نادری، معلم در گفتوگو با پانا:
ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند نوآوری، نظارت مستمر و برنامهریزی بلندمدت است
تهران (پانا) - ناهید نادری، بر اهمیت ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت که این فرایند باید از طریق بهبود روشها، استفاده از فناوریهای نوین و ارتقای مهارتهای معلمان صورت گیرد. وی بر لزوم استفاده از راهکارهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای دستیابی به تغییرات پایدار در کیفیت آموزش تأکید کرد.
ناهید نادری دبیر جامعه شناسی دبیرستان فرهنگ ناحیه ۲ شهر کرمان در گفتوگو با پانا بر اهمیت ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: «ارتقای کیفیت آموزشی به معنای بهبود و افزایش اثربخشی فرآیند آموزش است. هدف این فرآیند، فراهم کردن شرایطی است که دانشآموزان یا دانشجویان بتوانند بهترین یادگیری را تجربه کرده و توانمندیهای خود را به طور کامل پرورش دهند. این کار از طریق استفاده از روشها، ابزارها و منابع بهروز و مناسب، بهبود محتوای آموزشی، بهینهسازی محیط یادگیری، و ارتقای مهارتهای معلمان و مدرسان انجام میشود.»
نادری به مهمترین جنبههای ارتقای کیفیت آموزشی پرداخت و افزود: «استفاده از روشهای نوین و جذاب که موجب افزایش توجه و انگیزه دانشآموزان میشود، مؤثر است. دسترسی به منابع آموزشی معتبر، تکنولوژیهای روز و فضاهای آموزشی مناسب را باید فراهم کرد، همچنین بر عملکرد دانشآموزان و معلمان بهطور منظم برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، نظارت و ارزیابی شود.»
وی ادامه داد: «ارتقای مهارتها و دانش معلمان از طریق دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی، ایجاد فضای مناسب و حامی برای یادگیری، که در آن دانشآموزان احساس راحتی و انگیزه کنند، بسیار حائز اهمیت است و در نهایت، ارتقای کیفیت آموزشی به دنبال بهبود نتایج تحصیلی و تربیت نسلهایی است که تواناییهای لازم برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهای را داشته باشند.»
نادری به ارائه راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی پرداخت و گفت:«برای ارتقای کیفیت آموزشی، میتوان از راهکارهایی در سه بازه زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت استفاده کرد که هرکدام تأثیرات خاص خود را دارند.»
این معلم به راهکارهای کوتاهمدت اشاره کرد و ادامه داد: «استفاده از فناوریهای آموزشی؛ استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند ویدئوها، اپلیکیشنها، و پلتفرمهای آنلاین برای تدریس و تعامل با دانشآموزان، افزایش دسترسی به منابع آموزشی، جذابیت بیشتر درسها و تسهیل یادگیری که این روش میتواند به سرعت به بهبود کیفیت آموزشی کمک کند و انگیزه دانشآموزان را افزایش دهد.»
وی افزود: «ارزیابیهای فوری و بازخورد مستمر؛ برگزاری آزمونها و فعالیتهای ارزیابی بهطور مرتب برای شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان و اثربخشی آن، شناسایی مشکلات و اصلاح آنها در کوتاهترین زمان ممکن است و بازخورد سریع باعث بهبود عملکرد فوری دانشآموزان میشود. تغییر در روشهای تدریس؛ استفاده از روشهای تدریس فعال مانند بحث گروهی، کارگاههای عملی، و بازیهای آموزشی سبب افزایش مشارکت دانشآموزان و تقویت مهارتهای عملی و بهطور سریعتر به بهبود تعامل دانشآموزان با مطالب درسی کمک میکند.»
ناهید نادری به راهکارهای میانمدت ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: «توسعه مهارتهای معلمان؛ برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان به منظور ارتقای روشهای تدریس و استفاده از ابزارهای نوین سبب بهبود توانمندیهای معلمان در ارائه مطالب و مدیریت کلاس میشود و میتواند در میانمدت باعث افزایش کیفیت تدریس و یادگیری شود همچنین بهبود برنامه درسی؛ بازنگری و بهروزرسانی برنامههای درسی بهمنظور همراستایی با نیازهای بازار کار و تغییرات اجتماعی سبب همراستایی با مهارتهای مورد نیاز جامعه و سوق دادن دانشآموزان به یادگیری عملی میشود و بهطور میانمدت میتواند به افزایش علاقه و کاربردی بودن مطالب درسی کمک کند.»
نادری ادامه داد: «ایجاد جو حمایتی و انگیزشی؛ فراهم کردن محیطی که در آن دانشآموزان از حمایتهای روانی و اجتماعی بهرهمند شوند، تقویت انگیزه و کاهش استرس دانشآموزان را بههمراه دارد چرا که ایجاد یک محیط مثبت برای یادگیری در بلندمدت به بهبود نتایج تحصیلی منجر میشود.»
این معلم به تشریح راهکارهای بلندمدت ایجاد عدالت آموزشی پرداخت و افزود: «توسعه زیرساختهای آموزشی؛ سرمایهگذاری در ساختمانهای آموزشی، امکانات فنی، دسترسی به اینترنت و فراهم کردن محیطی مناسب برای آموزش و یادگیری سبب بهبود اساسی کیفیت آموزش در بلندمدت میشود، همچنین تحول در سیستم آموزشی و روشهای ارزشیابی؛ اصلاح شیوههای سنتی ارزشیابی (مانند امتحانات کتبی) و استفاده از ارزیابیهای متنوعتر و ارائه ارزشیابیهای جامعتر که توانمندیهای واقعی دانشآموزان را میسنجد، میتواند به مرور زمان، منجر به پاسخدهی بیشتر سیستم آموزشی به نیازهای واقعی دانشآموزان شود.»
نادری ادامه داد: «توسعه و اجرای برنامههای آموزشی مبتنی بر تحقیق و پژوهش؛ ایجاد برنامههای آموزشی که بر اساس یافتههای علمی و پژوهشی طراحی شدهاند که بر اساس تحقیقات، میتوان شیوههای تدریس و برنامههای درسی را به بهترین نحو بهینهسازی کرد و در بلندمدت، این تغییرات باعث تحول اساسی در کیفیت آموزش میشود.»
این معلم همچنین گفت: «راهکارهای کوتاهمدت بیشتر به حل مسائل فوری و بهبود سریع کیفیت آموزش کمک میکنند، در حالی که راهکارهای میانمدت و بلندمدت تأثیرات پایدارتر و عمیقتری خواهند داشت. ترکیب این سه نوع راهکار میتواند بهترین نتیجه را در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد.»
ناهید نادری با بیان اینکه راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی که آموزش و پرورش ارائه میدهد، اگر بهدرستی اجرا شوند و بهطور مستمر پیگیری شوند، میتوانند به بهبود کیفیت آموزش منجر شوند، افزود: «تغییرات در بازه کوتاهمدت بیشتر باعث ایجاد تغییرات سریع و فوری میشود، در حالی که تغییرات میانمدت و بلندمدت تأثیرات پایدارتر و عمیقتری دارند، اما بدون اجرای صحیح، هماهنگی میان راهکارها و حمایت کافی از معلمان و دانشآموزان، ممکن است نتایج محدود و ناپایدار باشد.»
ارسال دیدگاه