهارت محور جایگزین آن می شود، تاکید کرد از امسال به دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی مشق شب داده نخواهد شد

کد مطلب: ۸۵۵۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
با حذف مشق شب، دانش‌آموزان  بعد از مدرسه چه خواهند کرد

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا در این باره اظهار کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و برعکس به یک برنامه تنش‌زا بین بچه‌ها و والدین تبدیل شده است.
به گفته او، در مرحله اول، برنامه حذف مشق شب در کلاس‌هایی که تراکم ۱۶ تا ۲۵ دانش‌آموز دارند اجرا خواهد شد به این نحو که بچه‌ها تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام می‌دهند و ساعت‌های بیرون از مدرسه را صرف مهارت‌آموزی می‌کنند.
وی با بیان اینکه اکنون این برنامه مراحل پایانی را طی می‌کند و تا قبل از مهرماه به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد، گفت: برنامه حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت‌محور در سال‌های آینده به دیگر مدارس نیز تعمیم داده خواهد شد زیرا این برنامه مبتنی بر رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی است به این نحو که بچه‌ها فعالیت‌های یاددهی و یادگیری را تا جایی که مربوط به کلاس‌های درس می شود در مدرسه انجام دهند و بیرون از مدرسه فعالیت‌های مکمل و مبتنی بر مهارت داشته باشند.

این برنامه مبتنی بر رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی است به این نحو که بچه‌ها فعالیت های یاددهی و یادگیری را تا جایی که مربوط به کلاس‌های درس می شود در مدرسه انجام دهند و بیرون از مدرسه فعالیت‌های مکمل و مبتنی بر مهارت داشته باشند

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این باره چارچوبی تهیه شده است که در برگیرنده مهارت‌های مورد نظر در سند برنامه درسی ملی همچون انضباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، حفظ محیط زیست، آموزش شهروندی، استفاده درست از منابع است و معلمان می‌توانند متناسب با این مهارت ها همراه با خلاقیت‌های خود برنامه‌ها را دنبال کنند.
حکیم‌زاده بیان کرد: در این برنامه‌ها، به عنوان مثال، دانش‌آموز می‌تواند همراه خانواده خود یک روز خرید روزانه منزل را انجام دهد و حساب ها و پرداخت ها را اداره کند تا هم مفاهیم ریاضی را تمرین کند و هم با مفاهیم مدیریت مالی آشنا شود.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه حفظ محیط زیست، برای دانش‌آموز می‌توان در مسیر مدرسه تا خانه مشاهدات، یادداشت‌ها و بازگو کردن مواردی که می‌تواند محیط زیست را تهدید کند، در نظر گرفت. درباره انضباط و مسئولیت پذیری تکلیف یک دانش‌آموز می‌تواند این باشد که کتاب‌ها و وسایل اتاق خود را منظم کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: استان‌ها نیز نمونه‌های متنوعی از برنامه‌های مهارت‌محور را ارائه کرده‌اند که برای اجرایی کردن آنها، این معاونت چارچوب‌ها را مشخص می‌کند و در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد.
به گفته حکیم‌زاده، برای پایه های ۴، ۵ و ۶ و دوره اول متوسطه نیز برنامه ویژه مدرسه یا بوم در سال تحصلی جدید در نظر گرفته شده است به این نحو که دو ساعت از زمان رسمی آموزش در هفته به برنامه‌ای که مدرسه برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرد، اختصاص داده می شود.
وی یادآورشد: در این حالت حجم کتاب‌های درسی به صلاحدید معلم ممکن است کاهش یابد تا برنامه ویژه جایگزین شود همچنین با نظارت مدیر و شورای مدرسه و با استفاده از ظرفیت‌های بیرون و درون مدرسه، می‌توان برنامه‌های مبتنی بر مهارت برای دانش‌آموزان در نظر گرفت و در این دو ساعت به هیچ وجه کلاس‌های تست، تقویتی و تکمیل دروس جز برنامه ویژه مدارس نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار