درازهی، عضو کمیسیون آموزش مجلس : برقراری عدالت اجتماعی در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی است
تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برقراری عدالت اجتماعی را در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی دانست.
محمدباسط درازهی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، عدالت آموزشی را همان عدالت اجتماعی دانست و گفت: «در قانون اساسی آمده است همه مردم حق دارند از آموزش به طور یکسان بهرهمند شوند. به عنوان نمونه سیستان و بلوچستان بسیار به لحاظ شاخصهای آموزشی فاصله معناداری با دیگر استانها دارد.»
او افزود: «عدالت اجتماعی شکل نمیگیرد مگر عدالت آموزشی برقرار شود و همه مردم از هر قوم و باور و عقیدهای به نحو احسن آموزش داده شوند.»
نماینده مردم سراوان، سیب، سوزان و مهرستان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «سیستان و بلوچستان ۱۰۳ هزار و ۵۵۶ بازمانده از تحصیل دارد که ۲۷ هزار و ۱۲۹ نفر در مقطع ابتدایی هستند.»
درازهی ادامه داد: «آموزش و پرورش باید اولویت اولیه دولتها باشد. در کشوری مانند ژاپن اولویت اول آموزش و پرورش است و حدود ۲۲۰ میلیارد دلار برای آن هزینه میکند که ۵۰ برابر کشور ماست.»
او ادامه داد: «مجلس در پیگیری و نظارت به این مهم تاکید دارد که اگر حرمت، جایگاه و شان و شخصیت معلم حفظ نشود جایگاه علمی کشور ارتقا نمییابد. باید نسخهای پیچید که آموزش و پرورش را در تخصیص اعتبارات، قانونگذاریها و حمایتها در اجتماع، مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها مورد توجه قرار دهیم.»
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: «تهران و سیستان و بلوچستان بدترین وضع فضای آموزشی را دارند. خوب است که خیران به این دو حوزه بیشتر توجه کنند.»
درازهی یادآوری کرد نمایندگان مجلس بر یکپارچه کردن کل نظام آموزش و پرورش تاکید دارند. او گفت: «اینکه چون من نماینده مجلسام فرزندم در فلان مدرسه درس بخواند احساس تبعیض را زیاد میکند.»
او افزود: «تنوع مدارس، تبعیض را رقم زده است. از سوی دیگر تبعیض در بین استانها نیز وجود دارد. استانهایی داریم که مدرسه ندارند و زیر کپر درس میخوانند. اگر مدرسه را در قالب یک نظام آموزشی مدرسهای ببینیم و به نسبت جمعیت، سرانه را تقسیم کنیم حتما بسیاری از فاصلهها کمتر خواهد شد. در مناطق مرزی، محروم و عشایری مشکل بیشتر است.»
این نماینده مجلس یکسان نبودن تمرکز و سرمایهگذاری دولت برای آموزش و پرورش در همه جا را از جمله عوامل ترک تحصیل دانست. او ادامه داد: «از شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان ۱۲۰۰ کیلومتر است و دسترسی به فضای آموزشی سختتر است. هر چه از پایتخت دور شویم بضاعت مالی مردم کمتر میشود. شاید در تهران خانوادهای بتواند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه برای آموزش هزینه کند اما در روستایی خانوادهای کل درآمدش بالاتر از یک میلیون تومان نیست.»
درازهی ادامه داد: «برای تحقق عدالت آموزشی باید همه مردم را با یک نگاه و زیر یک چتر ببینیم و بودجه مناطق کمتر برخوردار و مرزی را در قالب اجرای پروژههای مدارس شبانهروزی و... بهتر ببینند.»
ارسال دیدگاه