معاون ابتدایی آموزشوپرورش:مهمترین جنبه کسب مهارت معلمی توجه به بُعد عاطفی و روانی در مدارس است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم حذف رقابتهای فردی در نظام آموزشی به ویژه دوره ابتدایی تاکید کرد و از دانشگاه فرهنگیان خواست معلمانی را پرورش دهد که این نگرش را در جامعه توسعه دهند.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در نشست تخصصی کارورزی دانشگاه فرهنگیان، رهرو راه بودن و گام برداشتن در مسیر اولیا و انبیای الهی را از لوازم دوست داشتن اهل بیت دانست و گفت: «منبع اصلی برای فراگیری اصول و الگوی معلم و شاگردی و شیوههای راهبری، کتاب وحی است.»
او ادامه داد: «هر انسانی در وجودش ظرفیت پیامبرشدن را دارد اما چگونگی استفاده از لحظه لحظه زندگی و رهرو چه کسی بودن، فوز عظیم و خسران او را رقم میزند. تاثیر راهبر در بحث کارورزی بسیار با اهمیت است، دانشجومعلم در همه زمانی که از سوی شما هدایت میشود، از شما تاثیر میپذیرد و تجربه کسب میکند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش استادان کارورز و کارورزی را به سبب تاثیر در شکلدهندگان آینده جامعه ایران و جهان تاثیرگذارترین کار دانست و افزود: «استادان کارورزی حلقههای واسط میان معلم باتجربه و دانشجو معلم هستند و با تنظیم رابطه و ایجاد درک درست از معلمی به دانشجومعلمان میآموزند چگونه معلم باشند و نسل آینده را بسازند.»
او بر اهمیت احترام به تجارب معلمان تاکید کرد و گفت: «استاد کارورز علاوه بر انتقال هنر معلمی و کلاسداری میتواند منابع خوب برای دریافت راهکار به دانشجو معرفی کند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ویژگیهای شخصیتی را مهمترین صلاحیت لازم معلمی دانست و گفت: «معلمان با ویژگیهای شخصیتیشان در ذهنها ماندگار میشوند. آمادهسازی دانشجو-معلمان برای تدریس تنها یک بعد تربیتِ معلم شایسته است، بعد روانی و عاطفی، جو اجتماعی و تعاملی، بعد فیزیکی و آکادمیک چهار بعد مدرسه است که در تربیت معلم باید آنها را دید.»
حکیمزاده گفت: «شاید مهمترین جنبه آمادگی و کسب مهارت معلمی توجه به بعد عاطفی و روانی در مدارس است که مورد غفلت واقع شده است.»
او به اهمیت توجه به حاشیه در کارورزی تاکید کرد و گفت: «با ورود بحث یادگیری معکوس به مدارس نقش معلم تغییر یافته و شما وظیفه دارید معلمان را برای این نقش جدید آماده کنید. تعاملات درست و ایجاد دوستی و محبت عامل موفقیت در حرفه معلمی است. معلمان آینده باید نسبت به این موضوع آگاه شوند که با پذیرش و احترام به همه دانشآموزان و ایجاد این پیام مثبت که همه دانشآموزان میتوانند موفق باشند، در ایجاد فضای شاد در مدارس موثر هستند.»
باید همه رقابتها از نظام آموزشی به ویژه ابتدایی حذف شود
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش استادان کارورزی را حلقه وصل میان دستاوردهای دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی دانست و گفت: «توجه جدی و وفاداری به سند تحول بنیادین از انتظارات آموزش و پرورش از دانشگاه است. در سند تحول بنیادین اولویت تخصیص منابع دوره ابتدایی است، انتظار میرود این نگاه مثبت به دوره ابتدایی به عنوان تاثیرگذارترین دوره و افتخار معلم ابتدایی بودن به نومعلم انتقال داده شود.»
حکیمزاده ادامه داد: «برای رفتار همدلانه و عادلانه در جامعه امروز معلمان باید در دوره ابتدایی این نگرش را شکل دهند، باید رقابتها را از نظام آموزشی به ویژه ابتدایی حذف کنیم، معلمانی پرورش دهیم که این نگرش را در جامعه توسعه دهند که توفیق امری جمعی است و با نفع جمعی و مسئولیت اجتماعی موفق میشویم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از دانشگاه فرهنگیان خواست تا متناسب با رویکرد آموزش و پرورش و برای رقابتزدایی در کارورزیها اهتمام به کار مشارکتی و توفیق جمعی را به نومعلمان بیاموزند.
او در ادامه بر اصلاح نگرش خانواده با ترویج دید مثبت از سوی معلمان تاکید کرد و گفت: «باید بیاندیشیم که برای ساختن مدارس بهتر به عنوان کانون ساخت جامعه بهتر، چه باید کرد.»
ارسال دیدگاه