نهضت توسعه عدالت آموزشی در آذربایجان شرقی؛ مدارس کانکسی، زخم کهنه آموزش و پرورش
تبریز (پانا) - در اجلاس مشترک شورای معاونین ادارهکل و مدیران و رؤسای آموزش و پرورش آذربایجانشرقی، اجرای «نهضت توسعه عدالت آموزشی» محور اصلی مباحث قرار گرفت. این طرح ملی با هدف حذف مدارس کانکسی، ایمنسازی فضاهای آموزشی ناامن و کاهش تراکم کلاسهای بالای ۳۵ نفر در حال اجراست.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، در اجلاس مشترک شورای معاونین ادارهکل و مدیران و رؤسای آموزشوپرورش آذربایجانشرقی، با انتقاد از روند کند اجرای طرح، تأکید کرد: استان آذربایجان شرقی، بهویژه بهعنوان استان رئیسجمهوری، باید در این نهضت پیشتاز باشد.
او با بیان اینکه «آمارهای ارائهشده از سوی نوسازی مدارس با آمارهای بدست رسیده همخوانی ندارد»، خواستار افزایش شفافیت در روند اجرایی شد.
وی تصریح کرد: تعویض کانکس با مدارس نوساز یک وظیفه است، نه یک انتخاب! عملکرد فعلی در این حوزه قابلقبول نیست و باید سرعت اجرای پروژهها افزایش یابد.
او بر نقش مشارکتهای مردمی و خیرین در تسریع این روند تأکید کرده و گفت: نهضت توسعه عدالت آموزشی، بدون حضور و همکاری مردم به نتیجه نخواهد رسید.
در همین راستا، او پیشنهاد داد: مالیات پرداختی افراد ثروتمند در شهرستانها، از جمله تهران، بهطور هدفمند در مناطق برای توسعه مدارس هزینه شود.
استاندار پای کار است؛ نهضت توسعه فضای آموزشی تا فروردین وارد فاز عملیاتی میشود
فرهاد فرهودی، مدیرکل اداره نوسازی مدارس، اولویت نخست کشور را توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی عنوان کرد و از امضای سه نامه مهم توسط استاندار برای تسریع این روند خبر داد.
وی با اشاره به پیگیریهای مکرر شهرستانهای ورزقان و مرند در این طرح، گفت: تمامی پروژهها باید تا پایان فروردینماه کلید بخورند.
به گفته فرهودی، از زمان آغاز نهضت در شهریورماه سال گذشته، برخی پروژهها به دلیل حجم بالای کار با تأخیر روبهرو شدهاند.
او تأکید کرد: دبیرخانه اجرایی این نهضت در استان، ادارهکل نوسازی مدارس، و در شهرستانها، آموزشوپرورش مناطق و نواحی خواهد بود.
فرهودی با اشاره به سیاستهای کلان نهضت عدالت آموزشی، تأکید کرد: هیچ مدرسه کانکسی جدیدی نباید ساخته شود، مگر در شرایط اضطراری. ابتدا باید پروژههای نیمهتمام را تکمیل کنیم.
وی همچنین بر لزوم مشارکت سازمانهای مختلف در اجرای طرح تأکید کرده و گفت: آموزشوپرورش تنها نهادی است که از ابتدای انقلاب تاکنون با مردم ارتباط مستقیم داشته و نقش مهمی در اعتمادسازی عمومی ایفا کرده و پلی مابین حکومت و مردم به شمار میرود.
تأمین بودجه از منابع غیردولتی؛ شرکتهای بزرگ زیر ذرهبین!
فرهودی در ادامه به موضوع تأمین منابع مالی اشاره کرده و گفت: در حالت عادی، بودجه دولتی تنها برای ساخت ۶۰۰ کلاس درس کافی است، اما هدفگذاری این طرح، ساخت دو و نیم برابر این میزان است.
او از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، اتاقهای بازرگانی، سازمان بسیج سازندگی، بانکها، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداریها و صندوق ذخیره فرهنگیان بهعنوان حامیان بالقوه این نهضت نام برد.
در همین راستا، وی از شرکت نفت بهعنوان مجری ۲۷ پروژه آموزشی در استان نام برد و تصریح کرد: شرکت مس سونگون، ۱۸۵ میلیارد تومان بدهی به شهرستانهای ورزقان، خاروانا و اهر دارد. پرداخت این بدهی نه لطف، بلکه یک تعهد قانونی است و باید برای توسعه فضاهای آموزشی هزینه شود.
به گفته او، مسعود پزشکیان نیز تأکید کرده است که در استانی با منابع معدنی غنی، نباید مدارس کانکسی با بیش از پنج دانشآموز وجود داشته باشد.
فرهودی با تأکید بر لزوم نظارت فنی بر تمامی پروژهها، گفت: تمام نقشههای مربوطه ابلاغ شده و تیمهای نظارتی باید اجرای دقیق طرحها را رصد کنند.
او همچنین با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات آموزشی، تأکید کرد: سازمان نوسازی مدارس تنها قادر به تأمین تجهیزات اولیه مدارس بهرهبرداریشده است و مدیران مدارس نباید برای تجهیزات اضافی، بهصورت مستقیم به اداره نوسازی مراجعه کنند
پایان مدارس کانکسی نزدیک است؟
در پایان این نشست، صادقی و فرهودی بر لزوم همکاری مستمر میان نهادهای مختلف تأکید کرده و از تمام دستگاهها خواستند که برای پیشبرد نهضت توسعه عدالت آموزشی، بهصورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند.
با اجرای دقیق این طرح، شاید در آیندهای نهچندان دور، مدارس کانکسی به تاریخ بپیوندند و دانشآموزان سراسر استان، در فضایی ایمن و استاندارد به تحصیل بپردازند.
ارسال دیدگاه