قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی: باید به سمتی برویم که نظام تعلیم و تربیت به باور اعتماد به نوجوان برسد

تهران (پانا) - محمود علیگو، قائم مقام معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش و سازمان دانش‌آموزی، از جمله افرادی است که علاوه بر حضور در مسابقه تلویزیونی فاز، طی مدت تولید و پخش این برنامه از نزدیک با گروه سازنده آن همراهی و همکاری داشته است.

کد مطلب: ۷۱۲۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد

برنامه فاز در قالب مستند مسابقه ویژه نوجوانان در مرکز اوج کودک و نوجوان تولید شده و با پخش مرحله نهایی آن در هفته آینده به پایان می‌رسد. علیگو درباره نحوه آشنایی با فاز و حضور در این برنامه می‌گوید: آشنایی من با فاز از آشنایی با آقای دخانچی و کاوه کارگردان و تهیه کننده این برنامه شروع می‌شود. وقتی با من طرح موضوع کردند برایم خیلی جالب بود و حتی علاقه داشتم سازمان دانش‌آموزی بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری این کار را به عهده بگیرد اما متاسفانه هم شرایط سازمان و هم شرایط گروه تولید به نحوی نبود که بتوانیم همکاری مشترک صورت بدهیم. با این حال، به دلیل اهمیت این پروژه برای فضای تعلیم و تربیت، ما تلاش کردیم با به کارگیری امکاناتی که داریم از دشواری و هزینه‌های تولید این کار کم کنیم و درنهایت بخش اسکان شرکت کنندگان مسابقه را سازمان دانش‌آموزی بر عهده گرفت که امیدواریم برای آنها رضایت‌بخش بوده باشد .

محمود علیگو درباره اهمیت و ارزش مسابقه ویژه نوجوانان تصریح می‌کند: این کاری که به نام فاز اتفاق افتاد، یعنی شکل گیری یک ریلیتی شو (Reality show) به معنای واقعی در برنامه‌سازی تلویزیونی در کشور یک گام رو به جلو محسوب می‌شود. به خصوص اینکه در فضای دانش‌آموزی است. واقعاً جا دارد مرکز اوج کودک و نوجوان و این گروهی که فاز را تولید کردند گام بعدی را بردارند .

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور درباره گام بعدی فاز معتقد است: آن گام این است که در ادامه، مبتنی بر ارزش‌های خود دانش‌آموز مسابقه طراحی کنند نه مبتنی بر ارزش‌های کارگردان و تهیه کننده؛ به این معنی که هرکدام از ما یک نظام ارزشی در نسل خودش دارد که این نظام ارزشی جامعه خودش را می‌سازد. من معتقدم جامعه‌ای که دانش‌آموز امروز برای خودش متصور است متفاوت است با جامعه‌ای که مثلاً تهیه‌کننده این برنامه برای دانش‌آموزان متصور است. به این دلیل باید به این سمت حرکت کنیم. همینطور که اگر دقت کنید در برنامه‌هایی که دارد پخش می‌شود ادبیات دانش‌آموز با مربی و مدیریت سیستم با هم فاصله دارد پس مبانی این ادبیات متفاوت است و احتمالاً مبانی ارزشی آن رفتار هم متفاوت است و آینده آن هم متفاوت است. حالا که ما قدمی برداشتیم و به دانش‌آموز می گوییم خودت امروز را نقد کن باید به او بگوییم خودت هم فردا را بساز. این می‌شود ادامه شعار برنامه فاز که باید به نوجوان اعتماد کرد .

می‌خواهیم دانش‌آموز را برای شرایط مدیریت جامعه آماده کنیم

علیگو درباره بحث اعتماد به نوجوان در برنامه فاز می‌گوید: این اعتماد باعث می‌شود که آدم‌ها آن را باور کنند. الان شبکه دو عملاً تبدیل به شبکه آموزش و پرورش شده است. باید به این سمت برویم که نظام تعلیم و تربیت به باور اعتماد به نوجوان برسد. ما فقط مدیریت مدرسه را نمی‌خواهیم به دانش‌آموز بسپاریم، ما می‌خواهیم دانش‌آموز را برای مدیریت جامعه آماده کنیم یعنی نه یک گام بالاتر که هزار گام بالاتر. این واسپاری نیاز به یک کندن از خود دارد. و من امیدوارم فاز و برنامه‌های شبیه آن بتواند این کندن از خود را برای دانش‌آموز تسهیل کند. این خیلی کار سختی است اما امیدوارم بشود .

قائم‌مقام معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مهمترین ویژگی فاز که در بخش‌های مختلف آن دیده است، می‌گوید: نکته قابل توجه در فاز این است که ما یک شرایط ابراز وجود و اعلام حضور برای دانش‌آموز در قالب رفتار جمعی مهیا می‌کنیم.مهم‌ترین بخش رفتار جمعی یادشده این است که به ما به دانش آموز می گوییم تو را در قالب رفتار جمعی می‌شناسیم چون مشارکت، اعتماد بین گروهی و از خود جدا شدن و در جمع غرق شدن را نشان می‌دهد. و البته باید به فکر آسیب‌های آن نیز باشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار