رمزگشایی از علت بسیاری از نمره‌های ضعیف درسی

وقتی دانش‌آموز مجبور است صبح زود بیدار شود!

تهران (پانا) - نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد دانش‌آموزانی که ساعات برگزاری کلاس‌هایشان با ریتم شبانه‌روزی (circadian rhythm) آنان هماهنگ نیست، نمرات پایین‌تری می‌گیرند.

کد مطلب: ۸۱۵۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
وقتی دانش‌آموز مجبور است صبح زود بیدار شود!

به گزارش جام جم آنلاین، براساس تازه ‌ ترین یافته ‌ های دانشگاه برکلی و دانشگاه شمال شرقی ایلینوی به نظر می ‌ رسد شاید زمان آن رسیده باشد که برنامه ‌ ریزی کلاس ‌ های دانش ‌ آموزان با ریتم شبانه ‌ روزی آنان هماهنگ شود.

پژوهشگران، پوشه فعالیت روزانه ‌ آنلاین حدود 15هزار دانش ‌ آموز کالج را هنگام ورود و خروج از وبگاه سرور مدرسه دنبال کردند. محققان پس از تقسیم دانش ‌ آموزان به سه گروه «جغدهای شبانه» «سهره ‌ های روزانه» و «چکاوک ‌ های صبحانه» ـ براساس فعالیت ‌ آنان در روزهایی که کلاس نداشتند ـ ساعات برگزاری کلاس ‌ های آنان را با نتایج تحصیلی ‌ شان مقایسه کردند.

یافته ‌ های آنان که در نشریه علمی ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است، نشان می ‌ دهد دانش ‌ آموزانی که ریتم شبانه روزی آنان با جدول زمانی کلاس ‌ هایشان همگام نبود، مثلا جغدهای شبانه که کلاس ‌ های صبح زود داشتند، به علت اختلاف ساعت خواب با افراد معمولی جامعه، وضعیتی که در آن زمان اوج هوشیاری در تقابل با کار، مدرسه یا سایر امور است، نمرات پایین ‌ تری دریافت کردند.

نویسنده ‌ این مقاله بنجامین اسمار که در زمینه ‌ اختلالات ریتم شبانه روزی در آزمایشگاه دانشگاه برکلی کار می ‌ کند، می ‌ گوید: ما متوجه شدیم بیشتر دانش ‌ آموزان از لحاظ زمان کلاس خود به ‌ اصطلاح دچار «جت ‌ لَگ اجتماعی» شده ‌ اند که بشدت با کاهش عملکرد تحصیلی آنان مرتبط است. علاوه بر کمبود یادگیری، جت لگ اجتماعی با چاقی و مصرف بیش از حد الکل و دخانیات نیز مرتبط است.

در یک یادداشت خوشبینانه ‌ تر، آرون شیرمر، استادیار زیست شناسی در دانشگاه ایلینوی می ‌ گوید: تحقیقات ما نشان می ‌ دهد اگر یک دانش ‌ آموز بتواند برنامه ‌ ریزی منسجمی داشته باشد که در آن ساعت برگزاری کلاس ‌ ها با ساعت استراحت درسی آنان هماهنگ شده باشد، احتمال بیشتری برای موفقیت در تحصیلات خود خواهند داشت.

در حالی ‌ که دانش ‌ آموزان هر سه گروه از جت لگ اجتماعی ناشی از کلاس ‌ ها رنج می ‌ بردند، این مطالعه نشان داد جغدهای شبانه آسیب ‌ پذیرتر بودند. به نظر می ‌ رسید بسیاری از آنان به ‌ طور مداوم از زمان عقب می ‌ ماندند، به ‌ طوری که در هیچ ساعاتی از روز قادر به اقدام مطلوب و موثر نبودند.

اسمار می ‌ گوید: اما این آنچنان ساده نیست که دانش ‌ آموزان فکر کنند دیگر خیلی دیر شده است.

وی می ‌ افزاید: از آنجا که جغدهای شبانه همواره عقب هستند و کلاس ‌ ها معمولا زودتر شروع می ‌ شود، این عدم تطابق برای آنان بسیار مشکل ‌ ساز است و از طرفی ما می ‌ بینیم چکاوک ‌ های صبحانه و سهره ‌ های روزانه نیز که کلاس ‌ های دیرهنگام را برمی ‌ گزینند، از عدم انطباق رنج می ‌ بردند. افراد مختلف واقعا به لحاظ زیست ‌ شناختی، زمان ‌ بندی متنوعی دارند. بنابراین راه حل واحد و مناسبی برای آموزش وجود ندارد.

اسمار و اسریمر فعالیت آنلاین 14هزار و 894 دانشجوی دانشگاه شمال ‌ شرق ایلینویز را تجزیه و تحلیل کردند که طی دو سال گذشته به سیستم مدیریت یادگیری دانشگاه وارد و خارج شده بودند. محققان برای جدا کردن جغدهای شبانه، سهره ‌ های روزانه و چکاوک ‌ های صبحانه و به ‌ دست آوردن مشخصات دقیق ‌ تر سطح هوشیاری آنان، فعالیت هرسه گروه را در روزهایی که در کلاس حضور نیافته بودند، ردیابی کردند.

سپس آنان نحوه ‌ برنامه ‌ ریزی کلاس ‌ های هر سه گروه را در طول چهار ترم از سال 2014 تا 2016 مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند تقریبا بیشتر از 40 درصد آنان به لحاظ زیست ‌ شناختی با زمان کلاس خود هماهنگ بودند. در نتیجه آنان در کلاس درس بهتر عمل می ‌ کردند و از عملکرد بهتری برخوردار بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار