معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

طرح «حامی» برای نجات دانش‌آموزانِ در حاشیه طراحی شده است/ ‌هیچ هدف‌گذاری اجباری برای اجرای نظام «دوری» در سطح کشور نداریم

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر لزوم تمرکز بر دانش‌آموزان دارای ضعف یادگیری، گفت: طرح «حامی» براساس مطالعات علمی و تجربه‌های جهانی طراحی شده تا با ارائه‌‌ وقت و توجه اختصاصی، دانش‌آموزانی را که در آستانه‌‌ حذف‌شدن از فرآیند یادگیری هستند، به چرخه‌‌ آموزش بازگرداند.

کد مطلب: ۱۵۵۹۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح «حامی» برای نجات دانش‌آموزانِ در حاشیه طراحی شده است/ ‌هیچ هدف‌گذاری اجباری برای اجرای نظام «دوری» در سطح کشور نداریم

‌رضوان حکیم‌زاده‌ در ‌سومین همایش مدیران مدارس ابتدایی استان اردبیل‌ با اشاره به تجربه جهانی کشورها پس از دوران کرونا افزود: ما دریافتیم که تمرکز صرف بر توانمندسازی معلمان، به تنهایی نمی‌تواند مشکل یادگیری را حل کند. حتی در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که بیشترین دوره‌های توانمندسازی برای معلمان برگزار شده، نرخ تکرار پایه کاهش نیافته و وضعیت دانش‌آموزان ضعیف بهبود پیدا نکرده است. ‌لذا باید روی راهکارهایی تمرکز کنیم که دانش‌آموزان دارای ضعف یادگیری را در کانون توجه قرار می‌دهد تا هم‌زمان اختصاصی بیشتری برای آن‌ها فراهم شود و هم پیام مثبتی مبنی بر مهم بودن یادگیری به آن‌ها منتقل شود.

‌معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در سطح جهانی هم تجربه شده که مداخلات مؤثر باید مستقیماً بر روی دانش‌آموزان تمرکز کند؛ دانش‌آموزی که هنوز در فروردین‌ماه الفبا را بلد نیست، نیاز به وقت و توجه اختصاصی دارد. معلمِ خوب می‌تواند به دانش‌آموزان متوسط و قوی در جریان کلاس درس کمک کند، اما آن‌هایی که هنوز وارد چرخه یادگیری نشده‌اند، نیاز به حمایت ویژه دارند.

حکیم‌زاده همچنین درباره‌‌ نظام «دوری» در آموزش ابتدایی‌ که در آن معلم با دانش‌آموز از پایه اول تا سوم همراهی می‌کند، اظهار داشت: این نظام زمانی می‌تواند موفق باشد که معلمان هم‌سطح و هم‌تراز باشند. اما در عمل، معلمان از نظر توانمندی متفاوت‌اند. دانش‌آموزی که سه سال با معلم کم‌تجربه یا فاقد توانمندی کافی همراه باشد، فرصت‌های طلایی رشد را از دست می‌دهد.

‌وی ‌تاکید کرد: در دوره جدید، هیچ هدف‌گذاری اجباری برای اجرای نظام دوری در سطح کشور نداریم. اگر مدیر مدرسه‌ای تشخیص دهد که معلمانش در یک سطح‌اند، می‌تواند از این شیوه استفاده کند، اما تعمیم کلی آن بدون درنظر گرفتن شرایط و الزامات اجرا غیر منطقی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار