درازهی، عضو کمیسیون آموزش مجلس : برقراری عدالت اجتماعی در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی است
تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برقراری عدالت اجتماعی را در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی دانست.
![درازهی، عضو کمیسیون آموزش مجلس : برقراری عدالت اجتماعی در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/Y2VhMTYHJ2C9/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHDHbGZ6A-748sAIKXaKdntA,,/Y2VhMTYHJ2C9.jpg)
محمدباسط درازهی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، عدالت آموزشی را همان عدالت اجتماعی دانست و گفت: «در قانون اساسی آمده است همه مردم حق دارند از آموزش به طور یکسان بهرهمند شوند. به عنوان نمونه سیستان و بلوچستان بسیار به لحاظ شاخصهای آموزشی فاصله معناداری با دیگر استانها دارد.»
او افزود: «عدالت اجتماعی شکل نمیگیرد مگر عدالت آموزشی برقرار شود و همه مردم از هر قوم و باور و عقیدهای به نحو احسن آموزش داده شوند.»
نماینده مردم سراوان، سیب، سوزان و مهرستان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «سیستان و بلوچستان 103 هزار و 556 بازمانده از تحصیل دارد که 27 هزار و 129 نفر در مقطع ابتدایی هستند.»
درازهی ادامه داد: «آموزش و پرورش باید اولویت اولیه دولتها باشد. در کشوری مانند ژاپن اولویت اول آموزش و پرورش است و حدود 220 میلیارد دلار برای آن هزینه میکند که 50 برابر کشور ماست.»
او ادامه داد: «مجلس در پیگیری و نظارت به این مهم تاکید دارد که اگر حرمت، جایگاه و شان و شخصیت معلم حفظ نشود جایگاه علمی کشور ارتقا نمییابد. باید نسخهای پیچید که آموزش و پرورش را در تخصیص اعتبارات، قانونگذاریها و حمایتها در اجتماع، مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها مورد توجه قرار دهیم.»
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: «تهران و سیستان و بلوچستان بدترین وضع فضای آموزشی را دارند. خوب است که خیران به این دو حوزه بیشتر توجه کنند.»
درازهی یادآوری کرد نمایندگان مجلس بر یکپارچه کردن کل نظام آموزش و پرورش تاکید دارند. او گفت: «اینکه چون من نماینده مجلسام فرزندم در فلان مدرسه درس بخواند احساس تبعیض را زیاد میکند.»
او افزود: «تنوع مدارس، تبعیض را رقم زده است. از سوی دیگر تبعیض در بین استانها نیز وجود دارد. استانهایی داریم که مدرسه ندارند و زیر کپر درس میخوانند. اگر مدرسه را در قالب یک نظام آموزشی مدرسهای ببینیم و به نسبت جمعیت، سرانه را تقسیم کنیم حتما بسیاری از فاصلهها کمتر خواهد شد. در مناطق مرزی، محروم و عشایری مشکل بیشتر است.»
این نماینده مجلس یکسان نبودن تمرکز و سرمایهگذاری دولت برای آموزش و پرورش در همه جا را از جمله عوامل ترک تحصیل دانست. او ادامه داد: «از شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان 1200 کیلومتر است و دسترسی به فضای آموزشی سختتر است. هر چه از پایتخت دور شویم بضاعت مالی مردم کمتر میشود. شاید در تهران خانوادهای بتواند یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه برای آموزش هزینه کند اما در روستایی خانوادهای کل درآمدش بالاتر از یک میلیون تومان نیست.»
درازهی ادامه داد: «برای تحقق عدالت آموزشی باید همه مردم را با یک نگاه و زیر یک چتر ببینیم و بودجه مناطق کمتر برخوردار و مرزی را در قالب اجرای پروژههای مدارس شبانهروزی و... بهتر ببینند.»
ارسال دیدگاه