وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با مدیران و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی تاکید کرد؛
ضرورت طراحی نظام استعدادیابی در وزارت آموزشوپرورش/ برای هر دوره تحصیلی بستهای پرورشی و فرهنگی تهیه شود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با مدیران و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: اولویت پرورشی در مقاطع تحصیلی باید کاملاً مشخص شود تا نیروی انسانی در آن مسیر ساماندهی و برای هر دوره بستهای پرورشی و فرهنگی طراحی و تهیه شود.

علیرضا کاظمی در این دیدار ضمن تبریک آغاز سال نو، تقارن بهار قرآن و طبیعت را به فال نیک گرفت و از تلاش و زحمات همکاران در این معاونت تشکر و قدردانی کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی یکی از حوزههای راهبردی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: اهمیت این حوزه به قدری زیاد است که با عملکرد خود میتواند آموزش و پرورش را ارتقا دهد یا باعث تنزل آن شود.
وی افزود: آموزش مسیر خود را پیدا میکند چراکه مدارس و معلمان بهخوبی کار خودشان را انجام میدهند، بنابراین این پرورش است که میتواند تحول در نظام تعلیم و تربیت را ایجاد کند.
کاظمی تصریح کرد: پرورش بخشی از نظام تعلیم و تربیت و جزئی از بدنه نظام محسوب میشود اما خیلی اتصال به بدنه ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر داشتن نگاه تحولی به برنامههای پرورشی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: فعالیتهای استانی و ملی خوبی طراحی شده است اما باید با استفاده از خرد جمعی و هیأت اندیشهورز، نظام مسائل حوزه پرورشی و فرهنگی و گلوگاهها را احصا و برای آن راهحل پیدا کنید تا چرخشهای تحولآفرین اتفاق بیافتد.
کاظمی با بیان اینکه برای رسیدن سیاستها به مدرسه باید برنامهریزی و پیگیری دقیقی صورت بگیرد، اذعان کرد: در موضوع قرآن و نماز باید دانشآموزان را آگاهانه و مختار دعوت کنیم و در معرفت افرایی دانشآموزان نسبت به نماز کار شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه نماز، قرآن و عترت به سامانبخشی نیاز دارد، گفت: اقامه و اصل برگزاری نماز در مدارس موضوعیت دارد و پیشنهاد میکنم در مدارس پیش اجلاسیههای نماز برگزار شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این پرسش که برنامههای تحولی برای برگشت به مدرسه چیست؟ خاطرنشان کرد: برنامهها و اقداماتی مثل هر مدرسه یک سرود، هر مدرسه یک تئاتر، سرود همگانی، صبحگاه، اردوهای مدرسهای و... برای دانشآموزان جذابیت دارد.
کاظمی با بیان این که گفتمان تعلیم و تربیت را در نظام آموزشی کشور ساری و جاری کنیم، تصریح کرد: کانونهای تربیتی حلقههای قوی اتصال بین دانشآموزان، پرورش استعدادها و اوقات فراغت آنان است.
وی ادامه داد: باید دغدغه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ایجاد شود، بدون دغدغه و برنامه نمیتوانیم پیشگیری از اسیبهای اجتماعی را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجربه میز نماد در معاونت پرورشی و فرهنگی، گفت: در نماد دو مسئله درون و برون سازمانی داریم که اکثریت فعالیتها در نماد مربوط به آموزش و پرورش است. پیشنهاد میکنم هفتهای یکبار میز نماد برای بررسی موارد ارجاعی به دستگاههای مختلف برگزار شود.
کاظمی افزود: یکی از اشکالات وزارت آموزش و پرورش، این است که نظام استعدادیابی نداریم، باید اسناد تحولی بررسی و یک نظام استعدادیابی طراحی شود.
وی ادامه داد: برای این که در حوزه پرورشی و فرهنگی موفقیت کسب شود باید نگاه کلان داشت که مأموریت این حوزه چیست تا چشم انداز ترسیم شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اولویت پرورشی در مقاطع تحصیلی باید کاملاً مشخص شود تا نیروی انسانی در آن مسیر ساماندهی و برای هر دوره بستهای پرورشی و فرهنگی طراحی و تهیه شود.
کاظمی با اشاره به فعالیتهای سازمان دانشآموزی بر بهروزرسانی مربیان سازمان، بهروزرسانی محتوا، حضور پررنگ و فعالتر دانشآموزان در سازمان دانشآموزی و استفاده از ظرفیت پانا تأکید کرد.
در این دیدار صادق ملکی؛ معاون پرورشی و فرهنگی با تبیین برنامه راهبردی معاونت و بخشهای متعدد آن، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و مدیران و کارشناسان معاونت به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.
ارسال دیدگاه