وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
تشکیل ۱۷۵۰ تیم مردمی برای نهضت مدرسهسازی در سراسر کشور/ بازگشت ۱۸ هزار معلم به چرخه آموزش و پرورش/ افتتاح ۱۷۰۰ پروژه آموزشی از ابتدای سال تحصیلی تاکنون
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در جلسه شورای معاونان و مدیران مناطق آموزشی کشور که بهصورت ویدئوکنفرانس در بستر شاد برگزار شد، از تشکیل۱۷۵۰ تیم مردمی مدرسهسازی در سراسر کشور خبر داد. این جلسه با حضور دکتر پزشکیان، رئیسجمهوری اسلامی ایران، سخنگوی دولت، رئیس دفتر رئیسجمهور، معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مدیران استانی و مناطق آموزشی در سراسر کشور برگزار شد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، در ابتدای سخنان خود از حمایتهای رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت در پیشبرد نهضت مدرسهسازی قدردانی کرد و گفت: حمایتهای رئیسجمهور در راستای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت بینظیر بوده و امروز در تاریخ آموزشوپرورش کشور ماندگار خواهد شد.
وی همچنین افزود: اینکه دکتر پزشکیان در روزهای پایانی سال و با وجود حجم مشکلات، همچنان پیگیر مسائل و دغدغههای نظام تعلیم و تربیت هستند، حائز اهمیت فراوان است و جای تقدیر دارد.
برگزاری ۲۲ جلسه با حضور رئیسجمهور
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به برگزاری ۲۲ جلسه با حضور رئیسجمهور برای رفع مشکلات آموزشوپرورش در شش ماه گذشته تاکید کرد: این جلسات برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و حل مسائل مربوط به آن بیسابقه بوده است و تحولات عظیمی را در این حوزه به همراه داشته است.
بازگشایی مدارس با کمترین دغدغه
کاظمی در ادامه گزارش عملکرد وزارت آموزشوپرورش در شش ماه اخیر را ارائه کرد و به مسائل بازگشایی مدارس و کمبود نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: در دو ماه نخست سال با مشکلات بازگشایی مدارس و کمبود معلم روبهرو بودیم، ولی با تدابیر پیشگیرانه و جذب ۱۱۰ هزار معلم، بازگشایی مدارس با کمترین دغدغه انجام شد.
بازگشت ۱۸ هزار معلم به چرخه آموزش و پرورش
وی افزود: در خصوص ساماندهی ۲۶ هزار نیروی معترض استخدامی، با همکاری مسوولان مربوطه، ۱۸ هزار معلم به چرخه آموزشوپرورش بازگشتند و دیگر معترضان نیز مشکلاتشان برطرف شد.
پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان
وزیر آموزشوپرورش از پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان و مشکلات موجود در این زمینه خبر داد و گفت: با همکاریهای گسترده و رایزنیهای انجام شده، مشکلات در این زمینه نیز رفع شد.
افزایش کمکهای خیرین به مدرسهسازی به ۱۶ همت
کاظمی به تشکیل ۱۷۵۰ تیم مردمی مدرسهسازی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این تیمها در مناطقی همچون کلات و جیرفت برای ساخت و بهسازی مدارس فعال هستند. کمکهای خیرین مدرسهساز از ۱۳ همت به ۱۶ همت افزایش یافته که نشاندهنده پاسخ به ندای رئیسجمهور در راستای نهضت مدرسهسازی است.
افتتاح ۱۷۰۰ پروژه آموزشی از ابتدای سال تحصیلی تاکنون
وی ادامه داد: همچنین ۱۰۱۱ مدرسه کانکسی جمعآوری و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه سنگی برچیده شدهاند. از مهر امسال تاکنون قریب به ۱۷۰۰ پروژه آموزشی افتتاح شده است.
برای اولینبار، سند هوش مصنوعی تدوین و جانمایی آن در برنامه درسی انجام شده است
وزیر آموزشوپرورش در ادامه به اقدامات برای ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و افزود: برای اولینبار، سند هوش مصنوعی تدوین و جانمایی آن در برنامه درسی انجام شده است. از تابستان سال آینده، همه معلمان از این مهارت بهرهمند خواهند شد. همچنین با توانمندسازی مدیران مدارس، ارتقای کیفیت آموزش در دستور کار قرار گرفته است.
تدوین سازوکار ارزیابی عدالت آموزشی
کاظمی همچنین به طرحهای دیگر دولت در راستای توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش اشاره کرد و گفت: برای ارزیابی عدالت آموزشی، در ۷۵۰ منطقه آموزشی، ۲۰ شاخص تعیین شده و این اطلاعات تبدیل به کتاب مرجعی خواهد شد که به شفافسازی و توسعه عدالت آموزشی کمک خواهد کرد.
انتخاب شهر قدس به عنوان پایلوت طرح مدرسه تراز
وی همچنین درخصوص رویکرد رئیسجمهور در ارتقای کیفیت مدارس بیان کرد: در این راستا، شهر قدس به عنوان پایلوت طرح مدرسه تراز انتخاب شده و امیدواریم این طرح از مهر سال آینده در بسیاری از مدارس کشور اجرایی شود.
کاظمی همچنین به مشکلات جاری در آموزشوپرورش اشاره کرد و خواستار همکاری دولت برای رفع این مشکلات شد، وی گفت: کمبود نیروی انسانی، مشکلات در پرداخت حقوق مدیران مدارس و مسائل مالی صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله چالشهای جدی آموزشوپرورش هستند که بهویژه با اجرای طرحهای جدید، نیازمند رفع فوری هستند.
وی تصریح کرد: همچنین درخواست داریم که دولت در پرداخت بدهیهای خود به صندوق ذخیره فرهنگیان و پرداخت فوقالعاده ویژه معلمان که طبق دستور رئیسجمهور در انتظار اجراست، اقدامات لازم را انجام دهد.
در پایان این جلسه، یکی از معلمان جیرفتی که در نهضت مدرسهسازی مشارکت داشته است، از طرح «همکلاسیها» سخن گفت. وی با اشاره به مشارکت فارغالتحصیلان مدارس در ساخت مجدد مدرسه تخریبشده، افزود: با راهاندازی این طرح، دانشآموزان فارغالتحصیل مدارس شناسایی شده و به کمک همکلاسیهای خود، مدرسه را دوباره ساختند. این پروژه با همکاری مردم و مسئولان در دست انجام است و خرداد سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
ارسال دیدگاه